Hos Socialdemokraterne er vi rigtig glade for dette beslutningsforslag, fordi det – i modsætning til hvordan det er blevet udlagt af de tidligere talere her fra talerstolen – netop ikke er et forslag, der vælter nye bureaukratiske tiltag ned over hovederne på uddannelsesstederne eller kommunerne.
Det er faktisk et forslag, der tager alvorligt, at vi har en lov om undervisningsmiljø, som på mange måder er en rigtig god lov, fordi den kommer hele vejen rundt både med hensyn til det fysiske og det psykiske undervisningsmiljø, og præciserer, hvad der forstås ved at få de bedst mulige rammer for, at elever og studerende lærer mest muligt på de uddannelsessteder, hvor de nu engang er.
Desværre er det sådan, at lov om undervisningsmiljø i de mange år, loven efterhånden har virket, ikke er blevet fulgt tilstrækkeligt op ude på uddannelsesstederne.
Det er der mange grunde til.
En af dem er jo desværre nok, må vi erkende, at de økonomiske rammer er så skrabede, at det godt kan gå ud over den nødvendige vedligeholdelse, når man står og skal prioritere mellem, om man skal skære på timetallet i folkeskolen, om man skal vente med at renovere bygninger, eller hvad det nu er man skal.
Der er noget, der tyder på, at det er det, der sker, for bl.a.
Dansk Byggeri har været ude at dokumentere, at der er et kæmpe stort vedligeholdelsesefterslæb alene på folkeskolerne.
Vedligeholdelsesefterslæbet på folkeskolerne beløber sig til 5,3 mia.
kr., så der er jo en grund til, at det ikke altid ser ud, som det skal:
Man har sparet på et område, hvor det rent faktisk er lovbestemt, at der skal være nogle klare krav til det gode undervisningsmiljø.
Når det er vigtigt, er det jo ikke bare, fordi der skal være fine bygninger; det er, fordi det desværre også er veldokumenteret, at læringskurven falder markant hos eleverne, hvis der er et dårligt indeklima.
Det er jo ikke så underligt, for vi ved fra os selv som voksne på vores arbejdspladser, at det betyder rigtig meget, at der er et ordentligt arbejdsmiljø.
Det er derfor, der er nogle meget klare regler i arbejdsmiljøtilsynet, som desværre ikke er gældende for uddannelsesområdet.
Netop derfor blev lov om undervisningsmiljø vedtaget tilbage i år 2000, så der kunne blive rettet op på denne skævhed.
Oppositionen kommer med et forslag, som er ganske lille, men som kunne være et vigtigt skridt til at få presset på for, at der blev levet op til lovgivningen.
Dansk Center for Undervisningsmiljø varetager myndighedsopgaven med at sørge for, at lov om undervisningsmiljø bliver efterlevet.
Det er ikke noget nyt; det er ikke noget med, at det pludselig skal være et eller andet stort kontrolorgan, som der bliver lagt op til.
Det, vi foreslår i oppositionen, er at udvide lovens § 2, så centeret får ret til at besøge uddannelsessteder og skoler, påtale mangler og indlede den dialog, som regeringen jo helt åbenbart har forsømt.
Det kan vi høre her fra talerstolen at den har, for ellers ville det jo ikke være sådan, at der bare er set igennem fingrene med, at kun 39 pct.
af landets skoler har levet op til lov om undervisningsmiljø, og at der af de 39 pct.
endda er en del, hvor man kan diskutere kvaliteten af den undervisningsmiljøvurdering, de har lavet, herunder at de ikke har offentliggjort den på skolernes hjemmesider, hvilket er en del af det, der ligger i loven.
Så vi håber, at regeringen vil se velvilligt på den lille hjælp, det i virkeligheden er, at give denne kompetence til Dansk Center for Undervisningsmiljø, for det vil gøre, at der så er et kompetent organ, der kender loven helt ned i detaljen, og som kan give sparring på skolerne, indgå i en dialog og dermed i virkeligheden også hjælpe undervisningsministeren på vej til, at loven bliver opretholdt.
Vi vil gerne minde om, at et er, at man kan skyde alt ansvaret fra sig og ud til kommunerne, men i sidste ende er lov lov, og det er undervisningsministeren, der har ansvaret for, at lov om undervisningsmiljøet bliver efterlevet.
Så vi håber på lidt mere velvilje i forhold til det, som vi ser som en udstrakt hånd, og som vi også tror vil betyde, at der rent faktisk kommer til at ske noget på undervisningsmiljøområdet, som desværre halter, ikke bare i folkeskolen, men også på en række af ungdomsuddannelserne.