Retsudvalget 2009-10
B 50 Bilag 4
Offentligt
792833_0001.png
792833_0002.png
792833_0003.png
792833_0004.png
Åbent brev til justitsminister Brian Mikkelsen i anledning af hans udtalelser under 1. behandlingenaf SF’s lovforslag B 50 om hadfrorbrydelser d. 26. januar 2010.Kære Brian MikkelsenSom en person, der selv i høj grad er udsat for hadforbrydelser, og via mit bestyrelsesarbejde i TiD(Transvestitforeningen i Danmark) er med til at repræsentere en stor gruppe af potentiellehadforbrydelsesofre, glæder det mig utroligt meget at læse dele af dit indlæg under 1. behandlingenaf SF’s forslag om styrket indsats over for hadforbrydelser B 50 den 26. januar 2010.Ministerens holdningerDu finder det fuldstændig uacceptabelt at mennesker bliver udsat for chikane uanset deres evt.minoritetsstatus, og at du også finder det som et grundlæggende princip at ingen, uanset minoritetstilhørsforhold udsættes for forskelsbehandling i vores samfund, er bestemt en justitsminister i etmoderne samfund værdigt.Som både Lone Dybkjær og også senere Per Clausen påpegede under debatten, så er den slags ikkegivet, men et udtryk for det stade samfundsudviklingen står på. Omvendt er de signaler somFolketinget sender med deres lovgivning også med til at sætte dagsordenen og ændre holdninger.At du som landets øverste lovgivningsmæssige myndighed udsender så klare signaler kan selvfølgeligkun afføde min respekt, og jeg ser det som en helt klar og utvetydig besked til befolkningen om 0-tolerance over for diskrimination af enhver art over for mindretal.Tilgang til SF’s forslagDer er dog dele i dit indlæg der skæmmer. Først og fremmest synes jeg, du lader politiske uenighederskinne igennem frem for, som både Lone Dybkjær (RV), Flemming Møller Mortensen (S) og PerClausen (EL), at modtage det af Kamal Qureshi (SF) fremlagte forslag, som et ønske om at forbedreforholdende for nogle af de svageste grupper i landet, med åbent sind og konstruktiv debat.Ministerens fordomme?Dernæst kommer du desværre under dit indlæg til selv at udtrykke dig så fordomsfuldt (= manglendeviden) om netop en af de minoritetsgrupper, som du overordnet set netop har udtrykt et helt klartønske om, skulle være beskyttet af lovgivningen i et moderne samfund.Ministerens embedsmænds arbejdeJeg anerkender at du som person ikke kan vide alt, men selvfølgelig har en stab af embedsmænd derorienterer dig op til forhandlinger som denne 1. behandling af SF’s beslutningsforslag. Jeg kan derforikke komme uden om en vis undren over dele af dine udtalelser. Ikke mindst i betragtning af at SF’sforslag indeholder meget klare og meget overskuelige – både i emne og antal - emner:1.2.3.4.5.6.Krav om øget opmærksomhed fra politiets side over for hadforbrydelserBedre registreringØnske om taskforceUdvidelse af de minoritetsgrupper der bør nævnes eksplicit i lovgivningenKonflikt rådBedre information og rådgivning
Man kan være enig eller uenig i dine politiske holdninger til de forskellige delpunkter, men du virkerdog rimelig velinformeret om hovedparten af punkterne. Så meget desto mere forbavses jeg over, atdu omkrig pkt. 4, og her specielt om transkønnede udtaler dig så ukvalificeret.Som Kamal Qureshi så rigtig påpegede, er dine udtalelser om transkønnede jo rent faktisk direkteforkerte. At du tilsyneladende også i terminologien skelner mellem transkønnet og transseksuel tyderdesværre også på, at den orientering, du må formodes at have modtaget, har været på en megetlemfældig baggrund, hvad dette specifikke emne angår.MinoritesbeskyttelseJeg ved fra "burkasagen", at du selvfølgelig som landets justitsminister tager dig af både de store ogsmå sager, at jeg så ikke er enig i din håndtering er alene et politisk spørgsmål, men jeg anerkender ogrespekterer dig for netop at ville varetage alles - også de ganske små gruppers - interesser.Derfor forventer jeg også,, at du vil lytte til en repræsentant netop for den relativt lille gruppe aftranskønnede (transvestitter og transseksuelle) i Danmark - måske er vi 60.000 i alt, men nok kun etpar tusinde der "tør" erkende det offentligt.Repræsentanter fra de to største foreninger for transkønnede har i 2009 henvendt sig til samtligeFolketingets partier mhp. kort at redegøre for vores eksistens og vores særlige behov.Det har et flertal af oppositionspartierne taget imod, men desværre har regeringspartierne inkl.støttepartierne glimret ved deres mangel på svar på vores tilbud. Det skal da ikke afholde os fra atmøde op, hvis du alligevel skulle føle behov for en kvalificeret orientering inden for området.De forhold, som vi mener, er utroligt vigtige, at du som justitsminister er opmærksom på, når duvurderer SF’s forslag omkring os, er netop, at vi rent faktiskikkeer dækket ind af lovgivningen - idet vilige præcis ikke er omfattet af nogen af de, i den danske lovgivning nævnte minoritetsgrupper.Om transkønnede, europæisk og internationalt anerkendt videnAf ICD 10 sygdomsklassifikation fremgår det ganske tydeligt, at vi er grupperet under et selvstændigtkapitel F64, hvori der intet er anført om særlige seksuelle forhold som kriterier – tværtimod er netopseksuelle minoritetsgrupper anført under et selvstændigt punkt F65.Det fremgår også med al tydelighed af Yogyarkarta principperne 1) (udformet af en lang rækkeinternationalt anerkendte menneskerettighedsforkæmpere) - og ikke mindst af den af Europarådetsmenneskerettighedskommissær, Thomas Hammarbergs udfærdigede rapport om transkønnedesforhold 2) (fremlagt under World Outgames i København 29. juli 2009), at transkønnede er enselvstændig minoritetsgruppe, karakteriseret ved deres særlige oplevelser af kønsidentitet og på ingenmåde ved deres seksualitet.Det er derfor, som også anført at Kamal Qureshi, decideret forkert, at gruppere transkønnede under”anden seksuel orientering” eller tilsvarende.Konsekvenser af fordomme over for transkønnedeJeg vil også tillade mig at påpege, at netop den misforståelse, du giver udtryk for, er en udbredtfordom i befolkningen, som har åbenlyse konsekvenser.Vi er selv bevidste om, at det at fremtræde som det andet køn, kan være meget svært forudenforstående at forstå - netop det faktum, at det bliver sammenkædet med noget seksuelt betyderfor mange, at de ikke magter konfrontation med det omgivende samfund. Det kan være medvirkendetil, at vi vælger at leve med vores behov mere eller mindre skjult for omverdenen.
Jeg finder det meget uheldigt i et oplyst samfund som det danske at blive budt,at landetsjustitsminister, på baggrund af fejlagtige oplysninger, lægger ved til det bål.Transkønnede, hadforbrydelser og lovgivningDet har også i debatten været fremme at personer der var udsat for hadforbrydelser selv havde etansvar for at gøre opmærksom på det overfor politimyndigheden - det er jeg i og for sig enig i, mendet er nemmere sagt end gjort, netop når det handler om minoritetsgrupper. Jeg vil tro, at en megetstor del af personer i det transkønnede miljø tværtimod, vil acceptere megen vold og ydmygelse, sålænge de kan undgå at skulle stå frem for offentligheden med en ellers legitim sag. At vi ikke engang ilovgivningen kan blive anerkendt som det, vi er, men må se os henvist til at tilhøre en seksuelminoritet, som vi reelt ikke tilhører, er jo i sig selv en diskrimination med konsekvenser som ovenforanført.Vi er som sådan dobbelt udsatte, dels er vi ikke officielt anerkendt, som det vi er, og vi er til en vis gradaf den årsag nød til at skutte os, et forhold som netop personer/grupper, der udøver hadforbrydelser,kan lade sig provokere af. Dels kommer hadforbrydelser ikke i tilstrækkelig grad til politiets kendskab,fordi vi som enkeltpersoner ofte ikke tør stå frem – på den måde bliver vi også inden for deneksisterende lovgivning ikke i tilstrækkelig grad registreret som den udsatte gruppe, vi er. 3)Samtidig ernetop voresmåde at udtrykke os på som minoritetsgruppe i det offentlige rum, noget somuanset hvor afdæmpet, vi opfører os, gør os umiddelbart synlige og udsatte for potentiellehadforbrydere.En barok situationSom Lone Dybkjær og Per Clausen så rigtigt påpeger, er accepten og hensynet til minoritetsgrupper etudtryk både for en samfundsudvikling, men også et udtryk for hvilke signaler vores lovgivere sender tilbefolkningen og politiet for den sags skyld.Det ville derfor have klædt Justitsministeriet og dig som justitsminister med en mere nuanceretholdning til det af Kamal Qureshi fremførte beslutningsforslag og hans bemærkninger.Det ender jo med, at du, som landets justitsminister står som den største hindring for, at ogsåtranskønnede kan føle sig reelt beskyttet i den danske lovgivning, måske fordi dine embedsmænd ikkehar gjort deres arbejde grundigt nok.Det er mit håb, at du vil indgå i et konstruktivt samarbejde for at rette op på den uheldige konsekvensaf dine udtalelser.Med venlig hilsenSpeciallæge, medlem af TiD’s bestyrelseIzabella SimonÿIzabella Simonÿ, Dr. Tværgade 39,4.-3, 1302 København K, tlf.: +45 20 31 50 01, mail: [email protected]
Note: TiD: Transvestitforeningen I Danmark

1.

Sexual Orientation, Gender Identity and International Human Rights Law:Contextualising the Yogyakarta PrinciplesMichael O’Flaherty and John Fisher
(http://www.yogyakartaprinciples.org/principles_en.htm)

2.

Human Rights and Gender IdentityIssue Paper by Thomas Hammarberg, Council of Europe Commissioner for Human Rights2009(https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1476365&Site=CommDH&BackColorInternet=FEC65B&BackColorIntranet=FEC65B&BackColorLogged=FFC679)

3.

Lige og ulige?Homoseksuelle, biseksuelle og transkønnedes levevilkår8 CASA, Juni 2009Leyla Gransell og Henning Hansen
(http://www.thranesen.dk/default.asp?cat=1055&aid=12178#bm12178)