Retsudvalget 2009-10
B 11 Bilag 5
Offentligt
790468_0001.png
790468_0002.png
790468_0003.png
790468_0004.png
790468_0005.png
790468_0006.png
Til beslutningsforslag nr.B 11
Folketinget 2009 - 10
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. januar 2010
2. udkast
Betænkningover
Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod at bære burka og niqab idet offentlige rum[af Peter Skaarup (DF) m.fl. ]
1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 8. december2009. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i <> møder.SpørgsmålUdvalget har stillet 9 spørgsmål til justitsministeren og til indenrigs- og socialministeren til skrift-lig besvarelse, som disse har besvaret.1 af udvalgets spørgsmål og indenrigs- og socialministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 tilbetænkningen.2. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at beslutningsforslaget fra Dansk Folkepartifølger op på det politiske udspil fra det Konservative Folkeparti fra deres sommergruppemøde til-bage i august 2009, der foreslog et forbud mod at bære burka og niqab i det offentlige rum.Den efterfølgende debat betød, at regeringen nedsatte et såkaldt ’Burkaudvalg’, der skulle kort-lægge anvendelsen af ansigtsdækkende beklædningsgenstande som burka og niqab. Rapporten, derer udarbejdet af Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet, er afslut-tet den 10. november 2009, men først offentliggjort i januar 2010.Rapporten har fra visse sider været kritiseret for ikke at være god nok og på kanten af god ’forsk-ning’. F.eks. skelnes der ikke mellem beklædningsgenstandene burka og niqab ligesom optællingenaf personer, der bærer disse beklædningsgenstande, er foretaget ved at tale med forskellige muslim-ske personer og organisationer, og på den baggrund har burka-arbejdsgruppen foretaget et ’kvalifi-ceret’ skøn.De stillede spørgsmål i udvalget er besvaret ved primært at henvise til rapporten. Det er såledesikke muligt at få præcise svar på de stillede spørgsmål, da svarene ej heller kan ses i rapporten, menmå udledes indirekte. Angående optællingen af kvinder med burka og niqab fremgår det, at burka-
2
arbejdsgruppen på baggrund af samtaler med forskellige muslimske organisationer, imamer m.fl.,har skønnet sig frem til, at der findes mellem 100-200 kvinder, der bærer niqab i Danmark. Oplys-ningen om, at der kun skulle være 3 kvinder i Danmark, der bære burka, fremgår ikke af rapporten,men har været fremme i dagspressen. Forslagsstillerne har i øvrigt bemærket, at rapporten indled-ningsvis fastslår, at der i rapporten ikke skelnes mellem burka og nipab. Dermed har kritikken afforslaget været ført på et fejlagtigt grundlag.På den baggrund kan man slutte sig til, at burka-arbejdsgruppen ikke kan sige noget kvalificeretom antallet af muslimske kvinder, der går med burka og niqab i Danmark. Desuden må man sluttesig til, at burka-arbejdsgruppen ej heller har været rundt i alle kroge af Kongeriget for at sikre, atoptællingen af burkaer og niqaber er troværdig.Konklusionen på rapporten og den offentlige debat synes at være, at antallet af personer, der bæreburka og/eller niqab, ikke er stort og ikke udgør et væsentligt samfundsmæssigt problem nu. Detsynspunkt deler Dansk Folkeparti ikke. Dansk Folkeparti har da også noteret sig, at det ligeledesfremgår af rapporten, at brugen af disse beklædningsgenstande muligvis er svagt stigende i Dan-mark og sandsynligvis i resten af Europa, og det er som bekendt bedre at tage et kommende pro-blem i opløbet end at vente nogle årtier, til problemet i omfang har antaget en uløselig størrelse. Detfremgår ligeledes af rapporten, at de fleste bærere af disse beklædningsgenstande, selvom de ikkevil stå ved det, har en fundamentalistisk udlægning af islam, og hælder til wahhabi/salafi-kredsesudlægning af koranen. Denne udlægning af koranen er eks. udbredt i Saudi-Arabien.Det er forslagsstillernes opfattelse, at burka og niqab ikke alene er et spørgsmål om antal, men til-lige et spørgsmål om holdningen til det danske samfund, til fundamentalisme, kvindefrigørel-se/undertrykkelse osv., og at burka og niqab i det hele er at betragte som udanske.Uagtet at visse medier, og partier, som oprindeligt bakkede op om forslaget, i dag kritisere DanskFolkeparti, er befolkningen optaget af emnet, og et flertal hælder til et forbud.Ifølge en meningsmåling, der er lavet af Capacent for DR Nyheder den 26. januar 2010, mener 51procent af den danske befolkning, at det bør være forbudt at bære burka eller niqab i det offentligerum. 41 procent mener, det bør være tilladt, mens otte procent har svaret ved ikke. Kilde:www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/01/26/100538.htmI andre lande diskuteres burka og niqab også, og i Frankrig er der allerede visse restriktioner, menmåske kommer der flere til. Således fremgår det af Morgenavisen Jyllands-Posten den 27. januar2010 i artiklen ’Frankrig på vej med burka-forbud’, at en fransk parlamentskommission lægger optil, at burkaen forbydes på offentlige steder såsom i offentlige transportmidler, ved skoler, på hospi-taler og i alle statslige institutioner og kontorer. Samtidigt fastslår rapporten, at det er i strid medfundamentale franske værdier, når muslimske kvinder bærer burka og niqab. ’Det fulddækkendeslør er et problem for vores republik. Det er uacceptabelt. Vi må fordømme det’, hedder det i dennæsten 200 sider lange rapport.Det er således helt legitimt og har tilmed bred folkelig opbakning, at diskutere restriktioner for atbære burka og niqab i Danmark, og forslagsstillerne havde helst set, at beslutningsforslaget blevvedtaget med den konsekvens, at det bliver forbudt at bære burka og niqab i det offentlige rum.Dermed ville problemet være løst én gang for alle.Liberal Alliances medlem af udvalget er imod beslutningsforslaget. For LA er friheden en heltcentral værdi, friheden til at bestemme over eget liv, friheden til at bestemme sine egne værdier,friheden til at tro, tale og tænke frit. Og det gælder selvfølgelig også friheden til at gå klædt, somman vil.
3
LA er overbevist om, at der både findes kvinder i Danmark, der bliver tvunget til at gå med burkaog niqab, og kvinder, der selv vælger det. Derfor mener LA ikke, at et forbud mod burka og niqabbekæmper kvindeundertrykkelse, da det i lige så stor grad tjener til at indskrænke kvinders frihed.Brugen af burka og niqab giver unægtelig nogle konsekvenser for ens personlige muligheder. Deter dog vigtigt at understrege, at de begrænsninger, brugen medfører, er resultater af frie personligevalg. Ikke mindst set i lyset af, at tvang allerede er kriminaliseret.Endeligt hæfter LA sig ved, at Justitsministeriet, på baggrund af en gennemgang af forslaget, ernået frem til, at det hverken er i overensstemmelse med grundloven eller med den europæiske men-neskerettighedskonvention.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Kim Andersen (V) Søren Pind (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Mogens Jensen (S) Julie Skovsby (S)Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lone Dybkjær (RV)Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 11Bilagsnr. Titel1Rapport om brugen af niqab og burka, fra indenrigs- og socialministe-ren2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget3Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget41. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 11Spm.nr.1TitelSpm. om, hvordan man har fundet frem til, at der er tre personer bo-siddende i Danmark, der bærer burka, til justitsministeren og inden-rigs- og socialministeren, og ministrenes svar herpåSpm. om, hvilken optællingsmetode der er anvendt, til justitsministe-ren og indenrigs- og socialministeren, og ministrenes svar herpåSpm. om, hvem der står bag optællingen, til justitsministeren og in-denrigs- og socialministeren, og ministrenes svar herpåSpm. om hvordan man er sikker på, at der er tale om tre forskelligepersoner, og ikke den samme person, der fejlagtigt er medtalt tre gan-ge, til justitsministeren og indenrigs- og socialministeren, og mini-strenes svar herpåSpm. om det er muligt, at der er flere end tre personer, der bærer bur-ka i Danmark, til justitsministeren og indenrigs- og socialministeren,og ministrenes svar herpåSpm. om burkaudvalgets optællingskontrollanter har været rundt i allekroge af Kongeriget for at sikre, at optællingen af burkaer og niqaberer troværdig, til justitsministeren og indenrigs- og socialministeren,og ministrenes svar herpåSpm. om, at når det åbenbart kan lade sig gøre at optælle antallet afburkabærere så nøjagtigt som tre ud af en befolkning på mere end 5millioner i Danmark, kan det så med samme nøjagtighed lade sig gøreat optælle antallet af muslimer i Danmark, til justitsministeren og in-denrigs- og socialministeren, og ministrenes svar herpåSpm. om regeringen vil sikre, at rapporten fra regeringens burkaud-valg, der viser, at der skulle være tre burkaklædte kvinder i Danmark,offentliggøres omgående, så man kan forholde sig nærmere til oplys-ningerne i rapporten, til justitsministeren og indenrigs- og socialmini-steren, og ministrenes svar herpåSpm. om, hvilke kommentarer regeringen har til pressejurist og eks-pert Oluf Jørgensens udtalelser i Jyllands-Posten, hvor der udtrykkeskraftig kritik af, at man ikke vil give medierne aktindsigt i rapportenfra en forskergruppe til regeringens burkaudvalg, ligesom beslutnin-gen om ikke at give offentligheden indsigt, kaldes i strid med offent-lighedsloven, til justitsministeren og indenrigs- og socialministeren,
234
5
6
7
8
9
5
og ministrenes svar herpå
6

Bilag 2

1 af udvalgets spørgsmål til indenrigs- og socialministeren og dennes svar herpåSpørgsmålet og indenrigs- og socialministerens svar er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål nr. 1:Hvordan har man fundet frem til, at der er tre personer bosiddende i Danmark, der bærer burka?Svar:Arbejdsgruppen om burka, niqab og anden religiøst betinget beklædning oplyser, at det ikkefremgår af de oplysninger, som arbejdsgruppen er bekendt med, at der skulle være tre personer bo-siddende i Danmark, der bærer burka.Som det fremgår af den nu offentliggjorte ”Rapport om brug af niqab og burka” fra KøbenhavnsUniversitet, der er bestilt og indhentet som et forskningsmæssigt bidrag til det arbejde, Burka-arbejdsgruppen er i gang med, skønnes det, at der findes mellem 100 og 200 kvinder, der bærer ni-qab i Danmark. Som følge af, at der i praksis kan være en flydende overgang mellem burka’en ogniqab’en, skelnes der ikke mellem de to klædedragter i ovennævnte rapport.Oplysninger om grundlaget for de gennemførte undersøgelser og rapportens konklusioner medhensyn til det skønnede antal kvinder, der bærer ansigtstildækkende beklædning i Danmark, frem-går af ”Rapport om brug af niqab og burka” fra Københavns Universitet, som blev oversendt tilRetsudvalget den 18. januar.