Tak.
Som det lige blev sagt, foreslår Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, at der indføres et særligt tilskud til tandpleje til personer med sjældne sygdomme.
Det er et sympatisk forslag, det er jeg enig i, men det er også et ressourcekrævende forslag.
Det kræver med andre ord en prioritering, både i forhold til sundhedsvæsenet generelt og også i forhold til tandplejen.
Som bekendt har regeringen netop vedtaget en finanslov for 2010 sammen med Dansk Folkeparti, og i aftalen har vi i høj grad valgt at opprioritere sundhedsvæsenet.
Vi har bl.a.
valgt at investere i nye og moderne sygehusstrukturer.
Det er vi nødt til, hvis vi vil leve op til vores vision om at skabe et sygehusvæsen i verdensklasse.
Samtidig har vi valgt at fokusere på særlige patientgrupper.
F.eks.
har vi valgt at styrke indsatsen for de sindslidende, og vi har valgt at fortsætte den særlige indsats på kræftområdet.
I forhold til tandplejen mener vi ikke, at vi for at finde penge til nye tilskud eller gratis behandling på tandområdet skal reducere tilskuddet til de forebyggende ydelser.
Det er netop prioriteringen af forebyggelse i tandplejen, der helt generelt har givet danskerne en meget høj grad af tandsundhed.
Egenbetalingen i voksentandplejen skal ses i sammenhæng med, at vi har valgt at satse massivt på forebyggelse gennem den vederlagsfri børne- og ungdomstandpleje.
Det er et fokus, jeg tror er rigtigt.
Vi ser jo, at vores tandsundhed i al væsentlighed er bedre, end den var for f.eks.
20 år siden.
Men denne nødvendige prioritering betyder, at der er andre værdige formål, som ikke kan støttes.
Derfor og i lyset af de begrænsede ressourcer har regeringen ingen aktuelle planer om at gennemføre en omlægning af tilskuddet i voksentandplejen.
Så lad os se lidt på udgifterne i beslutningsforslaget.
Forslagsstillerne har anslået, at udgifterne vil være ca.
5,9-11,5 mio.
kr.
Selve forudsætningerne for det skøn mangler fuldstændig.
Det er nu heller ikke noget nemt skøn.
Det skal jeg meget gerne medgive.
Men jeg har spurgt Sundhedsstyrelsen, og ifølge dem vil der være cirka 4.300 patienter med sjældne sygdomme og ikke de her 1.300-2.500, som det fremgår af forslaget.
Det vil betyde, at forslaget formentlig koster op imod 20 mio.
kr.
om året.
Lad mig minde om nogle af de muligheder, der allerede er, for at få hjælp, hvis man har særlige tandproblemer.
Grundstenen i vores tandplejetilbud er den førnævnte vederlagsfri børne- og ungdomstandplejen, hvor der er lagt meget stor vægt på den forebyggende indsats.
I børne- og ungdomstandplejen er der også tilbud om gratis specialiseret tandpleje til børn og unge, som har sjældne sygdomme.
Til voksne er der tilskud til regelmæssige undersøgelser, kontroller og forebyggende ydelser hos praktiserende tandlæger.
Samtidig er der tilskud til en række behandlinger som f.eks.
karies og paradentose.
Men der er borgere, som ikke kan benytte sig af de almindelige tandplejetilbud, f.eks.
på grund af et svært fysisk eller psykisk handicap.
I de tilfælde tilbyder kommunerne bl.a.
omsorgstandpleje, hvor en tandlæge f.eks.
kan komme hjem til patienten.
En patient kan højst komme til at betale 430 kr.
om året for omsorgstandpleje.
Kommunerne tilbyder også specialtandpleje til sindslidende og psykisk udviklingshæmmede.
Her kan egenbetalingen maksimum blive 1.600 kr.
om året.
En del af de sygdomsgrupper, som nævnes i beslutningsforslaget, omfatter patienter, der kan få tandpleje gennem omsorgstandplejen eller specialtandpleje.
Jeg vil også nævne de odontologiske landsdels- og videnscentre, som tilbyder højt specialiseret rådgivning og behandling til patienter med sjældne sygdomme og handicap, som giver særlige problemer i tænder, mund og kæbe.
Mange af de patienter, som er nævnt i beslutningsforslaget, og som lider af tandmisdannelser, manglende tandanlæg, problemer med emaljen osv., er omfattet af et tilbud i videnscentrene.
Endelig er det vigtigt at nævne, at der er tilskudsmuligheder i den sociale lovgivning.
Det er tilskud, som kan gives efter en helt konkret og individuel vurdering til borgere, der ikke selv har mulighed for at betale for nødvendig tandbehandling.
Der er kort sagt en lang række tandplejeordninger og muligheder for støtte til personer, der har særlige tandplejeproblemer, eller som af anden årsag måtte have svært ved at benytte sig af de almindelige tandplejetilbud.
Som jeg sagde, da jeg indledte mit indlæg, synes jeg, at selve ideen i forslaget er sympatisk.
Det kunne være relevant at drøfte en udvidet støtte til patienter med særlige tandplejeproblemer, når vi engang får mulighed for at tage en samlet diskussion og prioritere på hele området.
Men det er ikke endnu, og derfor kunne forslagsstillerne jo eventuelt tage spørgsmålet op i forbindelse med de kommende satspuljeforhandlinger, hvor man netop skal fordele midler til de særlig udsatte grupper.
Men også her skal det igen understreges, at der også i sammenhæng med satspuljen er begrænsede midler og også mange andre sympatiske forslag, der kunne trænge til ekstra støtte.
Derfor skal det selvsagt også vejes op imod andre udsatte gruppers behov for en ekstra håndsrækning.
Hvis jeg kort skal opsummere, vil jeg sige, at vi har et rigtig godt tandplejetilbud i Danmark, som rækker vidt.
Ja, der er en vis egenbetaling.
Det er et vilkår, som følger af den svære, men nødvendige prioritering på sundhedsområdet.
Men vi har også nogle særlige ordninger og tilskudsmuligheder for borgerne med særlige tandproblemer, og det er netop disse særlige tilbud, som er relevante for de patientgrupper, der indgår i beslutningsforslaget.