Der er stigende fokus på det problem, at nogle bliver forfulgt, at nogle ikke kan lade andre være i fred.
Det er godt, at der er fokus på det, for det må være en meget vigtig forudsætning for os alle som mennesker, at vi kan leve frit og bevæge os frit uden at blive chikaneret, uden at vi bliver udsat for chikane, som vi helst er fri for.
Derfor er det også godt og relevant, at justitsministeren i den her sammenhæng har bedt Strafferetsplejeudvalget gennemgå reglerne om tilhold for at se på, om der er noget her, der kan trænge til en revision, om der er noget her, der er behov for at få strammet op på, om der er noget, der skal gøres nemmere og mere strømlinet, altså om der i det hele taget er behov for, at vi lige får gået de her paragraffer igennem og set på den praksis, der er.
Jeg tror nemlig, at der er meget stor forskel i den praksis, der er ude i landet.
Jeg tror, at der er meget stor forskel på, hvordan man håndterer de her sager, alt efter hvor vi kommer hen i landet.
Jeg tror, at politireformen i sig selv løser en del af det her, ved det at vi med politireformen har fået 12 store, slagkraftige politikredse, hvor man har så mange politifolk og så stort et område, at man har kapacitet og råd til, om jeg så må sige, at sætte politifolk af til at beskæftige sig specifikt med den her problemstilling.
Dermed er der politifolk, som kan få det her speciale at have indsigt i den her form for kriminalitet og dermed også blive bedre og hurtigere til at få ekspederet de anmodninger, der er, om, at der bliver givet et tilhold.
Se, det med sådan bare at kaste sig ud i at springe leddet med tilhold over vil jeg gerne på De Konservatives vegne have lov til at advare imod.
Vi synes, det er problematisk, hvis det er sådan, at man kan straffe folk med helt op til 2 års fængsel for noget, som de slet ikke selv betragter som værende ulovligt, de har slet ikke forstået, at det, de gør, er ulovligt.
De gør faktisk en gerning, som måske i mange andre sammenhænge slet ikke ville blive betragtet som værende kriminelt.
Vi havde ordvekslingen med ordfører fru Maja Panduro om det der med, hvor mange buketter blomstrer der skal til.
For nogles vedkommende vil det være chikane allerede på et tidligt tidspunkt, for andre skal der mere til, og nogle er sådan set ligeglade, de synes bare, at det er dejligt at få alle de her blomster.
Men hvordan skal den potentielle gerningsmand kunne vide det?
Det er ikke længere et spørgsmål om at have den onde vilje til at gøre noget strafbart, det er et spørgsmål om den tilfældighed, der ligger i, hvem det nu er, man har forelsket sig i, og som man sender blomster til.
For det, jeg kan forstå, er, at man lægger op til en bestemmelse i forslaget om, at det kan opfattes som chikane, hvis gerningsmanden uden gyldig grund og gentagne gange etablerer indirekte eller direkte kontakt til offeret eller en af offeret kendt person.
En sådan indirekte eller direkte kontakt kan jo godt være fra en, der er håbløst forelsket og sender kærlighedsbreve eller sender blomster eller chokolade eller et eller andet, og det kan godt for nogle være ganske generende og ubehageligt, specielt hvis den, der modtager det, er i et fast samlivsforhold eller er gift – så kan det selvfølgelig være stærkt problematisk, for hvad er det nu for noget?
Det kan opfattes som chikane, men hvis den, der gør det, overhovedet ikke betragter det som værende det, hvordan skal vedkommende så kunne vide det?
Hvordan skulle man overhovedet nogen sinde i fremtiden turde sende en buket blomster til en, som man holder af, for hvad nu hvis vedkommende går ned og anmelder det?
Så kan man altså risikere op til 2 års fængsel med det samme.
Der er det bare min opfattelse, og der vil jeg gerne fastslå, at vi fra konservativ side også har et ønske om at styrke indsatsen på det her område.
Men vi ønsker ikke at springe over, hvor gærdet er lavest.
Vi ønsker at fastholde de retsprincipper, der gælder allerede i dag, men til gengæld er det vores klare opfattelse, at det skal være lettere at give et tilhold.
Det skal gøres lettere, sådan at den, der chikanerer, på et tidligt tidspunkt får en skriftlig tilkendegivelse om, at vedkommende skal lade være med at gøre det.
Og så har vedkommende stående sort på hvidt, hvad vedkommende må og ikke må, specielt hvad vedkommende ikke må.
Som jeg nævnte før, er det også vigtigt, at der i politikredse gives plads til, at en, to eller tre betjente, alt efter hvor mange der nu er behov for i politikredsen, kan få lov til at specialisere sig i det her, at de kan blive eksperter udi det her, så anmeldelser kan blive behandlet hurtigt og effektivt, når de kommer, for det er jo også vigtigt.
Når man så har givet et tilhold, er det også vigtigt, at man ikke tøver med at skride ind, hvis tilholdet bliver overtrådt.
Det er helt afgørende.
Det er helt afgørende, at gerningsmanden i den situation ikke tror eller forledes til at tro, at der ikke sker noget ved det, og at man kan gøre det ene og det andet og det tredje.
Der er det meget vigtigt, at politiet skrider ind første gang, og at de skrider ind hver gang og sørger for at sanktionere hver eneste overtrædelse af et tilhold.
Det er helt afgørende.
Til sidst vil jeg lige sige, at det også er vigtigt for os at understrege – og det håber vi også kan komme ud af det her Strafferetsplejeudvalgs arbejde – at der skal være en bedre beskyttelse af ofrene, at vi prøver at se på, hvordan vi kan gøre situationen bedre for dem, der bliver chikaneret.