Mange tak.
Med beslutningsforslaget foreslås det, at der nedsættes et hurtigtarbejdende udvalg med det formål at udarbejde et oplæg til, hvordan det økonomisk og praktisk er muligt at sikre obligatorisk idræt på erhvervsuddannelserne og på de erhvervsgymnasiale uddannelser.
Hensigten er at sidestille erhvervsfaglige og erhvervsgymnasiale uddannelsesforløb med forholdene i det almene gymnasium og herigennem skabe et godt studiemiljø og medvirke til at nedbringe frafaldet.
Regeringen er enig i, at anvendelsen af idræt og andre sundhedsfremmende aktiviteter kan medvirke til at forbedre fastholdelsen, men regeringen er ikke enig i, at udgifterne og omstændighederne ved indførelsen af et generelt krav om obligatorisk idræt på erhvervsuddannelserne, hhx og htx, står mål med udbyttet heraf.
Regeringen afviser derfor det fremsatte beslutningsforslag, og der er derfor heller ikke nogen grund til at nedsætte et udvalg.
Indførelse af obligatorisk idræt er ikke et mål i sig selv, men skolernes anvendelse af idræt og andre sundhedsfremmende initiativer, der kan medvirke til en øget fastholdelse af elever, støtter vi naturligvis.
Med aftalen om udmøntning af globaliseringspuljen af 2.
november 2006 blev der netop med henblik på at sikre et bedre skolemiljø på de erhvervsrettede ungdomsuddannelser afsat 40 mio.
kr.
i perioden 2007-2009.
Med flerårsaftalen fra 5.
november 2009 har de erhvervsrettede ungdomsuddannelser igen fået tilført knap 50 mio.
kr.
til en yderligere fokusering på skolemiljøet i perioden 2010-2012 med det formål at fastholde eleverne i uddannelse.
Alle erhvervsskoler arbejder desuden målrettet for at nedbringe frafaldet gennem initiativer, som skolen har iværksat som led i deres årlige handlingsplaner for øget gennemførelse.
Som led i dette arbejde har op imod en fjerdedel af alle erhvervsskoler iværksat en indsats, der på forskellig vis handler om motion og sundhed.
Ofte indgår initiativerne som en del af en grundforløbspakke ligesom på Aarhus tekniske Skole, der er nævnt i beslutningsforslaget.
For elever, der deltager i en grundforløbspakke med idræt, er undervisningen naturligvis obligatorisk.
Der er afsat 19 mio.
kr.
årligt i perioden 2010-2012 til arbejdet med handlingsplaner for øget gennemførelse samt til indsatsaftaler med skoler med store frafaldsproblemer.
Fastholdelsesarbejdet på skolerne ser ud til at virke.
Blandt de elever, der begyndte på en erhvervsuddannelse efter sommerferien 2008 og frem til sommeren 2009, faldt 21 pct.
fra i løbet af det første halve år.
Det en klar forbedring i forhold til året før, hvor 26 pct.
faldt fra.
Det er faktisk flot og viser, at skolerne er parat til at smøge ærmerne op og gøre en indsats sammen med eleverne.
Det er derfor min klare vurdering, at erhvervsuddannelsessystemet i forvejen rummer mulighed for, at idræt som fastholdelsesinitiativ kan iværksættes af skolerne.
Det ligger også i tråd med Forebyggelseskommissions anbefaling om, at skolerne etablerer fleksible motionstilbud afpasset elevernes behov.
På hhx og htx er det obligatorisk for alle elever at gennemføre et kortere forløb i uddannelsens første år med fokus på personlig sundhed og fysisk udfoldelse.
Herudover kan skolerne tilbyde valgfri idrætsundervisning efter de samme læreplaner, som anvendes i stx eller hf.
Omkring 15 pct.
af såvel hhx'erne som htx'erne har valgt at gennemføre idræt på C- eller B-niveau.
De nyeste fuldførelsestal på det gymnasiale område er fra 2008, og de viser forbedringer i uddannelserne på hhx, htx og hf og stabilitet på stx.
På hhx-uddannelsen gennemførte 80 pct., og det tal nærmer sig nu så småt stx-uddannelsens 84 pct., og htx-uddannelsens 75 pct.
er bedre end hf-uddannelsens 73 pct.
Det er opmuntrende, at det går fremad på en række af uddannelserne, det viser nemlig, at en ihærdig lokal indsats virker, og det giver håb om yderligere fremgang i de kommende år.
Forslagsstillerne ønsker at sidestille erhvervsuddannelserne hhx og htx med et alment gymnasium.
Det mener vi i regeringen ikke er et mål i sig selv.
På erhvervsuddannelserne kan skolerne tilbyde idræt som et frivilligt tilbud til alle elever, ikke blot i grundforløbet, men også i hovedforløbet, hvor elevernes uddannelsestid i skole er væsentlig kortere end den tid, de er i lære i virksomhederne.
Samlet set skal forslaget således vurderes i lyset af, at hovedparten af uddannelsestiden for elever i erhvervsuddannelser normalt foregår i virksomheder.
Det er her værd at bemærke, at de elever, der har størst behov for at udøve fysisk aktivitet, kan være de samme elever, der på skoleopholdene har brug for relativt meget støtte og undervisning inden for de faglige og obligatoriske del af uddannelsen.
Endvidere må man tage den aldersmæssige spredning på erhvervsuddannelserne i betragtning, for den kan også have betydning for elevernes motivation for idræt og motionsaktiviteter.
Hhx og htx har deres egne faglige profiler og dermed andre obligatoriske fagrækker end de alment gymnasiale uddannelser, stx og hf.
Sådan skal det efter min opfattelse blive ved med at være.
Det afspejler jo, at de unge er forskellige og har forskellige ønsker til det faglige indhold i deres gymnasieuddannelse.
De erhvervsrettede ungdomsuddannelser rummer i dag den fornødne fleksibilitet.
Der er vidtstrakte muligheder for, at alle elever kan få en uddannelse tilpasset den enkeltes kvalifikationer og behov.
Grundforløbene i erhvervsuddannelserne kan skræddersys, forlænges eller afkortes i forhold til elevernes faglige og sociale forudsætninger.
Projektet på Aarhus tekniske Skole, som er nævnt i beslutningsforslaget, er netop gennemført inden for de eksisterende mål og rammer for erhvervsuddannelserne.
I den valgfrie del af grundforløbet er eleverne blevet tilbudt idræt to gange ugentlig som led i en grundforløbspakke.
Alle erhvervsskoler kan iværksætte et lignende tilbud for deres elever, men i nogle sammenhænge er det ikke idræt, eleverne har mest brug for, og det er jeg sikker på at skolerne er de bedste til at vurdere.
Regeringen ønsker at lade skolerne afgøre, hvad der er behov for med henblik på at sikre et lavere frafald.
Jeg noterer mig også, at det ikke er en del af den brede aftale, der er indgået på området mellem globaliseringsaftalens partier, herunder Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti.
De økonomiske konsekvenser er ligeledes en væsentlig begrundelse for, at regeringen ikke støtter forslaget.
Beregninger viser, at merudgiften alene til driften i form af taxameterudgifter skønnes at være i alt knap 150 mio.
kr.
for hver 60 minutters obligatorisk idræt om ugen for elever i erhvervsuddannelsernes grundforløb, hhx og htx.
Beregningens forudsætning er, at obligatorisk idræt ikke fortrænger øvrige undervisningsaktiviteter.
Hertil kommer, at det formentlig ikke er muligt at opnå adgang til idrætsfaciliteter på eller i nærheden af alle erhvervsskoler, og der må derfor påregnes betydelige etableringsomkostninger.
Regeringen kan på denne baggrund ikke støtte det fremsatte beslutningsforslag.
Skolerne har både muligheder og betingelser for at have idrætsundervisning på skoleskemaet, når det er hensigtsmæssigt i forhold til elevernes gennemførelse af en erhvervsuddannelse, hhx og htx.