Man skal jo altid, fordi man selvfølgelig er godt opdraget – det er jeg i hvert fald – sige tak til ordførerne for den her behandling i Folketingssalen sådan en sen aftentime.
Men når den tak så er sagt, kan man jo høre på debatten, at der langtfra er enighed her i Folketinget, i hvert fald ikke i forhold til Dansk Folkepartis holdning og et flertal i Folketingets holdning, om, hvad man skal gøre for at sikre, at kvinder ikke bliver undertrykt og i det her tilfælde bliver tilsidesat, fordi deres mænd ikke ønsker, at de skal deltage i et forældremøde.
Derfor holder man altså nogle andre møder, hvor de her kvinder så kan komme alene, og som mændene ikke er inviteret til.
For det ville jo også være helt forfærdeligt.
Tænk engang, hvis de her muslimske kvinder skulle pleje omgang med nogle forældre, som tilfældigvis er af hankøn.
Dansk Folkeparti har fremsat det her forslag bl.a.
på baggrund af sagen om Holbergskolen i København.
Det har vi jo været inde på mange gange i dagens anledning.
Men vi skal jo huske på, at begrundelsen for at invitere mødrene ifølge skolelederen var, at der var tale om indvandrerkvinder, hvis mænd ikke mener, at kvinderne må deltage, hvis der er andre mænd til stede.
Så hvis mændene altså fik adgang, kunne det betyde, at kvinderne ikke kom.
Helt ærligt, er det den ligestillingskamp, den ligestillingssag, som vi vil kæmpe her i Danmark?
Den her tilkendegivelse, der er fra Folketingets partier minus Dansk Folkeparti, er jo langt fra BH-afbrændinger i de glade 1970’ere til venstrefløjens benovelse.
Det er de mange restriktioner, som den muslimske kultur pålægger danske kvinder såvel som indvandrerkvinder, der bekender sig til islam.
Der er da ingen kvinde, der ville forfatte en religion, som indebærer, at hun selv har halv arveret i forhold til manden; at hun er underlagt sin ældste søns autoritet; at hun skal dække sig for solen, selv om hun så kommer til at lide af alvorlig D-vitamin-mangel; at hun ikke bestemmer over sin egen fremtid; at hun ikke selv får lov til at vælge ægtefælle; at hun ikke har ret til at bestemme over sin egen seksualitet og seksuelle debut og i det hele taget ikke har nogen afgørende indflydelse på sin egen skæbne.
Det er jo så, fordi den skæbne afgøres af patriarken og imamen, som begge i øvrigt er mænd.
Er det det samfund, er det det Danmark, som vi vil have?
I Dansk Folkeparti siger vi nej.
I Danmark anerkender vi altså, at vi har nogle grundlæggende danske værdier.
Vi har ikke nogen værdier, som hedder, at kvinder skal undertrykkes, at kvinder skal holdes nede og ikke have lov til lige rettigheder på linje med mænd.
Vi har altså nogle værdier i Danmark, som går højt og flot op i, at vi skal have ligestilling.
Det er det, vi i Dansk Folkeparti kæmper for, og jeg synes, det er rigtig, rigtig ærgerligt her i salen i dag at høre, at der er adskillige partier, som mener, at ligestilling åbenbart fremmes ved at gå på kompromis med ligestilling.
Det er altså helt, helt hen i vejret.
Det er sjældent, jeg er enig med hr.
Villy Søvndal, men hr.
Villy Søvndal sagde jo i Berlingske Tidende i forbindelse med den her sag om Holbergskolen, at det er en fuldstændig tosset beslutning.
Vi skal ikke ofre ligestilling og fædrenes ret til at deltage i deres børns skoleliv af hensyn til nogle forstokkede religiøse opfattelser.
Det synes jeg var nogle meget, meget gode ord, som faktisk kunne være taget direkte ud af Dansk Folkepartis mund.
Derfor var det selvfølgelig også vældig ærgerligt at se, at den pibe, som hr.
Villy Søvndal til daglig ryger på, kom frem igen.
Man kunne alligevel ikke bakke op om det, man selv havde været ude at sige.
Det synes jeg er rigtig, rigtig ærgerligt, især for de indvandrerkvinder, som altså skal slå sig til tåls med en accept af, at et flertal her i Folketinget åbenbart ikke ser deres ønsker, deres rettigheder til et frit liv.
Det synes jeg er smadder, smadder ærgerligt.
Men det er altså ikke kun Holbergskolen, der tager religiøse særhensyn.
Ifølge en artikel i Politiken er det hver tredje folkeskole, som tager religiøse særhensyn.
Skoleledernes formand, Anders Balle, sagde i denne artikel, at hvis en ekstra fridag ved en religiøs højtid gør, at en hel familie ser mere positivt på skolen som helhed, er den godt givet ud.
Men det er langtfra virkeligheden.
Det er at gøre eleverne en bjørnetjeneste.
Det er at vanskeliggøre en integrationsproces, som jeg i hvert fald formoder at vi alle på den ene eller den anden måde støtter, medmindre man helst ser Danmark som et multietnisk samfund, hvor danske værdier og dansk kultur skal stilles lavere end muslimsk kultur og alle mulige andre kulturer.
Det er da ikke og har da aldrig været meningen, at vi i Danmark skal lægge os på maven for et mindretal i Danmark, heller ikke i landets folkeskoler.
Men det er altså det, man gør.
Man negligerer danske værdier og er forskrækkede over alt, der er dansk.
Vi har selvfølgelig noteret os, at der er nogle her i salen i dag, som desværre ikke – selv om de siger, at de har det – helt har forstået det her beslutningsforslag.
Jeg kan således læse op fra forsiden, hvor der står:
Folketinget pålægger regeringen at forbyde kønsopdelt undervisning og kønsopdelte møder i folkeskolen, der er begrundet i religiøse og kulturelle hensyn.
Der er jo ikke så meget tvivl, især ikke når der i beslutningsforslaget henvises til en sag fra Holbergskolen, hvor man netop praktiserer et kønsopdelt møde, fordi man har lagt sig på maven, har lagt sig på knæ for nogle mænd, som ikke ønsker, at deres koner skal deltage i møder, hvor der er andre mænd.
Det er jo ikke noget, som burde praktiseres i Danmark.
Det hører nogle ekstreme stater til.
Det hører f.eks.
Iran til, som jo er totalitært og muslimsk.
Det hører ikke Danmark til.
Derfor synes jeg, det er ærgerligt, at vi ikke kan finde flertal for det her i Folketinget.
Men i Dansk Folkeparti er vi utrættelige i vores kamp.
Det er der jo sikkert flere ordførere der har bidt mærke i.
Vi stopper ikke, selv om partier i Folketinget ikke umiddelbart bakker Dansk Folkepartis forslag op.
Derfor vil vi selvfølgelig fortsætte med at kæmpe den kamp, som vi mener er den bedste kamp at kæmpe, nemlig en kamp for danske værdier, men også en kamp for de indvandrerkvinder, som vi bør have respekt for, og som selvfølgelig bør anerkendes, og som skal have lov til at have de samme rettigheder som enhver anden kvinde i det danske samfund.