Tak for det, og tak for de kommentarer og bemærkninger, positive som negative, der er faldet.
Når vi har stillet det her forslag fra de partier, der står bag det, Det Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Socialdemokratiet, så er det selvfølgelig, fordi vi har lyttet os til, at der på ungeområdet er et meget stort behov for og et meget stort ønske om, at vi nu forlader den strategi, der har været fulgt hele tiden, med, at der kommer byger af forskelligtrettede forslag inden for det retspolitiske, inden for det uddannelsespolitiske og inden for det socialpolitiske område, og prøver at samle den viden, som vi ved findes inden for de mange forskningsprojekter, der har foregået inden for ungeområdet, og samler dem i det, vi kalder en hurtigtarbejdende ungdomskommission.
Jeg bemærkede, at specielt Dansk Folkepartis ordfører blev meget forpustet over alle de ting, der rent faktisk skete, og mente, at det her ville medføre et meget stort bureaukrati.
Jeg vil her gentage og afsløre, at vi selvfølgelig har snydt lidt.
Vi har ikke selv fundet på alle de pæne ord, der står i forslaget her, nej, vi har faktisk af et ærligt hjerte lyttet til, at det fra organisationerne Dansk Ungdoms Fællesråd, Børne- og Kulturchefforeningen, BUPL, Uddannelsesforbundet, Ungdomsringen, ja, stort set fra alle dem, der professionelt beskæftiger sig med ungeområdet, har været efterlyst, at vi nu prøver at tage en helhedsorienteret tilgang til ungeindsatsen.
Der er mange unge, der i dag har svært ved at navigere rundt på uddannelsesområdet, på arbejdsmarkedet, og når det handler om at være aktiv medborger i et samfund.
Vi har været inde på i debatten her – og jeg vil sige, at det har vi jo været ved gentagne debatter her i Folketinget – det faktum, at der faktisk er 97 pct.
af en ungdomsårgang, der starter på en ungdomsuddannelse, men at der er under 80 pct., der gennemfører en ungdomsuddannelse.
Og det er jo ikke, fordi der ikke både har været debat og initiativer og lovgivning og ændringer af lovgivningen, der skulle prøve at imødegå det, men vi kan iagttage, at tallene er de samme.
Alt for mange i dag gennemfører ikke en ungdomsuddannelse, og vi ved i øvrigt, at det er det modsatte, der er brug for.
Der er brug for, at vi kigger på unge, og det er jo rigtigt, at kommunerne har en meget stor del af opgaven, nemlig de unge på fritids- og kulturtilbudsområdet, når det handler om boligforhold, rets- og socialpolitiske forhold, når det handler om sundhed og forebyggelse, bare for at nævne noget, som ikke er en specifik uddannelsesindsats, men der er en tendens til, både her i Folketingssalen og i den offentlige debat, at unge altid enten er på den retspolitiske dagsorden eller den uddannelsespolitiske dagsorden.
Så sent som i dagens udgave af Berlingske Tidende er der en historie om, at der er alt for mange i folkeskolen, der må gå om, ergo skal vi have nogle hårdere sanktioner, så de kan lære det, tror jeg at Dansk Industri fik sagt.
Vi skulle bare have nogle sanktioner, så kunne de lære det.
Det tror jeg ikke er tilgangen til det.
Jeg tror, at tilgangen er at prøve at møde de unge, hvor de unge er, at kigge på unge og acceptere dem som ligeværdige samfundsborgere og finde ud af at tage den tilgang til dem, at de jo faktisk skal finde ud af at bevæge sig fra et ungdomsliv, fra folkeskolen til et voksenliv og igennem et uddannelsessystem.
Og det indbefatter altså bare mere, end at vi laver flere sanktioner og laver striksere regler i folkeskolen.
Det indebærer det, at unge både har et uddannelsesliv og et fritidsliv, nogle unge har et jobliv, men fælles for dem alle og fælles for os alle er jo, at vi efterfølgende skal leve som aktive samfundsborgere i et demokrati.
Vi tror, at vi skal samle en kommission med de folk, der ved noget om ungeområdet, dem, der har lavet forskningen, dem, der har viden på området.
Jeg tror, at bortset fra, da Lars Lundgaard var formand for en ungdomskommission i 1980'erne, skal vi tilbage til efterkrigstiden for at finde et eksempel på, at der sammenhængende har været kigget på ungeindsatsen.
Imens er ungeindsatsen blevet en knopskydning, som fungerer, selvfølgelig mange steder godt, mange steder mindre godt, men fælles er jo, at kommunerne faktisk laver et stort stykke arbejde, og at mange kommuner er i gang med at prøve at tænke den her indsats sammen.
Det, jeg tror efterspørges, og det, vi mener efterspørges, er, at vi får et fælles videngrundlag, så der bliver lidt mindre at synes i ungedebatten og lidt mere viden i ungedebatten, lidt mere viden om, hvad det er for nogle redskaber, der virker.
Jeg tror, at vi alle sammen er i den situation, at man synes meget om det at være ung, måske fordi vi alle sammen har prøvet at være unge.
Ud over at den grænse, der er for, hvornår man ikke er ung længere, flytter sig, det har jeg lagt mærke til, så har det altid været meget bedre, dengang man selv var ung, og det, der skete, dengang man selv var ung, var det bedste.
Det er ikke altid, at det er rigtigt, og det er ikke altid det, der er det bedste nu.
Derfor tror vi, at tiden nu er til, at vi prøver at få tænkt det her sammen, at vi nedsætter en kommission, ikke en syltekrukke, men en kommission, der meget hurtigt kan samle den viden og diskutere sig frem til, hvad det er for et fælles grundlag, vi skal bygge ungeindsatsen på.
Jeg vil sige tak til de partier, der er medforslagsstillere.
Vi vil prøve at forfølge det her i det kommende udvalgsarbejde og prøve at se, om ikke vi kan få nedsættelsen af en ungekommission til også at vinde genklang i regeringen, bl.a.
med nogle af de argumenter, som jeg synes den konservative ordfører havde her fra Folketingets talerstol.