Hvis dagsordensplanlæggerne udøvede selvkritik, ville de overveje, om ikke disse to sundhedsforslag skulle have været behandlet i tirsdags, hvor alle ordførerne alligevel var samlet, og hvor vi kunne have nået dem før almindelig sengetid.
Men det skal jeg ikke blande mig i.
SF foreslår med beslutningsforslaget, at landets fødeafdelinger skal forpligtes til at sikre, at nybagte fædre eller medforældre kan overnatte sammen med moren i forbindelse med fødslen.
Det vil betyde, at der for hver fødende kvinde skal gives ret til, at en person ekstra kan overnatte i forbindelse med fødslen.
Det forslag stillede SF også sidste år, og regeringens og min holdning har ikke ændret sig, siden vi sidst behandlede forslaget.
Som praksis er i dag, tilbyder en række sygehuse overnatning til nybagte fædre, hvis der er plads til og mulighed for det, men det er et tilbud, som altså kun gives, hvis det kan gøres uden større merudgifter.
Nogle sygehuse har mulighed for at tilbyde faren overnatning på et patienthotel.
Hvis moren ligger på enestue, er der nogle steder, hvor man tillader, at faren kan overnatte på en briks på stuen.
Endelig er der nogle fædre, som tilbydes overnatning på barselsgangen, hvis der er plads til det.
Men ingen af stederne optager fædrene egentlige sengepladser på sygehusene og dermed sygehuskapacitet.
Denne nuværende praksis i regionerne er efter min mening en fleksibel og fin service.
Det er helt naturligt, at mange nybagte fædre kan have et ønske om at kunne blive hos moren og den nyfødte i så lang tid som muligt.
Jeg tror, at enhver, der har prøvet at være med til en fødsel, kan genkende det.
Og naturligvis mener jeg også, at fædre i størst muligt omfang skal have mulighed for at være til stede, specielt hvis faren kan hjælpe lidt til.
Men der er ikke noget som helst sundhedsfagligt belæg for, at det er afgørende, at alle nybagte fædre overnatter på sygehuset sammen med moren og den nyfødte.
Hvis alle med SF's forslag får ret til at overnatte på sygehuset, handler det jo ikke om sundhedsfaglige betragtninger.
Så handler det om et højere serviceniveau, som alle sygehuse har at rette sig efter, uanset om der er en sundhedsfaglig begrundelse, og uanset om der er rimelighed i forhold til omkostningerne.
Ressourcerne bør efter regeringens opfattelse bruges på det, som er sygehusvæsenets kerneydelser, nemlig bruges på de syge og ikke på de raske.
Det vil sige, at vi skal have flere og bedre behandlinger til patienterne, og at vi skal nedbringe ventelisterne.
Det er det, vi skal prioritere, og ikke alt muligt andet.
Men selvfølgelig skal der være fleksibilitet, så man så vidt muligt også tilgodeser fædrenes ønsker.
Mit udgangspunkt er, at den nybagte mor og det lille barn skal sikres en god sundhedsfaglig behandling.
Tilbuddet bør tage udgangspunkt i kvindens og barnets behov.
Regionerne skal have mulighed for at prioritere ressourcerne og anvende dem til sikring af netop det formål.
Det er også en nødvendig prioritering, da der jo er meget stor forskel på, hvilke tilbud den kvinde eller den familie, der har fået et barn, har brug for, f.eks.
vil en familie, hvor barnet er født for tidligt, have andre behov end en familie, der oplever en helt ukompliceret fødsel – tilsvarende hvis barnet har gulsot eller andet.
Derfor skal regionerne i videst muligt omfang have mulighed for at tilpasse ressourcerne inden for svangreomsorgen efter kvindens og barnets behov.
Dermed får de også mulighed for at yde en stærkere indsats over for dem, som har mest brug for det.
SF's forslag vil efter min mening begrænse regionernes mulighed for at foretage en konkret tilpasning af tilbuddene, og derfor kan regeringen fortsat ikke støtte SF's forslag.