Jeg vil gerne sige tak for de mange positive bemærkninger, der har været til forslaget. Det er jo med velberåd hu, at vi har fremsat det som et beslutningsforslag, for vi ved godt, at det rammer ind i et eller andet område, hvor det er lidt svært at se, hvad der er den helt rigtige løsning, men ikke desto mindre synes jeg, at kommentarerne, herunder også fra ministeren, bekræfter, at der er et problem, som vi skal have taget hånd om. Jeg vil godt pege på de to elementer, som ligger i beslutningsforslaget, som jeg håber at alle vil arbejde videre med, også i den udvalgsbehandling, der så kommer efterfølgende.
Det første problem, som vi har hørt der er, er jo direkte knyttet til det, som ministeren sagde, med, at det først er i forsommeren, at man tager stilling til de ansøgninger, der måtte være om en it-rygsæk. Og det, vi jo så hører, er, at der kan gå op til et halvt år, før man har fået rygsækken og man har fået den introduktion, der skal til, og det er det halve år, som gør, at der er unge, som er ordblinde, der mister modet til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. Der må jeg sige, at jeg virkelig synes, at vi har en fælles interesse i at finde en løsning, sådan at de ikke står i den situation, for det er så uforskyldt, som det overhovedet kan være, altså at de, fordi skal vente et halvt år på it-rygsækken, får en så dårlig start, at de falder fra.
Ministeren sagde, at man skal passe på med, at man ikke skaber noget unødigt bureaukrati i uddannelsesinstitutionerne, for det er sådan, at hver tiende af de unge, der så får bevilget en it-rygsæk, rent faktisk ikke starter på ungdomsuddannelsen. Det synes jeg i virkeligheden er et ekstra godt argument for, hvorfor der skal være en bedre overgang, allerede mens de går i folkeskolen, er på efterskolen eller på ungdomsskolen, for det er måske det, at de ved, at de får den, og at de har fået introduktionen til det, der gør, at de føler sig så trygge, at de så også starter på ungdomsuddannelsen. Hvis det er, at de først i forsommeren får at vide, at nu går de i gang med at søge, og at man ikke kan love dem, at de får en it-rygsæk, og at de nok skal forberede sig på, at der går ½ år, før det er helt på plads og de skal have introduktion, så kunne jeg godt forestille mig, at lige præcis den her gruppe unge altså var nogle af dem, der så, selv om de faktisk var blevet optaget på en ungdomsuddannelse, sagde: Godt, så starter jeg slet ikke. Så jeg tror, vi har fat i et reelt problem; det er en lille gruppe, men det er en vigtig gruppe i forhold til dem, som vi alle sammen er optaget af skulle kunne få en ungdomsuddannelse.
De her problemer er jo ikke noget, vi bare sådan selv har opfundet hos Socialdemokraterne. Altså, vi er jo blevet gjort opmærksom på det, simpelt hen fordi der er nogle blandt UU-vejlederne, nogle af de skoleledere, som der er i folkeskolen, men måske især i produktionsskolerne, specialefterskolerne og ungdomsskolerne, som bare konstaterer, at det er et reelt problem. Og det er derfor, jeg er rigtig, rigtig glad for de positive tilbagemeldinger, der har været til, hvordan vi får løst det her problem; det må kunne lade sig gøre.
Den anden del, som ligger i det, og som jeg håber på at vi kan se på i samme ombæring, er om noget mere fleksibilitet, og jeg kan så forstå, at det er SU-Styrelsen, der standard giver 10 timers vejledning i, hvordan man bruger en it-rygsæk. Det er så sådan – det siger de vejledere, jeg har talt med – at man godt kan få mere vejledning, men at man hver gang skal ansøge om at få en portion vejledning mere, og det er selvfølgelig, fordi det koster penge. Men man får bevilliget mere vejledning til at bruge sin it-rygsæk. Og som regel ved man jo godt med de her unge mennesker, for de har jo været ordblinde også i folkeskolen, at man kan lave et skøn på, hvad der vil være det rigtige for det unge menneskes vedkommende, og der er nogle, for hvem man ved, det skal være 20 timer og ikke 10 timer. Kan man ikke bevilge det fra starten? Så jeg håber også, at ministeren vil være med på at drøfte med SU-Styrelsen, hvordan vi kan få den fleksibilitet ind fra starten.
Så med de ord vil jeg takke for bemærkningerne. Vi glæder os til udvalgsbehandlingen. Det kan jo godt være, at vi nu, hvor vi er kommet ind i december måned, skal give os tiden til både at få stillet de nødvendige spørgsmål til SU-Styrelsen og indhente erfaringer fra de miljøer, der har med de her unge at gøre, sådan at vi i virkeligheden kan tage en fornyet første behandling efter jul i den nye sæson, hvis det er nødvendigt, for at vi så til gengæld kan få et godt forslag på plads med, hvad der måtte være af uklarheder, om det så er lovgivning, bekendtgørelser eller andet, så vi får lavet en lidt bedre løsning for de her unge ordblinde mennesker.