Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
B 119 Bilag 1
Offentligt
793857_0001.png
793857_0002.png
793857_0003.png
793857_0004.png
793857_0005.png
793857_0006.png
793857_0007.png
ANALYSE OVER ØKONOMISKE, ADMINISTRATIVE OG REGULATORISKE FORHOLD DER ER ENBARRIERE FOR UDBREDELSE AF SOLCELLEANLÆG TIL EL-PRODUKTION I DANMARKBaggrundsinformation:Gennem de seneste 6 mdr., har der i medierne hersket en debat, omkring udbredelse af solcelleanlæg til el-produktion i Danmark. Hos Gaia Solar menervi at fokus i denne debat skal centreres omkring følgende 5 indsatsområder, der efter vores mening er de største barrierer for solcelleudbredelsen iDanmark.Udvidelse af ”Nettomålingsordning” til at omfatteallemarkedssegmenter.Krav tilharmoniseringfor administration og afregning af solcelleproduktion blandt landetsenergi selskaber.Fjernelse afloftover tilladt solcelleproduktion, uden at ejendommen bliver nettoproducent (kompensation for produktion som dækker forbrug).Fremtidige krav til byggeregulativer som sætter fokus påel-forbrugi lavenergi byggeri/klimarenovering, hvilket vil udbrede bl.a. solceller.Tildeling af 50 mio. DKK tilfolkeoplysningaf solcelleteknologi, i lighed med midler tidligere tildelt varmepumpeindustrien.
Vi mener det er vigtigt at solcellemarkedet differentieres i de forskellige relevante segmenter. Dette da både pris, montering og elafregning afhænger afkunden og anlægsløsningen. I det følgende giver vi vores bud på hvilke barriere og løsninger vi ser fordelt på de forskellige segmenter.
Regulative regler for:PRIVATE HUSSTANDENuværende ordning:NettomålingsordningBeskrivelse:Successkala 1-5 (1=Lav | 5=Høj)Vurdering:4Ny måler opsættes, derGrundlæggende enenten ”løber baglæns”,intelligent og godtalternativt en ”2-deltgennemtænkt ordning.måler” der dels registrererforbrug og delsHusejeren kompenseres påproduktion. Nettoforbrugetslutbruger priser (inkl.på årsplan afregnes årligtskatter og afgifter).med det lokale=> 100% GRID PARITY.energiselskab.Utallige analyser viserÅrlig produktion på max. 6markant ændret forbrugs-/kW bliver fratrukketfokus og -mønster vedforbrug.egenproduktion.Hensigten er, at--------------------------------husstanden på årsplan ikkeRinge offentligt kendskab.bliver nettoproducent.Stort set ukendt blandtÅrsproduktion på over 6politikere.kW kompenseres ikke afIkke harmoniseredeel-selskabet (dvs. mistes).tekniske regler blandtenergiselskaberne grundetringe kendskab/oplysning.Solceller modarbejdes ofteaf lokal planlægningsautoriteter. (Lokalplan)Løsning for udbredelse af solceller:Fjernelse af loft på 6 kW, menkun kompensation forårsproduktion som dækkerårsforbrug.Markant øget indsats til generelfolkeoplysning.Fokus på bygningsintegra-tion(æstetik, design og miljøknowhow som kan ekspor-teres). Områder hvor Danmarker førende.Krav om landsdækkende reglerfor ensartethed blandtenergiselskaberne herunder:- Ny målertype opsættesuden beregning.- Ensartethed omkringafregning.Indførelse af generellebestemmelser i planlovenomkring udbredelse afsolcelleanlæg.Fremtidige krav tilbyggeregulativer som sætterfokus på el-forbrug i lavenergibyggeri /klima-renovering hvorsolceller er en af løsningerne.
Regulative regler for:FLERFAMILIE BOLIGERNuværende ordning:Uklar ordningBeskrivelse:Uklar lovgivning, hvorlejligheder nogle stedersidestilles med én husstandi nettomålingsordning.Uklarhed omkring hvembesparelsen tilfalder -investoren ellerforbrugeren.Successkala 1-5 (1=Lav | 5=Høj)Vurdering:2---------------------Ringe offentligt kendskab.Ikke harmoniseredetekniske regler blandtenergiselskaberne grundetringe kendskab/oplysning.Ringe lyst til investeringblandt ejendommens ejerpga. mangel på incitament.Løsning for udbredelse af solceller:Flerfamilie boliger herunderudlejningsboliger, andels-boliger og boligselskaberomfattes af nettomålings-ordning. Kun kompensation forårsproduktion som dækkerårsforbrug.Markant øget indsats tiloplysning af rådgivere.Egen produktion skal kunnemodregnes i alle ejendom-mensforbrugsmålere.Besparelsen skal tilfalde ejerenog evt. incitament til fornuftigtforbrug.Krav om landsdækkende reglerfor ensartethed blandtenergiselskaberne herunder:- Ny målertype opsættesuden beregning.- Ensartethed omkringafregning.
Regulative regler for:OFFENTLIGE INSTITUTIONER (SKOLER OG BØRNEHAVER)Nuværende ordning:NettomålingsordningBeskrivelse:Ny måler opsættes, derenten ”løber baglæns”,alternativt en ”2-deltmåler” der dels registrererforbrug og delsproduktion. Nettoforbrugetafregnes årligt med detlokale energiselskab.Produktion på max. 6 kWfor hver 100 kvmbebygget areal accepteres.Hensigten er, at bygningenikke bliver nettoproducent.Produktion over 6 kW forhver 100 kvm bebyggelsekompenseres ikke af el-selskabet (dvs. mistes).Successkala 1-5 (1=Lav | 5=Høj)Vurdering:4Grundlæggende enintelligent og godtgennemtænkt ordning.Institutionen kompenserespå slutbruger priser (inkl.skatter og afgifter).=> 100% GRID PARITY.---------------------Større offentligt kendskab,via interaktion medrådgiver, arkitekter mm.Ikke harmoniseredetekniske regler blandtenergiselskaberne grundetringe kendskab/oplysning.Solceller modarbejdes ofteaf lokal planlægningsautoriteter.Løsning for udbredelse af solceller:Fjernelse af loft på 6 kW pr.100 m2, men kun kompen-sation for årsproduktion somdækker årsforbrug.Markant øget indsats tiloplysning af kommuner.Fokus på bygningsintegra-tion(æstetik, design og miljøknowhow som kaneksporteres). Områder hvorDanmark er førende.Stærke krav til el forbrug/produktion indenfor klimavenligt nybyg således atsolceller mm. er et krav fornybyg.Krav om landsdækkende reglerfor ensartethed blandtenergiselskaberne herunder:- Ny målertype opsættesuden beregning.- Ensartethed omkringafregning hos energiselskab-erne.
Regulative regler for:ERHVERV (KONTOR & HANDEL + INDUSTRI)Nuværende ordning:Ingen nettomålingsordningBeskrivelse:Dvs. at der mistesstrømproduktion, hvisproduktionen er større endeget forbrug i øjeblikssituationen.En tvivlsom grænse på 50kWp har været gældendepå papir, men flereundtagelser er accepteret,så længe produktionenikke overstiger egetforbrug i etøjebliksbillede.Successkala 1-5 (1=Lav | 5=Høj)Vurdering:2Få visionæreerhvervsvirksomheder,viser flaget.-----------------------Anlæggene laves alt forsmå med vilje grundet ikkeopdaterede regler, hvor enøjebliksbetragtning erreglen.Virksomheden mister alproduktion der overstigerøjebliksforbrug.Lavt offentligt kendskab,hos rådgiver, arkitektermm.Ingen fokus på dette blandtpolitikere.Solceller er det første derskæres fra blandt arkitekterog rådgivere.Løsning for udbredelse af solceller:Indførelse af nettomåling påårsbasis.Fjernelse af loft, men kunkompensation for årspro-duktion som dækker årsforbrug.Fokus på bygningsintegra-tion(æstetik, design og miljøknowhow som kaneksporteres). Områder hvorDanmark er førende.Stærke krav til el forbrug/produktion indenfor klimavenligt nybyg således atsolceller mm. er et krav fornybyg.Krav om landsdækkende reglerfor ensartethed blandtenergiselskaberne herunder:- Ny målertype opsættesuden beregning.- Ensartethed omkringafregning.
Regulative regler for:HALV OFF.LIGE INS. (RÅDHUSE, FAGFORENINGER, SID, FDB, KMC ETC.):Nuværende ordning:IngenBeskrivelse:Stor uklarhed omgrænseflader mellemErhverv/Stat/Privat.Der har været tilfælde hvorhalv offentlige/kommunaleinstitutioner, straffes afenergiselskaberne med bø-de for produceret solcelle-strøm der produceres overderes øjebliks forbrug.(Dvs. at man skal betale forat komme af med denstrøm, der overstiger for-brug).Successkala 1-5 (1=Lav | 5=Høj)Vurdering:1---------------------Har og er pt. medvirkendetil at halvoffentlige institu-tioner der ønsker at opsættesolcelleanlæg uden støtteikke gør det.Tilfælde hvor pionerer”straffes økonomisk” for atopfører solcelleanlæg.Løsning for udbredelse af solceller:Øjeblikkelig regel ændringsåledes at halv offentlige/kommunale institutionersidestilles med offentligeinstitutioner.Indførelse afnettomålingsordning.Fjernelse af loft, men kunkompensation for årspro-duktion som dækkerårsforbrug.Markant øget indsats tiloplysning af kommunalebeslutningstagere.Fokus på bygnings-integration (æstetik, designog miljø teknologi/knowhow som kaneksporteres). Områder hvorDanmark er førende.
Regulative regler for:MARK ANLÆGNuværende ordning:IngenBeskrivelse:Anlæg opsat på jordarealerOfte lav kvalitet, uskønfinish og meget skæm-mende for landskabet.Er blevet resultatet af feed-in tarif politik i Spanien ogTyskland.Skaber ingen arbejdsplad-ser og ingen teknologiskudvikling for DanmarkBør ikke støttes økonomiskeller regulatorisk.Successkala 1-5 (1=Lav | 5=Høj)n/aLøsning for udbredelse af solceller:n/a