Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
B 228 Bilag 3
Offentligt
864723_0001.png
864723_0002.png
864723_0003.png
Til beslutningsforslag nr.B 228
Folketinget 2009-10
Beretning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 0. juni 2010
1. udkast til
Beretningover
Forslag til folketingsbeslutning om sammenhængende varmeplaner påfjernvarmeområdet[af Ole Vagn Christensen (S) m.fl.]
1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 16. april 2010 og var til 1. behandling den 11. maj 2010.Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Udvalg.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til klima- og energiministeren til skriftlig besvarelse, som dennehar besvaret.2. Politiske bemærkningerEt <>tal i udvalget (S…) bemærker følgende:Klima- og energiministeren har tilkendegivet, at politiske initiativer på energiområdet afventerKlimakommissionens rapport. Det har vi naturligvis forståelse for, men vil samtidig bede ministe-ren være opmærksom på, at det ikke nytter at side med hænderne i skødet hverken før eller efterkommissionens rapport.I dag har kommunerne ansvaret for varmeplanlægningen. Det fremgår af varmeforsyningsloven.Men siden den opgave blev skrevet ind i loven, har verden ændret sig, så energisystemerne blivermere og mere integrerede, og en optimal brug af ressourcerne – eksempelvis biomasse og biogas –følger ikke nødvendigvis kommunegrænserne.Energisektoren er karakteriseret ved, at investeringerne er økonomiske tunge og langtrækkende.Det er derfor vigtigt, at investeringerne er gennemtænkte i forhold til et helhedsperspektiv. Det erher, vi har en vigtig opgave, som også kommunerne og Energistyrelsen efterlyser.I oplægget om strategisk energiplanlægning, som en arbejdsgruppe med deltagelse fra Energisty-relsen og KL præsenterede i marts 2010, er der skitseret en række barrierer for, hvordan vi sikrer, atkommunernes indsats gavner realiseringen af Danmarks klima- og energimålsætninger.En af de overordnede barrierer er, at staten skal udmelde nationale målsætninger på energiområ-det, som kan fungere som en overordnet vejledende ramme for den lokale prioritering. Kommuner
2
skal vide, hvilken retning de overordnet set skal styre efter – og her vil det formentlig være klogt atafvente udspillet fra Klimakommissionen. Men så skal regeringen også være klar til handling, så derikke blot skabes yderligere udvalgsarbejde.I oplægget foreslås, at der stilles krav om udarbejdelse af strategiske energiplaner inden for en be-stemt frist og med revurdering hvert fjerde år med henblik på en opdatering af planen. Herved sik-res, at kommunerne holder fokus på planlægningsopgaven. Men skal det ske, kræver det en ændringaf eksempelvis varmeforsyningsloven, som vi ikke behøver at vente på en kommissionsrapport for.Vi skal i gang nu.Det fremgår også tydeligt af oplægget, at finansieringen af de strategiske energiplaner ikke er påplads – og at finansieringen er en forudsætning for, at energiplanerne bliver et krav til kommunerne.Det er en praktisk opgave, der skal tages hånd om; for Danmark har ikke råd til, at der ikke foreta-ges strategisk energiplanlægning.P. u. v.JENSKIRKformand
3

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 228Bilagsnr. Titel1Tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget21. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 228Spm.nr.1TitelSpm., om det efter gældende lovgivning er muligt for kommunerne atlave sammenhængende fjernvarmeplaner på tværs af kommunegræn-ser, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå