Først og fremmest vil jeg gerne som forslagsstiller takke for den meget engagerede og principielle debat, vi har haft om det her vigtige spørgsmål.
Både ministeren og Venstres ordfører startede med at gøre sig lidt lystige over, at det var tredje gang, vi kom med det her forslag, og at tredje gang jo burde være lykkens gang.
Vi må sige, at det har det desværre ikke vist sig at være den her gang.
Regeringen har fastholdt sin fuldstændige og absolutte afvisning af sund fornuft på det her område.
Sagen er jo den, at vi i dag i Jyllands-Posten kunne læse, at landets økonomiminister, den konservative hr.
Brian Arthur Mikkelsen, sådan set havde erkendt, at der er ret store problemer, når man privatiserer.
Som han udtrykker det:
Når man sidder i en kapitalfond, tænker man ikke på den danske stats ve og vel, så tænker man på sine aktionærer.
Altså, hans logik var sådan set den, at fordi man har privatiseret, står vi i en situation, hvor der bliver taget alt for lidt hensyn til, hvad der er sund fornuft, og hvad der er godt for det danske samfund, og der bliver taget alt for meget hensyn til, at der er nogle, der skal have penge i lommerne.
Da var det jo, da man sad og forberedte sig til den her debat, at man måske fik et stille håb om, at der var ved at indtræffe en eller anden form for sund fornuft i regeringen, en eller anden erkendelse af, at mere marked ikke altid er af det bedre, at man skal holde fast i fællesskab, at man skal holde fast i demokrati, man skal holde fast i, hvad der er bedst for samfundet.
Men nej, tredje gang var ikke lykkens gang.
Regeringen har sådan set sat system i sin magtarrogance og i sin argumentresistens.
Det samme svar igen og igen, selv om nye erkendelser, selv om ny viden er kommet frem.
Det er rigtig, rigtig ærgerligt, så det skal regeringen og Dansk Folkeparti ikke have ros for.
Men alligevel tak for den engagerede debat.
Så går vi over til at se på selve forslaget og på de forskellige praktiske foranstaltninger, der er i forhold til det.
Hvis man kigger ud over kommunerne og siger, at det bare er entydigt godt at sende i udbud, kan jeg godt se det fornuftige i, at man så siger:
Lad os få noget mere at det.
Det er i øvrigt heller ikke sådan, at socialdemokratiske kommuner er nogle, der fuldstændig afviser at sende i udbud.
Der er faktisk mange socialdemokratiske kommuner, der gerne vil sende noget i udbud.
Hvis man kan få bedre kvalitet, hvis man kan få bedre pris, er det da ikke sådan, at man er afvisende over for det.
Men det er bare sådan, at der findes det ene eksempel efter det andet på, at man sådan set ender med at sidde og fylde en hel masse ringbind med udbudsmateriale, uden at der findes aktører, der byder ind.
Så det er masser af bureaukrati, man spilder skattekronerne på, frem for at få bedre service, og det synes vi simpelt hen er for ærgerligt.
Jeg vil gerne endnu en gang henvise til den undersøgelse fra Kommunernes Landsforening, som blev offentliggjort her i januar, hvor 77 pct.
af landets kommunaldirektører giver udtryk for, at der simpelt hen er mangel på kompetente private aktører.
Man sidder og fylder 14, 30, 50 ringbind med udbudsmateriale, og så kommer der altså ikke nogen og byder ind, som er tilstrækkelig relevante, og som kan udføre en opgave billigere eller bedre.
Nej, det er simpelt hen spildt.
Derfor kan det undre mig, at man ikke i det mindste, når man nu ikke er med på det principielt problematiske i, at man overlader noget så vigtigt som samfundet til markedet, kunne kigge på det rent pragmatiske i det.
Hvis der rent faktisk viser sig, at det ikke er sådan, at man kan få nogen til at byde ind, hvorfor så bruge pengene på bureaukrati?
Men det ser heller ikke ud til, at man er med på det.
I det hele taget er det jo meget lidt dokumenteret, hvad der findes af gevinster i forhold til udbud.
Professor Carsten Greve har jo lavet den ene fremstilling efter den anden af, at der sådan set er for lidt dokumentation.
Vi ved simpelt hen for lidt om, hvordan det går med prisen, hvordan det går med kvaliteten, hvordan det går med medarbejdernes arbejdsmiljø og andet.
Vi ved for lidt.
Vi har tidligere foreslået at få nedsat en kommission, der skulle kigge på det.
Det var regeringen heller ikke med på.
Det med ny viden var ikke lige noget for regeringen.
Det kunne man altid vente med til en anden gang.
Men man vil ikke engang lade det være op til kommunerne selv at bruge deres sunde fornuft, og det undrer mig altså lidt, at man ikke vil bibeholde en eller anden form for kommunalt selvstyre.
Det har dog altid været Venstres princip som liberalt parti, at man skulle bibeholde en eller anden form for frihed.
Jeg mindes den ene gang efter den anden, hvor man har set den nuværende indenrigsminister simpelt hen svinge frihedens lysende fakkel og tale om frihed.
Men nej, når det handler om kommunerne, der siger, at de sådan set godt kunne tænke sig i al beskedenhed selv at få lov at have noget at sige i forhold til deres økonomi, i forhold til deres administration, i forhold til hvordan de laver velfærd for deres borgere, er der ingen frihed til kommunerne her.
Der vil man gerne sidde på Slotsholmen og bestemme ned i den mindste detalje, hvor mange procenter, der skal sendes i udbud, og helst lidt mere hvert år, selv om vi ikke ved, om det bliver bedre – lidt mere hvert år, selv om vi ikke ved, om det bliver bedre.
Det er da tudetosset, og det har i hvert fald ikke noget med frihed at gøre.
Spørgsmålet er jo, om man ikke kunne forestille sig, at det, at man sender opgaver i udbud, sådan set har den konsekvens, at de, der byder ind, presser prisen så meget, at de kan komme ind og være med i en del af det, men får skubbet problemet et andet sted hen, så man ender med at få flere udgifter et andet sted, end der er på det, man lige har budt ud.
Så jeg synes, at der er mange ting, der burde undersøges nærmere, og der er mange hensyn til kommunernes frihed, der burde tages.
Spørgsmålet er så:
Hvad er egentlig Venstres mål med hensyn til det her spørgsmål?
Man har sagt, at det stiger med 1 pct.
om året, vi går pragmatisk til værks.
Men er det nu det, man gør?
Og er det nu det, partiet Venstre vil?
Hvis man går på i Venstres hjemmeside, og kigger på det seneste erhvervsudspil, kan man se, at der er en ihærdig og engageret tidligere erhvervsordfører, hr.
Jacob Jensen, som har lavet sådan et udspil, hvor det er 100 pct.
af de kommunale opgaver, der skal i udbud.
Ikke noget med en tredjedel, som ministeren har sagt.
Nej, alt.
Der findes ingen hellige køer, har den tidligere erhvervsordfører udtalt.
Alt skal simpelt hen sendes i udbud.
Har man gjort sig klart, hvad det vil betyde?
Altså et veritabelt bureaukratisk helvede, som man vil kaste ned over hovedet på kommunerne, der skulle sidde og fylde endnu flere ringbind i stedet for at lave borgerservice.
Er man slet ikke optaget af, at pengene bruges bedst muligt, at pengene bruges på at lave velfærd for danskerne frem for at sidde og fylde ringbind?
Nej, 100 pct.
og gerne skoler og børnehaver og alt muligt andet, der også skal sendes i udbud.
Jeg synes, at det er bekymrende.
Vi har benyttet tredje gang til at give regeringen en chance for at tænke sig om.
Regeringspartiet De Konservative, altså Venstres regeringspartner, har været ude med et lille flag i dag og sige, at de måske kunne se noget ufornuftigt i alt det med privatisering.
Men nej, den går ikke med Venstre.
Man fortsætter den meget stærkt ideologiske kurs og vil tvangsliberalisere kommunerne.
Jeg synes, at det er bekymrende.
Regeringen og Dansk Folkeparti burde tænke sig om, så vi ikke måske om 10 år igen står med en ny hr.
Brian Arthur Mikkelsen, der fortryder og siger, at vi aldrig skulle have gjort det her.
Vi har chancen for at sige fra nu.
Lad os benytte den i fællesskab.