Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
B 216 Bilag 4
Offentligt
893848_0001.png
893848_0002.png
893848_0003.png
Til beslutningsforslag nr.B 216
Folketinget 2009-10
Beretning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 15. september 2010
Beretningover
Forslag til folketingsbeslutning om fjernelse af skibsvrag fra kyster ogkystnære marine områder[af Mette Gjerskov (S) m.fl.]
1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 9. april 2010 og var til 1. behandling den 27. april 2010.Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægningsudval-get.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 4 møder.2. Tilkendegivelse fra miljøministerenMiljøministeren har over for udvalget tilkendegivet følgende:Jeg vil hermed give et tilsagn om, at By- og Landskabsstyrelsen sammen med de øvrige berørtemyndigheder vil indhente yderligere viden om problemets omfang.Reglerne om håndtering af skibe og skibsvrag hører under forskellige ministerier afhængig af om-stændighederne, og ingen af de berørte ministerier ligger inde med nye oplysninger om, hvor stortproblemet reelt er. Umiddelbart vurderes det dog, at der er tale om et forholdsvist begrænset antalfartøjer.Generelt er det vigtigt at være opmærksom på, at selv om et skib er blevet til et vrag, tilhører detfortsat ejeren af skibet. Der er ikke krav om obligatorisk registrering af mindre skibe incl. lystbåde,og ejeren kan således ofte ikke identificeres.En eventuel regulering af området vil således sandsynligvis forudsætte registrering og evt. forsik-ring af et meget stort antal skibe, fortrinsvis lystbåde. Det vil derfor kunne medføre betydelige kon-sekvenser for borgerne, samtidig med at indsatsen vil medføre administrative omkostninger og for-mentligt betydelige samfundsøkonomiske omkostninger. Et andet uafklaret spørgsmål er, om eneventuel fremtidig regulering vil skulle omfatte andre skibe end danske, og i så fald skal en sådanvære i overensstemmelse med international ret.Jeg er derfor enig i, at det kan være hensigtsmæssigt, at få mere viden om problemets omfang, ogjeg vil derfor anmode de berørte myndigheder om at iværksætte dette. Desuden vil jeg anmode By-og Landskabsstyrelsen om at tage kontakt til vore nabolande for at høre, hvordan de har håndteretproblemet.
2
Der er dermed tale om en ganske omfattende opgave, som forudsætter inddragelse af og koordine-ring med en række ressortområder, hvorfor jeg forventer, at der først kan foreligge et resultat ultimodette år.Jeg vil umiddelbart derefter orientere Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg om resultatet afarbejdet.3. Politiske bemærkningerUdvalget anerkender, at det er et problem, at forladte skibe, skibsvrag og skrottede skibe m.v. ikkeer omfattet af gældende regler. Det betyder, at mindre fartøjer frit kan efterlades på søterritoriet,uden at myndighederne har mulighed for at gribe ind og kræve dem fjernet, medmindre de udgør enmiljømæssig risiko på grund af udslip af kemikalier, en risiko for kystbeskyttelsen eller en fare forsejladssikkerheden.Udvalget har noteret sig miljøministerens tilsagn om at undersøge problemets omfang forud forindførelse af regler på området. Udvalget ønsker en løsning, der sikrer, at Danmark ikke ender somskibskirkegård for skibe fra andre lande. Miljøministeren opfordres derfor til at iværksætte en un-dersøgelse af problemets omfang og mulige virkemidler til at sikre indgriben fra myndighederne,således at resultatet af undersøgelsen kan foreligge senest den 31. december 2010.P.u.v.IDAAUKENformand
3

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 216Bilagsnr.123TitelTidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget1. udkast til beretningTilkendegivelse fra miljøministeren