Og klar.
Regeringen kan fortsat ikke støtte beslutningsforslaget, som jo er identisk med et forslag, som blev søgt vedtaget i forbindelse med forespørgselsdebatten om F 10 for et år siden. Af det forslag til vedtagelse, der dengang blev vedtaget her i Folketinget, fremgår det, at regeringen inden for et år ville komme med en handlingsplan, der styrker de praktisk-musiske og kunstneriske fag i folkeskolen. Den blev offentliggjort den 13. marts, og vi er nu i gang med at føre de mange initiativer ud i livet. Handlingsplanen blev inden offentliggørelsen fremlagt for folkeskoleforligspartierne.
Handlingsplanen indeholder en række initiativer, som har til formål at styrke børns og unges kompetencer inden for de musiske, praktiske og kunstneriske fag. Vi har frem til 2014 afsat i alt 66 mio. kr. til at iværksætte initiativer fra denne handlingsplan. Handlingsplanen er udarbejdet på baggrund af de anbefalinger, som den såkaldte rådgivningsgruppe kom med. Den bestod af folkeskolens faglige foreninger inden for de forskellige fag og af repræsentanter for Kulturministeriets uddannelsesinstitutioner. Arbejdet blev sat i værk i forlængelse af den såkaldte Bamfordrapport, som i 2006 gav en analyse af de praktiske, musiske og kunstneriske fags status i Danmark.
Beslutningsforslaget, som vi drøfter i dag, ønsker, at vi skal sætte en 3-års-forsøgsordning i gang. Vi har i år iværksat en række forsøg inden for disse fag. De løber over 2 år, og alle skoler har fået tilbud om at deltage i dem. Der er tale om forsøg med udstrækning af de obligatoriske undervisningsforløb i musik og billedkunst, så eleverne kan få kontinuerlig undervisning i disse fag fra 1. til 7. klassetrin. Vi har forsøg kørende med et nyt fag, håndværk og design, som erstatning for håndarbejde og sløjd eller håndarbejde, sløjd og billedkunst. Vi har forsøg i gang med afsluttende prøver i valgfagene musik, billedkunst og det nye fag, håndværk og design. Disse forsøg løber frem til skoleåret 2010-11, hvorefter de evalueres. Regeringen har afsat 1,5 mio. kr. til denne evaluering.
Det beslutningsforslag, vi drøfter i dag, adskiller sig herved, på den måde at det foreslår afsat yderligere 30 mio. kr. over 3 år til forsøgsvirksomheden. Formålet med forsøgene er ikke at afsætte penge til skolerne. Formålet er at afprøve udgiftsneutrale modeller.
Beslutningsforslaget foreslår, at der etableres et videncenter inden for området. Af regeringens handlingsplan fremgår det, at vi vil undersøge behov og muligheder for at etablere et videncenter for de praktiske, musiske og kunstneriske fag. Vi er ved at undersøge muligheden for at etablere et videncenter i tilknytning til en af de eksisterende professionshøjskoler.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at nævne nogle af de initiativer, vi har sat i værk. Vi har styrket fagligheden i de praktisk-musiske og kunstneriske fag gennem en revision af folkeskolens læreplaner, de såkaldte fælles mål. Vi har udgivet et inspirationsmateriale, som skal hjælpe skolerne i gang med at indføre morgensamlinger eller morgensang, eller som kan inspirere skolerne til nye former for fællessang. Vi præmierer elevudstillinger og gode undervisningsforløb. Til marts uddeles den første såkaldte Springfrøpris til tre skoler, som laver en spændende og inspirerende undervisning i disse fag. Formålet er at dele viden og erfaring, som alle kan bruge.
Af det forslag, vi drøfter i dag, fremgår det, at man ønsker at åbne muligheden for at ansætte personer med særlige kvalifikationer til at undervise i musik og billedkunst, altså eksempelvis musikpædagoger. Det er jeg helt enig i, og jeg vil opfordre kommunerne til at have øjnene åbne for den mulighed, de har, for at ansætte ikkelæreruddannede undervisere til at undervise i de fag, som de pågældende har særlig faglig baggrund i.
Det er regeringens ønske at styrke de praktiske, musiske og kunstneriske fag. Den kreative dimension er selvfølgelig ikke kun forbeholdt disse fag, men indgår i alle skolens fag. Det er understreget i handlingsplanen, at denne dimension også tilgodeses i et samarbejde mellem skoler og kulturinstitutioner. Derfor er en del af initiativerne for handlingsplanen også sat i værk på tværs af flere ministerier.
Regeringen har netop afsat mere end 40 mio. kr. på finansloven til huskunstnerordningen for den kommende 4-års-periode. Det er en ordning, som giver skolerne mulighed for i kortere eller længere perioder at ansætte kunstnere, som sammen med den faste lærer kan tilføre undervisningen en særlig dimension. Jeg kan forstå, at der om kort tid skal være en debat her i salen om bl.a. netop denne ordning. Der eksisterer også en ordning, der giver tilskud til skolekoncerter, så eleverne på landets skoler kan opleve inspirerende og levende koncerter i skoletiden. Vi har en refusionsordning til børneteater, så når kommunerne køber teaterforestillinger til skolerne, får de 50 pct. refunderet af staten. Vi har ordningen »Med skolen i biografen«, som er en skolebiografordning, der tilbyder film og undervisningsmaterialer for alle klassetrin i hele landet. »Sangens år« i 2008 blev en succes, og derfor har regeringen besluttet at videreføre »Sangens år« i en 3-årig »Syngelyst«-kampagne, hvor vi synger videre. Vi ønsker også at styrke musik i læreruddannelsen. I øjeblikket undersøger vi, hvordan vi kan styrke musikfaget, bl.a. gennem et samarbejde mellem professionshøjskoler og musikkonservatorier med henblik på at udbyde et nyt linjefag i musik i læreruddannelsen og med henblik på at udbyde en egentlig professionsbacheloruddannelse i musik.
Så der er sat mange initiativer i gang. Der er afsat et beløb til at kortlægge de kreative fags status og indhold, vi skal have viden om, hvor mange timer kommunerne giver eleverne i både de obligatoriske fag og i valgfagene, og vi må have kendskab til, hvilket udbytte eleverne får i de enkelte fag – altså deres og deres forældres tilfredshed. Og så skal vi også vide noget om, hvordan man prioriterer disse fag i de øvrige nordiske lande. Med opfølgningen på regeringens handlingsplan for styrkelse af de praktiske, musiske og kunstneriske fag er vi jo godt i gang med at styrke opmærksomheden om disse fag. Vi har udpeget en retning for, hvordan vi kan styrke området i folkeskolen, og jeg lytter selvfølgelig gerne til faglige folk i kommunerne og på skolerne.
I forlængelse af det store Sorømøde i år inviterede jeg en række faglige fyrtårne, der dagligt arbejder med at udvikle de kreative skolefag, til et såkaldt mini Sorømøde. Det blev afholdt for at have det bedst mulige udgangspunkt for at føre de besluttede initiativer i den retning, som er bedst for børnene i skolen.
Socialdemokraternes forslag går ud på at tilføre yderligere penge, men det er jo ikke nok, og det er ikke i sig selv nogen kunst at tilføre flere penge. Vi skal også have mere ud af de penge, vi i forvejen tilfører folkeskolen, og i den forbindelse vil jeg igen pege på Bamfordrapporten, som jo netop påpeger, at folkeskolen generelt har gode fysiske rammer i de såkaldte kreative fag, men anbefaler, at vi udnytter vore ressourcer endnu bedre. Når forsøgsperioden for de praktisk-musiske og kunstneriske fag afsluttes i 2011 og en evaluering foreligger, vil regeringen igen give en redegørelse til Folketinget om behovet for yderligere initiativer på området.