Uddannelsesudvalget 2009-10
B 33 Bilag 7
Offentligt
874757_0001.png
874757_0002.png
874757_0003.png
874757_0004.png
874757_0005.png
874757_0006.png
874757_0007.png
Til beslutningsforslag nr.B 33
Folketinget 2009 - 10
Beretning afgivet af Uddannelsesudvalget den 1. juli 2010
Beretningover
Forslag til folketingsbeslutning om it-rygsække til ordblinde m.fl. forudfor start på ungdomsuddannelser[af Christine Antorini (S) m.fl.]
1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 29. oktober 2009 og var til 1. behandling den 1. december2009. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.SpørgsmålUdvalget har stillet 15 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som dennehar besvaret.4 af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og ministerens svar herpå er optrykt som bi-lag til betænkningen sammen med ministerens svar på UDU alm. del – spm. 261.2. Politiske bemærkningerUdvalget bemærker følgende:Undervisningsministeren har i nogle svar til udvalget under udvalgsbehandlingen redegjort fornye initiativer fra Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte i forhold til tildelingen af it-rygsækkem.m.Der følger i udgangspunktet en bevilling på 10 instruktionstimer med til en it-startpakke. Detfremgår imidlertid af ministerens svar på spørgsmål 11 (optryk som bilag til betænkningen), at enundersøgelse om støttemuligheder for elever og studerende med læse- og skrivevanskeligheder vi-ser, at der er meget forskelligartede måder at håndtere instruktionen på, og at der i et vist omfangtilsyneladende mangler instruktion. Det fremgår endvidere af svaret, at SU-styrelsen på baggrund afinstitutionernes meget forskelligartede måde at håndtere instruktionen på vil gå i dialog med institu-tionerne om årsagerne til den tilsyneladende manglende instruktion og om, hvordan de kan leve optil deres ansvar. Styrelsen har endvidere tænkt sig at styrke vejledningen af institutionerne i forbin-delse med instruktionen. F.eks. vil styrelsen udarbejde en tjekliste, som tydeliggør, hvad eleverneskal instrueres i.Det fremgår endvidere af ministerens svar på spørgsmål 14 (optrykt som bilag til betænkningen),at det er SU-styrelsens forventning, at den forstærkede vejledning om instruktionsopgaven primærtvil blive etableret i forbindelse med revision af netstedet for institutionerne, spsu-net, samt styrel-sens offentlige hjemmeside www.su.dk i løbet af foråret 2010.
2
Udvalget opfordrer undervisningsministeren til hurtigst muligt at tilsende udvalget en redegørelseom resultatet af SU-styrelsens dialog med institutionerne om den manglende instruktion samt omden endelig udformning af den forstærkede vejledning om instruktionsopgaven. Udvalget opfordrerendvidere undervisningsministeren til, at alle initiativer i denne sammenhæng, dvs. procedurer, vej-ledning m.v. vedrørende modtagelse af og instruktion til it-rygsæk, er klar hurtigst muligt. Dennævnte tjekliste til instruktion i it-startpakken bør udarbejdes, så den er klar til brug på institutio-nerne i forbindelse med det kommende skoleår.Det fremgår af ministerens besvarelse af spørgsmål 13 (optrykt som bilag til betænkningen), atSU-Styrelsen løbende har fokus på procedureændringer, som kan lette sagsgange og ansøgnings-procedure for støttemodtagerne af sps-ordningen, og at man herunder har overvejet, hvorvidt det ermuligt at lade it-startpakker følge en støttemodtager på tværs af de støtteordninger, som styrelsenadministrerer, uden forsinkende genansøgninger undervejs. Det fremgår endvidere af ministerenssvar af 4. februar 2010 på spørgsmål 13, at styrelsen fortsat er i indledningsfasen af disse overvejel-ser, hvorfor der ikke var noget konkret resultat på daværende tidspunkt.Udvalget opfordrer undervisningsministeren til hurtigst muligt at tilsende udvalget en redegørelseom resultatet af de i svaret på spørgsmål 13 nævnte overvejelser i SU-styrelsen. Udvalget finder, atdet må være muligt, at den afgivende institution sørger for, at eleven beholder it-startpakken og in-formerer eleven om, at den modtagende institution skal have besked om at ansøge om overflyttelseaf startpakken.P. u. v.MARLENEHARPSØEformand
3

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 33Bilagsnr. Titel1Tidsplan for udvalgets behandling af forslaget2Kopi af 2008-09, UDU - svar på spm. 424, fra undervisningsministe-ren3Kopi af 2008-09, UDU - svar på spm. 423, fra undervisningsministe-ren41. udkast til beretning52. udkast til beretning6Meddelelse om afgivelse af beretning efter skriftlig procedureOversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 33Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorfor ministeren mener, at forslaget kan skabe unødigadministrativ belastning, til undervisningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om man i dag kan bevilge en ung i folkeskolen, ungdomsskolenog lignende en it-rygsæk allerede i løbet af foråret, til undervisnings-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan der kan skabes mere fleksibilitet, så en ung kan fåbevilget en it-rygsæk allerede i foråret, så der ikke skal gå op til ethalvt års ventetid ind i ungdomsuddannelsen, til undervisningsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om det nødvendige antal timer til introduktion til it-rygsæk meddet samme, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren har yderligere forslag til, hvordan barrierer for atkunne få tildelt og blive introduceret til en it-rygsæk kan mindskes, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil se på, om der er behov for at oplyse nærmereom lovens muligheder for støtte og hjælpemidler til ordblinde, til un-dervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. tilbagetagetSpm. tilbagetagetSpm. tilbagetagetSpm. om instruktionen i brugen af it-rygsækken i forhold til uddan-nelsesstart, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om problemer med at få institutionerne til at yde instruktion ibrug af it-rygsæk, i det omfang der fra SU-styrelsens side er givettilsagn om, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om muligheden for at lade andre stå for instruktionen i it-rygsækken, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
45
6
7891011
12
4
13
14
15
16
17
18
Spm. om mulige procedureændringer, således at it-startpakken meresystematisk kan følge eleven fra en uddannelsesretning til en anden,til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan vejledningen af institutionerne kan forstærkes,således at institutionerne føler sig bedre klædt på til at finde elevermed støttebehov, til ansøgningsproceduren og til instruktionsopgaven,til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det er korrekt, at de 2 individuelle ungdomsuddannelser eguog stu ikke i sig selv berettiger til en it-rygsæk, til undervisningsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om det er tilfredsstillende, at nogle unge i den målgruppe, der isærlig grad kunne få brug for en it-rygsæk, er afskåret, til undervis-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til at få rettet op på den uligeadgang til it-rygsæk i ungdomsuddannelserne, til undervisningsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om status for SU-styrelsens undersøgelse om bl.a. evaluering afinstruktion i it-rygsækken, til undervisningsministeren, og ministerenssvar herpå
5

Bilag 2

4 af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå samt svar på UDUalm. del - spm. 261Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra udvalget.Spørgsmål 2:Kan ministeren bekræfte, at man i dag ikke kan bevilge en ung i folkeskolen, ungdomsskolen oglignende en it-rygsæk allerede i løbet af foråret, men først kan gøre det, når den unge er optaget påen ungdomsuddannelse i forsommeren?Svar:Det er efter bekendtgørelse nr. 873 af 1. september 2008 om særlig tilskud til specialpædagogiskbistand ved ungdomsuddannelser m.v. ikke muligt at yde tilskud til elever i folkeskolen, ungdoms-skole eller lignende.Sektoransvarsprincippet betyder, at det i folkeskolen og ungdomsskoler er kommunen, der har an-svaret for den specialpædagogiske bistand, herunder it-rygsække, til eleverne (jf. folkeskoleloven).Kommunerne har således mulighed for at sikre, at elever med behov får den nødvendige støtte, så-ledes at de er vante med hjælpemidlerne, når de påbegynder en ungdomsuddannelse. Det sammegælder på friskoleområdet, hvor det er skolerne selv, der har ansvaret, men kan søge tilskud hosStyrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, som administrerer specialundervisningspuljen til de frieskoler.Når en elev påbegynder en ungdomsuddannelse, skal der, uanset bevilget støtte i grundskoleforlø-bet, efter de gældende regler søges på ny. Ungdomsuddannelsesinstitutionen kan søge Styrelsen forStatens Uddannelsesstøtte om en it-rygsæk eller it-startpakke, så snart eleven er optaget på uddan-nelsen. Det kræver dog, at uddannelsesinstitutionen har kendskab til elevens vanskeligheder vedoptagelsestidspunktet. Støttebehovet bør fremgå af elevens uddannelsesplan. Såfremt institutionenansøger om støtte i forsommeren, ved optagelsen, garanterer Styrelsen for Statens Uddannelsesstøt-te, at ansøgningen er behandlet, så it-startpakken kan stå klar på institutionen ved uddannelsesstart.Spørgsmål 11:Det fremgår bl.a. af ministerens svar på spørgsmål 4, at der er meget store problemer med at få in-stitutionerne til at yde instruktion i brug af it-rygsæk, i det omfang der fra SU-styrelsens side er gi-vet tilsagn om.- Kan ministeren uddybende redegøre for problemets omfang?- Hvad skyldes problemet?- Hvornår forventes den omtalte undersøgelse at være afsluttet?Svar (supplerende):Svar af 4. februar 2010 fra daværende undervisningsminister Bertel Haarder:»Som nævnt i mit svar på udvalgets spørgsmål 4 er der tale om en ufærdig undersøgelse, og dethar nu vist sig, at det materiale Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte var blevet præsenteret for,
6
og som jeg refererede til i mit svar på spørgsmål 4, desværre var behæftet med fejl. Det beklagerjeg.Jeg foretrækker, belært af denne erfaring, at vente med at referere mere fra undersøgelsen, til dener færdig. På den baggrund vil jeg vende tilbage til udvalget med en orientering om undersøgelsensresultater, når undersøgelsen er afsluttet, hvilket jeg forventer, den er inden udgangen af marts2010.«Som supplement til ovenstående kan jeg oplyse, at undersøgelsen om støttemuligheder for eleverog studerende med læse- og skrivevanskeligheder nu er færdig. Undersøgelsen vedlægges til udval-gets orientering.Det fremgår af undersøgelsen, som er udarbejdet af Capacent, at 74 pct. af de adspurgte elever ogstuderende har modtaget instruktion i et vist omfang. 69 pct. af disse tilkendegiver, at de ikke harhaft yderligere behov for instruktion end det, de modtog.Meget få af de adspurgte i undersøgelsen har oplyst at have brug for den fulde ramme for instruk-tion på 10 timer, og de fleste har oplyst, at de har fået instruktion af 1-5 timers varighed. Undersø-gelsen viser desuden, at for ca. 90 pct. påbegyndes instruktionen inden for fire uger efter modtagel-se af IT startpakken. For ca. 60 pct. endda inden for mindre end én uge.Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen) har over for mig oplyst, at deres egne data omrefusion af instruktionsudgifter til institutionerne viser, at hver fjerde bevilling om instruktion ikkeresulterer i en refusionsanmodning. Det vil sige, at institutionerne ikke anmoder om udbetaling afstøtte til afholdelse af instruktion i det omfang, de havde forventet, da de ansøgte om bevilling. Det-te kan dække over forskellige situationer; fx at støttemodtageren ikke har behov for instruktion, atstøttemodtageren er ophørt på uddannelsen, før tilbuddet om instruktion gives, at institutionerneikke tilbyder instruktion eller glemmer at søge refusion af udgifterne.På de bevillinger, hvor institutionerne søger refusion, søges der gennemsnitligt refusion for ca.syv instruktionstimer ud af den bevilgede ramme på ti timer. Dette gennemsnitlige timetal dækkerdog over et meget vidt spænd, hvor knap halvdelen får refusion for mellem en og fem timer, mensden anden halvdel typisk får refusion for hele rammen på ti timer.Styrelsen vil på baggrund af institutionernes meget forskelligartede måde at håndtere instruktio-nen på gå i dialog med institutionerne om årsagerne til den tilsyneladende manglende instruktion ogom, hvordan de kan leve op til deres ansvar.Styrelsen oplyser endvidere, at man har tænkt sig at styrke vejledningen af institutionerne i for-bindelse med instruktionen. Fx vil styrelsen udarbejde en tjekliste, som tydeliggør, hvad eleverneskal instrueres i.Spørgsmål 13:Det fremgår bl.a. af ministerens svar på spørgsmål 5, at SU-styrelsen har overvejet mulige proce-dureændringer, således at it-startpakken mere systematisk kan følge eleven fra en uddannelsesret-ning til en anden.Kan ministeren uddybe denne del af besvarelsen og oplyse, hvad resultatet har været af disseovervejelser?Svar:Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte har løbende fokus på procedureændringer, som kan lettesagsgange og ansøgningsprocedure for støttemodtagerne af sps-ordningen. Herunder har man over-vejet, hvorvidt det er muligt at lade it-startpakker følge en støttemodtager på tværs af de støtteord-
7
ninger, som styrelsen administrerer, uden forsinkende genansøgninger undervejs. Styrelsen er fort-sat i indledningsfasen af disse overvejelser, hvorfor der ikke er noget konkret resultat på nuværendetidspunkt.Spørgsmål 14:Det fremgår bl.a. af ministerens svar på spørgsmål 5, at SU-styrelsen overvejer, hvordan vejled-ningen af institutionerne kan forstærkes, således at institutionerne føler sig bedre klædt på til at fin-de elever med støttebehov, til ansøgningsproceduren og til instruktionsopgaven. Hvornår forventesdisse overvejelser afsluttet, og hvornår kan en sådan vejledning i givet fald forventes udsendt?Svar:Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte oplyser, at vejledningen af uddannelsesstederne primærtforegår via et administrativt netsted, spsu-net, som er målrettet uddannelsesinstitutionerne. Her kaninstitutioner finde vejledning om bl.a. ansøgningsprocedure, dokumentationskrav og støttemulighe-der. Derudover vejleder styrelsen uddannelsesinstitutionerne telefonisk samt via særlige kurser forsps-vejledere, studievejledere, it-ansvarlige m.fl. For så vidt angår behovet for forstærkning af vej-ledningen om instruktionsopgaven har styrelsen til hensigt i løbet af foråret at udarbejde en form forcheckliste, således at det tydeliggøres for uddannelsesstederne, hvad der skal instrueres i, og hvor-dan dette kan tilrettelægges.Det er styrelsens forventning, at den forstærkede vejledning primært vil blive etableret i forbindel-se med revision af netstedet for institutionerne, spsu-net, samt styrelsens offentlige hjemmesidewww.su.dk i løbet af foråret 2010.Spørgsmål 261 :Ministerens kommentar udbedes til henvendelse af 22/3-10 til Marianne Jelved (RV) fra Pia Ve-sterager, IT-værkstedet, Havredal gl. Skole, jf. UDU alm. del – bilag 182.Svar:Ifølge lov nr. 564 af 6. juni 2007 om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov § 11 skalkommunalbestyrelsen sørge for, at de nødvendige undervisningsmidler stilles vederlagsfrit til rå-dighed for deltagerne. I forbindelse med uddannelsesplanen for den unge skal det beskrives, hvilkehjælpemidler der er nødvendige i forbindelse med undervisning, træning, praktik og andre aktivite-ter, der indgår i uddannelsesforløbet. Et relevant hjælpemiddel kan – afhængig af den enkelte elevsbehov – være en it-rygsæk.De nødvendige hjælpemidler til gennemførelsen af ungdomsuddannelsen for unge med særligebehov skal således bevilges efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.