Jo tak.
Jeg ved jo faktisk ikke rigtig, om jeg skal indlede med at takke forslagsstillerne for, at jeg får min ilddåb, 5-6 timer efter jeg er tiltrådt som forsvarsminister.
Men det er også sådan, at de, der kender mig, ved, at jeg jo både har været med i Forsvarskommissionen og har siddet i Forsvarsudvalget, Det Udenrigspolitiske Nævn osv., så jeg kender hele kampflydiskussionen.
Derfor vil jeg bare som indledning sige, at jeg jo synes, det er en meget god diskussion at tage, selv om det har været en lidt hektisk dag for mit eget vedkommende.
Jeg ser anledningen i dag til, når vi nu skal behandle forslaget, som en god mulighed for at få tingene sat lidt i det rette perspektiv, hvilket nogle gange kan være lidt svært i forhold til alle de avisartikler og alle de mængder af oplysninger og information, der kommer fra alle sider i sagen om køb af nye kampfly.
Det første, jeg vil gøre, er at hæfte mig lidt ved de præmisser, der faktisk ligger til grund for beslutningsforslaget.
Forslagsstillerne anfører i bemærkningerne til forslaget, at Australien tilsyneladende har valgt at udskyde en beslutning om anskaffelse af nye kampfly til efter 2012.
Derfor er der ifølge forslagsstillerne grund til at gøre det samme i Danmark.
Som udenforstående kunne man, hvis man læser forslaget, måske få det indtryk, at der ikke er truffet nogen beslutning i Australien vedrørende anskaffelse af nye kampfly.
Men det er nu langtfra tilfældet, det er faktisk helt forkert.
For det første har Australien allerede foretaget typevalg til fordel for den amerikanske Joint Strike Fighter, og derudover har den australske regering allerede godkendt anskaffelsen af den første leverance af JSF bestående af 14 fly.
Det fremgår meget tydeligt af den pressemeddelelse, som den australske forsvarsminister udsendte allerede den 25.
november sidste år.
Der står også, at Australien forventer at godkende anskaffelsen af næste leverance på minimum 58 JSF-fly i 2012, og endelig vil Australien overveje at anskaffe en tredje omgang JSF-fly, så det samlede antal bliver på i alt ca.
100 fly.
Det sidste besluttes dog først, når Australien træffer beslutning om udfasning af deres F-18-fly, som også kaldes Super Hornets.
Ud fra beslutningsforslaget kan man få det indtryk, at Australien ikke har truffet nogen beslutning vedrørende anskaffelse af kampfly, og det er altså helt forkert.
Som beskrevet har Australien både truffet beslutning om typevalg og besluttet sig for at anskaffe sig de første JSF-fly.
Når vi taler om typevalg og om JSF, vil jeg sige, at Danmark er et af de sidste, måske endda det allersidste medlem af JSF-programmet, som kommer til at træffe beslutning om typevalg af nye kampfly.
Så bliver der i beslutningsforslaget tilsvarende skrevet en motivation fra forslagsstillerne om, at en udskydelse af beslutningen skal give tid til drøftelse af behovet for kampfly og anvendelsen af disse.
Til det vil jeg blot sige, at emnet jo altså er grundigt behandlet i Forsvarskommissionen i 2008, hvor alle Folketingets partier som bekendt var repræsenteret.
Jeg var selv til stede ved hvert eneste møde, og jeg vil sige, at det blev diskuteret endog meget grundigt, hvilket jeg tror de fleste af medlemmerne, i hvert fald dem, der var til stede ved møderne, vil kunne bekræfte.
Konklusionen – den fremgår også af Forsvarskommissionens rapport – er, at kampfly udgør en relevant kapacitet for forsvaret på såvel den korte som den lange bane til indsættelse i nationale og internationale operationer.
Herefter blev kampfly også særskilt behandlet, da vi havde forligsprocessen frem mod indgåelse af forsvarsforliget for 2010-2014, der som bekendt blev det politisk bredeste forlig i mands minde.
Det fremgår meget klart af forsvarsforliget, som alle kan finde på Forsvarsministeriets hjemmeside, at forsvarsforligsparterne er enige om, at forsvaret fortsat skal opretholde en kampflykapacitet til suverænitetshævdelse af det nationale luftrum samt til overvågning af nationalt interesseområde.
Forsvaret skal endvidere fortsat opretholde en kapacitet til udsendelse af kampfly i internationale missioner.
I et særskilt bilag til forligsaftalen vedrørende kampfly fremgår det endvidere:
Kampflykapaciteten udgøres på kort sigt af de nuværende F-16-fly, men vil på længere sigt indebære en anskaffelse af nye kampfly.
Senere anføres det:
Det er hensigten, at principbeslutning om anskaffelse af nye kampfly, herunder et foreløbigt typevalg, træffes i 2009.
Man må så sige, at selve beslutningen er blevet udskudt, men det fremgår klart af forligsaftalen, at der rent faktisk skal træffes et foreløbigt typevalg.
Når det så er sagt, er vi i Danmark i øjeblikket i gang med at lægge sidste hånd på det mest omfattende og mest gennemarbejdede beslutningsgrundlag, der nogen sinde er lavet ved en af forsvarets materielanskaffelser.
På baggrund af ca.
1½ års undersøgelse af kampflyprocessen var Rigsrevisionens konklusion, at beslutningsgrundlaget forventes at blive væsentlig bedre end ved de tidligere større materielanskaffelser.
Det synes jeg er værd at notere, når vi skal diskutere sagen her i salen.
Arbejdet med etablering af beslutningsgrundlaget har da også ud over forsvaret selv involveret Finansministeriet, Udenrigsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, herunder Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Dertil kommer, at beslutningsgrundlaget, når det foreligger, vil være særdeles grundigt kvalitetssikret af såvel Rigsrevisionen som af den af Rigsrevisionen anbefalede eksterne kvalitetssikring, der udføres af Deloitte og af Dansk Teknologisk Institut.
Sammenfattende vil der altså foreligge et særdeles gennemarbejdet beslutningsgrundlag, der skal ligge til grund for et foreløbigt typevalg.
Som nævnt i min indledning synes præmisserne i beslutningsforslaget altså at være lidt tynde.
Når det er sagt, tror jeg måske også, det er væsentligt at få nogle begreber sat på plads, for det er meget vigtigt at skelne mellem foreløbigt typevalg – det, som nogle ville vælge at kalde en typeprioritering – og så den endelige beslutning om, at vi skal købe nye kampfly.
Ved et foreløbigt typevalg vil vi i forligskredsen kunne vælge den kandidat, som vi i første omgang skal indlede forhandlinger med.
Der er ikke tale om et bindende typevalg, ligesom der i princippet ikke er lukket af for muligheden for at vende sig mod den næste kandidat, såfremt der måtte være behov for det.
Så det foreløbige typevalg må ikke forveksles med en økonomisk bindende beslutning om at anskaffe nye kampfly.
En sådan beslutning gennemføres først, når der, efter man har gennemført kontraktforhandlinger, foreligger et færdigt udkast til en endelig kontrakt, som man så skal forholde sig til, bl.a.
i forhold til bevilling af pengene til anskaffelsen.
Dertil kommer, at der på nuværende tidspunkt ikke ses et behov for at træffe beslutning om, hvor mange nye kampfly vi skal købe.
Jeg vil også fremhæve, at der ikke er sammenhæng mellem et foreløbigt typevalg og de betalinger, der til sin tid skal ske i forbindelse med anskaffelsen.
Tidspunktet for betalinger hænger nøje sammen med leveringstidspunktet.
Det betyder, at de første betalinger ved levering af nye fly fra f.eks.
2018 først vil skulle falde fra 2015, dvs.
i næste forligsperiode.
I forlængelse heraf vil jeg meget gerne gøre det klart, at det er min klare forventning, at betalinger til anskaffelse og drift af nye kampfly skal afholdes inden for forsvarsrammen, og det er selvfølgelig en diskussion, som vi vil tage i forsvarsforligskredsen, som de tre forslagsstillere jo altså ikke er en del af.
Det skal vi måske også lige pointere her.
Et typevalg vil muliggøre, at forsvaret som nævnt kan indlede kontraktforhandlinger med den foretrukne leverandør.
Det vil tillige give dansk industri mulighed for at positionere sig i forhold til den foretrukne leverandør, og det vil samtidig give virksomhederne mulighed for at sikre sig ordrer og adgang til ny teknologi, avancerede produktionsmetoder, og endelig vil et typevalg sikre, at vi kommer videre i processen og bringer os selv nærmere en afklaring.
Som tidligere nævnt er Danmark et af de sidste, hvis ikke det allersidste medlem af JSF-programmet, som skal træffe beslutning om typevalg af nye kampfly.
Samlet set vil jeg konkludere og konstatere, at der kan sættes spørgsmålstegn ved, om præmisserne i beslutningsforslaget nu også er korrekte.
Som sagt
har
Australien foretaget typevalg af nye kampfly, ligesom beslutningen om at anskaffe de første fly allerede er truffet.
Ydermere har behovet for kampfly og anvendelse af disse været grundigt behandlet i Forsvarskommissionen, som jeg nævnte, og i forligsprocessen i forbindelse med indgåelse af det indeværende forsvarsforlig, og endelig er der altså ikke tale om, at der skal træffes en beslutning om køb af nye kampfly, som beslutningsforslaget antyder.
Der vil i givet fald som sagt alene være tale om et foreløbigt typevalg, hvor der skal vælges, hvilken leverandør forsvaret skal fokusere på i en kommende kontraktforhandling.
Et foreløbigt typevalg har jeg jo som sagt også nævnt ikke indebærer, at man skal sige, hvor mange kampfly der skal anskaffes, det indebærer heller ikke, der skal falde nogen betalinger; de første betalinger vil som sagt, hvis der skal leveres i 2018, tidligst skulle falde i 2015.
Som jeg nævnte til sidst i min gennemgang, er vi ved at færdiggøre det samlede beslutningsgrundlag, som vil være det mest omfattende, det mest gennemarbejdede, der nogen sinde er lavet ved en af forsvarets materielanskaffelser.
Endelig vil jeg jo sige, at det er forligsparterne, som i god ro og orden skal have tid til at drøfte sagen, og det vil give os, der sidder i forligskredsen, det bedst mulige grundlag for at tage en samlet stilling til sagen.
Så alt i alt må jeg jo bare konstatere, at forslagsstillerne ikke er med i forligskredsen og derfor selvfølgelig heller ikke sidder med ved bordet, når vi skal diskutere eventuelt valg af kampflytype, når vi har det samlede beslutningsgrundlag, og jeg må bare med de her bemærkninger på regeringens vegne opfordre til, at beslutningsforslaget forkastes.