Retsudvalget 2009-10
B 50 Bilag 5
Offentligt
795641_0001.png
795641_0002.png

Bemærkninger til førstebehandlingen af

B 50 Forslag til folketingsbeslutning om en styrket indsats over for

forbrydelser motiveret af offerets seksualitet, etnicitet m.v. (hadforbrydelser)

04-02-2010Justitsministeren nævnte i sin indledende tale ved behandlingen af B 50: ”For så vidtangår forslaget om at tilføje køn, er det anført i bemærkningerne til forslaget, at derhermed sigtes til at medtage forbrydelser rettet mod transkønnede. Hertil skal jegbemærke, at straffelovens § 81, nr. 6 allerede henviser til forurettedes seksuelleorientering som en strafskærpende omstændighed. Det skal således allerede i dagindgå i skærpende retning, at en forbrydelse er motiveret i, at ofret er transkønneteller transseksuel.”Dette beror imidlertid på en alvorlig misforståelse. En misforståelse, der desværre ervidt udbredt, og som skaber uklarhed i både lovgivning og -fortolkning. Nogleeksempler:Kjole-Ole sagen førte til bødeforlæg efter lov om forbud modforskelsbehandling på grund af race mv., dvs. under henvisning til seksuelorienteringI Ligebehandlingsnævnets afgørelse nr. 14/2009 dømmer man en pornoklubfor forskelsbehandling efter lov om ligebehandling af mænd og kvinder, idetkvinder og transvestitter kommer gratis ind, mens mænd skal betale. Efterafgørelsens ordbrug tolkes transvestitter ind under køn.
Også i lovgivningen findes en fejlagtig brug af seksuel orientering: Sundhedslovens §115 om kastration henviser til ansøgerens kønsdrift. Bestemmelsen regulerertransseksuelles adgang til kastration, men transseksuelle søger ikke kastration pga.kønsdriften men pga. kønsidentiteten1.Denne betydelige uklarhed er yderst uheldig, da den medfører, at transpersonersbeskyttelse mod forskelsbehandling og hadforbrydelser bliver utydelig. Det er ikkemindst uheldigt i betragtning taget, at gruppen af transpersoner er en af de meststigmatiserede grupper i samfundet. Landsforeningens levevilkårsundersøgelse frasidste sommer viste f.eks. at 2/3 af alle transpersoner aldrig havde talt med nogenom deres kønsidentitet, ligesom transpersoner var tydeligt mere diskriminerede ogpå anden vis udsatte, end homo- og biseksuelle2.
Se ogsåKønsskifte – juridisk set,Marianne Holdgaard og Bettina Lemann Kristiansen,Jurist- g Økonomforbundets Forlag (2004)Lige og ulige? - Homoseksuelle, biseksuelle og transkønnedes levevilkår,LeylaGransell og Henning Hansen, CASA (Juni 2009),http://www.casa-analyse.dk/default.asp?Action=Details&Item=387LGBT Danmark – Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersonerNGO in special consultative status with the economic and social council of the United NationsNYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]WWW.LGBT.DK
1
2
Som bilag til denne skrivelse medsendes foreningens pjeceDen lille grønne omLGBT,der giver en enkel introduktion til begreberne3.Det er på denne baggrund, det anbefales, at kønsidentitet medtages sombeskyttelsesgrund.
Justitsministeren argumenterede endvidere for, at offer ikke i almindelighed skalspørges, om vedkommende mener, der kunne være tale om en hadforbrydelse.Dette er uheldigt, da det ikke bør være offerets opgave at kende lovgivningensforskellige facetter og dermed vide, hvad en hadforbrydelse er i juridisk forstand, forat kunne bringe den relevante bestemmelse i anvendelse.
Justitsministeren bemærkede også, ”at man, i det omfang de enkelte politikredsefinder anledning hertil, naturligvis lokalt kan samle ekspertisen om særlige aspekteraf håndteringen af hadforbrydelser. Et eksempel herpå er Københavns Politisoprettelse af en særlig kampagnestab i forbindelse med kampagnen »STOPhadforbrydelser«.”Kampagnen blev til i forbindelse med World Outgames 2009, og var et samarbejdemellem Københavns Politi, Københavns Kommune, Outgames, Institut forMenneskerettigheder og landsforeningen. Relevansen af kampagnen blevunderstreget af, at der faktisk skete to hadforbrydelser i forbindelse medarrangementet.Landsforeningen finder det overordentligt prisværdigt, at Københavns Kommune ogKøbenhavns Politi her er så langt fremme i indsatsen for at beskytte borgerne modhadforbrydelser, men kan ikke ignorere, at initiativerne er blevet til som enkonsekvens af manglende initiativer på statsligt niveau.Med venlig hilsenLGBT DanmarkLandsforeningen forbøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersonerSøren LaursenRetspolitisk talsperson
Kan også downloades her:http://www.lgbt.dk/fileadmin/site/om_foreningen/DenLilleGroenneOmLGBT.ppt
3
LGBT Danmark – Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersonerWWW.LGBT.DK