Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del
Offentligt
897046_0001.png
897046_0002.png
897046_0003.png
897046_0004.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
5. oktober 2010
Hermed fremsendes svar på alm. del spørgsmål 262 stillet af Udvalget for Viden-skab og Teknologi den 2. september 2010.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
E-postNetstedCVR-nr.
Charlotte Sahl-MadsenSagsnr.Dok nr.Side10-07668915439121/1

Spørgsmål nr. 262 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 2. sep-

tember 2010 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling

Spørgsmål 262

Ministeren bedes i forlængelse af besvarelse af UVT alm. del – samrådsspørgs-mål AI-AJ om ministerens planer om nye eksamensformer, den 29/9-10 oversen-de det talepapir, der lå til grund for besvarelsen.

Svar

DET TALTE ORD GÆLDER

Spørgsmål AI:

Ministeren bedes redegøre for sine planer om at udvikle en eksamensform, somtester de studerendes samarbejdsevner, som ministeren omtalte ved et debatmødepå Aarhus Universitet den 1. september.

Svar AI:

Jeg er rigtig glad for invitationen til dette samråd, for det giver mig en kærkom-men anledning til indledningsvis at nævne et større initiativ, jeg har på tegne-brættet.I regeringens plan for Danmark 2020 beskriver vi, hvorledes vi vil sikre ”uddan-nelser, der matcher samfundets behov”.Det udtryk kan I også se som en slags arbejdstitel på et oplæg, jeg senere vil præ-sentere.Baggrunden for oplægget er, at samfundet er i en rivende udvikling. Globalise-ringen stiller det danske uddannelsessystem overfor en række nye udfordringerog muligheder.Der skal uddannes endnu flere kandidater, som kan få job umiddelbart efter endtuddannelse, og som kan bidrage til at skabe vækst i samfundet.Aftagerne efterspørger i stigende grad kandidater, som har vist, at de kan omsæt-te deres teoretiske viden i praksis og som evner at inddrage kolleger med andreformer for faglighed og kulturel baggrund end en selv.Det gælder både, hvis man som den første akademiker indenfor sit felt skal ar-bejde i en mindre virksomhed. Eller hvis man skal arbejde i en større globaldansk eller udenlandsk virksomhed.Mange projekter fordrer tværfagligt samarbejde.Man kan fx forestille sig et projekt om udvikling af byrum, som fremmer den so-ciale sammenhængskraft. I et sådan projekt vil det være helt nødvendigt at ind-Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-07668915439121/1
drage viden fra forskellige fagdiscipliner som fx ingeniører, arkitekter og socio-loger.Det er bare ét eksempel på, at der er behov for at nytænke uddannelserne.Nu vil jeg ikke afsløre oplæggets konkrete indhold i dag, men det er klart, at detforholder sig til bl.a. de nye muligheder, globaliseringen medfører. Og oplæggetligger helt på linie med de dialoger jeg har ifm mine besøg på landets 8 universi-teter. Jeg finder diaologerne og debatmøderne meget inspirerende.Her præsenteres jeg bl.a. for universiteternes overvejelser om fremtidens under-visningsformer. Et vigtigt element i nogle af uddannelserne bliver klart den tvær-faglige forståelse. Altså at fremtidens opgaver bedst løses ved at forskellige di-scipliner arbejder sammen.I kan også se, at universiteterne efterhånden begynder at organisere sig meretværfakultært.Ministeriet for Videnskab
Når universiteterne gør sig overvejelser om fremtidens undervisningsformer, sågiver det også mening at overveje fremtidens prøveformer.Det blev jeg bl.a. spurgt om min holdning til på et dialogmøde med studerende ogmedarbejdere under mit besøg på Århus Universitet.Men jeg må korrigere Fru Kirsten Brosbøl, der i spørgsmålet gengiver, at jegskulle have talt om ”eksamen,der tester de studerendes samarbejdsevner”.Jeg har talt om, at det fremover – som naturlig konsekvens af nye undervisnings-former – også giver mening at overveje nye eksamensformer. Men vel at mærkeeksamensformer, der skal vise de studerendes tværfaglige forståelse. Og somubestridt skal give de studerende en individuel bedømmelse.Så når jeg bliver spurgt til mine ”planer”, så er status, at jeg her i den indledendefase drøfter behovet for nye eksamensformer med universiteterne, men hvordande konkret skal se ud, er det alt for tidligt at mene noget om.Det vil jeg meget gerne fortælle mange flere detaljer om, når vi er klar med detsamlede oplæg om uddannelser, der matcher samfundets behov – så håber jeg, atblive inviteret til et nyt samråd!

Spørgsmål AJ:

Skal en sådan ny eksamensform fastlægges fra ministerielt hold, eller agter mini-steren at give universiteterne frihed til selv at vælge eksamensform?

Svar AJ:

Det er ikke ministerens opgave at formulere de konkrete prøveformer i forhold tilde enkelte fag og studieretninger.Det er universiteternes anliggende.Derimod har jeg ansvaret for at sikre, at vi har de bedst mulige overordnederammer – som de udtrykkes i eksamensbekendtgørelsen – herunder, hvorledes vifx sikrer de studerendes rettigheder. Det er jo vigtigt, at eksamensbeviserne af-spejler det, den enkelte studerende kan.
Teknologi og Udvikling
Side
2/2
Afslutningsvis vil jeg sige, at jeg i den grad værdsætter min dialog med universi-tetsledelserne, medarbejderne og de studerende. Tilsvarende er jeg glad for denløbende dialog med fx erhvervsorganisationerne.Disse dialoger giver både øget indsigt i fremtidens udfordringer og muligheder,og ikke mindst er de et forum for åbne drøftelser om fx fremtidens krav til nyeundervisningsformer og dermed naturligt også nye eksamensformer.De dialoger, vil jeg tillade mig at have – også selv om jeg ikke på forhånd har deendelige udformninger af nye tiltag klar.Det tror jeg, er en arbejdsform, som også vi alle går ind for?
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3