Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del
Offentligt
907611_0001.png
907611_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets udvalg for Videnskab og Teknologi
Dato: 28. oktober 2010Enhed: IT og CPRSagsbeh.: KMGSags nr.: 1008376Dok nr.: 321669
Folketingets udvalg for Videnskab og Teknologi har den 1. oktober 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 264 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær(RV).Spørgsmål nr. 264:’’Idet personnumre afkræves i mange sammenhænge (bankkontooprettelse,lægeskift, recept m.m.fl.), og derfor også eksponeres i en meget lang rækkeefterfølgende sammmenhænge (f.eks. ender receptens personnr. unødigt påden udskrevne kvittering inkl, de fire endecifre), vil ministeren da oplyse, omder fra ministeriets og eventuelle andre ministeriers side er generelle og/ellerspecifikke krav i lovgivning og anden regulering, som søger at sikre misbrug afcpr nr., herunder som forebyggende foranstalning søger at minimere brugen afeller i hvert fald fremvisningen af de fire-cifrede løbenumre i cpr-numrene vedat sløre disse sidste fire cifre, og har ministeren forslag til initiativer, der kunnemindske særligt den efterfølgende overflødige eksponering af cpr.-numre,særligt deres løbenumre ”Svar:Efter § 11, stk. 1, i lov om behandling af personoplysninger (persondataloven)kan offentlige myndigheder behandle oplysninger om personnummer medhenblik på en entydig identifikation eller som journalnummer.Private må efter bestemmelsens stk. 2 behandle oplysninger om personnum-mer, når 1) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, 2) nården registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil, eller 3) behandlin-gen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske formål, eller hvis der ertale om videregivelse af oplysninger om personnummer, når videregivelsen eret naturligt led i den normale drift af virksomheder m.v. af den pågældende art,og når videregivelsen er af afgørende betydning for at sikre en entydig identifi-kation af den registrerede eller videregivelsen kræves af en offentlig myndig-hed.Såvel offentlige myndigheder som private skal træffe de fornødne tekniske ogorganisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt ellerulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes eller kommer til uvedkommendeskendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven, jf. persondata-lovens § 41, stk. 3.Dette gælder også ved behandling af oplysning om personnummer, hvilketbl.a. indebærer, at både offentlige myndigheder og private virksomheder ikkemå basere deres datasikkerhed på personnummeret som adgangskode til de
Side 2
oplysninger, der er registreret, og at oplysninger ikke må udleveres til en per-son, blot fordi denne kan oplyse personnummeret.Af CPR-lovens § 54 følger endvidere, at offentlige myndigheder skal sørge for,at personnumre ikke kommer uvedkommende i hænde. Personnumre må ikkepåføres fuldt læseligt uden på breve, i rudekuverter eller ved andre forsendel-ser til vedkommende. Er det nødvendigt i sådanne tilfælde at angive en identi-fikation, skal personnumret sløres således, at det ikke er umiddelbart genken-deligt. Det følger endvidere af bestemmelsen, at personnumre kan angivesfuldt læseligt på giroindbetalingskort, såfremt dette fremsendes i lukket kuverttil vedkommende. Endelig må personnumre ikke offentliggøres, herunder iStatstidende, bortset fra ved proklamaer i dødsboer, medmindre det følger aflov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov.For så vidt angår angivelse af personnummer på kassebon fra apoteket vedkøb af receptpligtig medicin kan det oplyses, at efter § 36 i bekendtgørelse nr.155 af 20. februar 2007 om recepter skal kunden sammen med et receptordi-neret lægemiddel have udleveret en kassebon eller, hvis dette ikke er muligt,anden form for dokumentation med oplysning om bl.a. personnummer.Baggrunden for bestemmelsen er, at kassebonen skal tjene som kundens do-kumentation over for Lægemiddelstyrelsens Centrale Tilskudsregister (CTR)for henholdsvis køb af lægemiddel og for, at købet er indberettet til CTR, såle-des at kunden kan få beregnet det korrekte tilskud og selv følge med i bevæ-gelserne på CTR-saldoen. Det er hensynene til identifikation, dokumentationog patientsikkerhed, der ligger til grund for bekendtgørelsens § 36, og det erderfor ikke en løsning, at kun fødselsdato fremgår af kassebonen.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Carsten Grage