Skatteudvalget 2009-10
B 198 Bilag 5
Offentligt
850718_0001.png
850718_0002.png
J.nr. 2010-231-0029Dato: 21. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget

B 198 – Forslag til folketingsbeslutning om videreførelse af

det danske genbrugssystem for vin- og spiritusemballage

m.v.

Hermed sendes svar på henvendelse af maj 2010 fra RasmusPlougmand, Kroghs Flaskegenbrug A/S (B 198 – bilag 3)
Troels Lund Poulsen/MarieLouise Hede
Jeg har modtaget kopi af en fornyet henvendelse fra maj 2010 fra Rasmus Plougmand (di-rektør for Kroghs Flaskegenbrug A/S) til skatteudvalget.Henvendelsen vedrører Skatteministeriets beregning af provenuvirkningerne ved nedsættel-se af den volumenbaserede emballageafgift på glasflasker til vin og spiritus m.v.Rasmus Plougmand finder, at Skatteministeriets beregninger er luftige og udokumenterede.Regeringen kan således ikke vide, om der i fremtiden vil blive eksporteret lige så mangeflasker, som der gør i dag. Regeringen kan heller ikke vide, om det i fremtiden vil være mu-ligt for kommunerne at komme af med deres skår, da ingen glasværker i Nordeuropa afta-ger skår p.t.Til dette må jeg sige, at der ikke er grundlag for at tro, at Skatteministeriets provenubereg-ninge hviler på urigtige forudsætninger. Baggrunden for det positive provenu ved nedsæt-telse af afgiften skal ses i lyset af,delsen stor umiddelbar sparet eksportgodtgørelse, ogdelsen yderligere sparet godtgørelse efter adfærd i form af færre eksporterede flasker. Her-til kommer, at afgiftsnedsættelsen vil medføre et fald i prisen på vin og spiritus, hvilket vilbetyde øget afgiftspligtigt salg, især på grund af hjemvendt grænsehandel. Jeg forventerfortsat, at nedsættelsen af emballageafgiften vil medføre ikke blot en stor sparet eksport-godtgørelse men også et fald i antallet af flasker, der eksporteres. Jeg kan derudover oplyse,at de påståede afsætningsproblemer for skår imødegås af Ardagh Glass Holmegaard A/S,som i høringssvaret vedrørende L 204 oplyste, at der var kapacitet til at aftage skårene hosdem og deres samarbejdspartnere i Danmark og Nordtyskland.Rasmus Plougmand skriver videre, at det kan blive en belastning for miljøet at halvere af-giften, da man i så fald skal fremstille flere nye flasker. Han anfører, at det kræver mereenergi at omsmelte skår på et glasværk end at genbruge flasker og mener ikke, at man blotkan forkaste de undersøgelser, som tidligere er lavet.Det er korrekt, at det er mere energiforbrugende at omsmelte skår end at genbruge flasker.Der er imidlertid sket meget siden år 2000, hvor energiforbruget ved henholdsvis omsmelt-ning og genpåfyldning blev undersøgt i forbindelse med miljøprojektet ”Genbrug af danskevinflasker”. Blandt andet er EU’s CO2-kvotesystem i mellemtiden blevet indført. EU’sCO2-kvotesystem fastsætter et kvoteloft for, hvor meget CO2der samlet set må udledes frakvoteomfattede virksomheder. Hermed vil en øget udledning fra nogle kvoteomfattedevirksomheder skulle modregnes af et reduceret CO2-udslip et andet sted inden for kvoten.Da glasværkerne hovedsageligt er omfattet af kvotesystemet, vil en øget aktivitet hér ikkemedføre et øget CO2-udslip samlet set pga. det samlede loft.Rasmus Plougmand stiller afslutningsvis spørgsmålstegn ved afgiftsnedsættelsens gennem-slag i priserne. Han tvivler på, at detailhandlen nu vil sælge 3 flasker vin for 96,60 kr. fremfor 99,00 kr. og spørger, om regeringen har taget højde for dette?Til dette skal jeg blot sige, at Skatteministeriets provenuberegning er baseret på hidtidige erfa-ringer med andre afgiftsændringer, herunder fx erfaringerne med ændringer i vinafgiften. På detdanske marked er der konkurrence vin- og spiritushandlere imellem, og der er således ikkegrundlag for at tro, at afgiftsnedsættelsen ikke vil slå igennem i priserne.Side 2