Retsudvalget 2009-10
B 6
Offentligt
745501_0001.png
745501_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
21. oktober 2009Formueretskontoret2009-709-0402DBJ40328
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7, som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2009 vedrørende for-slag til folketingsbeslutning om forslag til rammeafgørelse om anvendel-se mellem Den Europæiske Unions medlemsstater af princippet om gen-sidig anerkendelse på afgørelser om tilsynsforanstaltninger som et alter-nativ til varetægtsfængsling (B 6). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKaren Hækkerup (S).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

folketingsbeslutning om forslag til rammeafgørelse om anvendelse

mellem Den Europæiske Unions medlemsstater af princippet om

gensidig anerkendelse på afgørelser om tilsynsforanstaltninger som

et alternativ til varetægtsfængsling (B 6):

”Vil regeringen fastholde, at 14 til 15-årige ikke kan bliveudleveret til retsforfølgelse i et andet EU-land? Og hvorledesforholder det sig med de 15 til 17-årige?”

Svar:

Forslaget til rammeafgørelse regulerer ikke spørgsmålet om udlevering afpersoner til strafforfølgning eller straffuldbyrdelse i en anden medlems-stat i Den Europæiske Union. Dette spørgsmål reguleres af rammeafgø-relsen om den europæiske arrestordre.Det fremgår af § 10 c i lov om udlevering af lovovertrædere, der gen-nemfører artikel 3, stk. 3, i rammeafgørelsen om den europæiske arrest-ordre, at udlevering ikke kan finde sted, hvis den pågældende på ger-ningstidspunktet var under den kriminelle lavalder, jf. straffelovens § 15.På tilsvarende vis giver forslaget til rammeafgørelse mulighed for at afslåat anerkende en afgørelse om tilsynsforanstaltninger, hvis den pågælden-de person i henhold til fuldbyrdelsesstatens lovgivning på grund af sinalder ikke kan gøres strafferetligt ansvarlig for den handling, der ligger tilgrund for afgørelsen om tilsynsforanstaltninger, jf. forslagets artikel 15,stk. 1, litra g.Hvis den kriminelle lavalder her i landet nedsættes fra 15 til 14 år, vil detvære en afledt konsekvens, at personer, der på gerningstidspunktet var 14år eller ældre, i princippet - hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt -vil kunne udleveres til en anden medlemsstat i Den Europæiske Union,og der vil i givet fald ikke være mulighed for at afslå at fuldbyrde en af-gørelse om tilsynsforanstaltninger, som er truffet i anden medlemsstat,under henvisning til, at den pågældende på gerningstidspunktet var 14 årgammel.Uden at have haft mulighed for at undersøge det nærmere, er Justitsmini-steriet ikke umiddelbart bekendt med tilfælde, hvor der har været rejstspørgsmål om udlevering af 15-17 årige.2