Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Vedlagt oversendes besvarelse af spørgsmål nr. 96 (UVT alm. del) stillet af Ud-valget for Videnskab og Teknologi. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PerClausen (EL).
12. april 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København K
Med venlig hilsen
TelefonTelefaxE-post
Charlotte Sahl-Madsen
NetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-08302812967691/1
Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsens svar på spørgsmål nr. 96 (UVT alm.del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål 96
Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at den danske befolk-nings IT-kompetencer i 2012 er så høje, så det reelt bliver muligt, at borgernesskriftlige kommunikation med det offentlige i princippet udelukkende foregår elek-tronisk, når der i dag er 40 procent af befolkningen, som kan karakteriseres som IT-analfabeter, og hver femte dansker aldrig har benyttet en computer.
Svar
Først og fremmest vil jeg gerne kommentere den del af spørgsmålet, der karakteri-serer 40 procent af befolkningen som it-analfabeter. Det er et alt for unuanceret bil-lede af de digitale danskere. Danskerne har som få andre taget internettet og dedigitale muligheder til sig. De nyeste tal fra Danmarks Statistik fra 2009 viser, at86 procent af befolkningen har adgang til internet i hjemmet. Næsten tre ud af fi-re anvender internet dagligt eller næsten dagligt, og godt fire ud af fem bruger detmindst en gang om ugen.Der er 77 procent af danskerne, der har brugt netbank de seneste tre måneder, og64 procent, der har handlet på internettet inden for det seneste år. Også de offent-lige myndigheder mærker, at danskerne er blevet digitale. Sidste år var der 3,1mio. danskere på SKATs hjemmeside for at se selvangivelsen eller andet.De tal giver tilsammen et noget andet billede, end at der skulle være 40 procentaf befolkningen, der er it-analfabeter.Regeringen har fastlagt en ambitiøs målsætning for digital kommunikation med detoffentlige i 2012. Konkret indebærer det, at virksomhederne i 2012 skal overgå tilkun at benytte digital kommunikation med det offentlige.Men for borgerne er situationen en anden, idet det i 2012 skal være muligt, ikkeobligatorisk, at kommunikere digitalt med det offentlige. Når flere områder dekommende år bliver udelukkende digitale, sådan som SU-støtte allerede er det, såvil regeringen sikre, at ingen borgere bliver hindret i at få adgang til de ydelserog services, de har ret til. Borgerne vil altså fortsat kunne møde op i borgerser-vicecentret på kommunen, ringe til hospitalet eller sende et brev til statsforvaltnin-gen i 2012.Når det er slået fast, vil jeg gerne understrege, at jeg er meget optaget af,at befolkningen besidder grundlæggende it-færdigheder, idet de har stor betydningfor den enkelte borger og for vores samfund og dets innovationskraft. Jeg mener,at dette kræver en bred samfundsmæssig indsats, som alle beslutningstagere haret ansvar for at løfte.Det er dog vigtigt, at vi differentierer vores indsats, så den modsvarer de reellebehov hos den enkelte. Forskellige danskere har forskellige behov. En nyuddan-net programmør har selvsagt ikke de samme behov som en ældre dame.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-08262613043631/1
Jeg lægger i den forbindelse vægt på, at aktiviteterne når den enkelte dansker ogmotiverer ham eller hende til at opkvalificere sig digitalt. Det handler eksempel-vis om nyttigt indhold på offentlige hjemmeside og gode offentlige selvbetje-ningsløsninger samt om de muligheder, der stilles til rådighed via borger.dk. Hvisde digitale løsninger, vi udbyder, er intuitive og giver nytteværdi for borgeren, vilden enkelte i højere grad være motiveret for at lære at bruge it.Det skal i øvrigt understreges, at it-færdigheder grundlægges allerede i folkesko-len og videreudvikles i hele uddannelsessystemet og gennem hele livet. Der er af-tenskoleundervisning, øget digitalisering, forskning i nye it-læringsmetoder, derbredt styrker danskernes it-kompetencer.I Videnskabsministeriet arbejder vi også allerede på en bred front for at forbedrebefolkningens it-færdigheder, blandt andet gennem etablering af det landsdækken-deLær mere-netværk,der et samarbejde mellem en række organisationer, der allehar en interesse i at bidrage til at styrke borgernes it-færdigheder. Andre initiati-ver er oplysningskampagnenTil tasterne,der blev gennemført af DR i efteråret2009 og gratis e-læringsløsninger til borgere og virksomheder.Endelig skal det slås fast, at det er vigtigt, at vi deler ud af de erfaringer, der opnåsi arbejdet med it-færdigheder. Kun på den måde kan vi sørge for, at viden om ”bestpractice” står til rådighed for dem, der har brug for det.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2