Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del
Offentligt
902912_0001.png
902912_0002.png
902912_0003.png
902912_0004.png
902912_0005.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 254, 255 og 256 (Alm. del) stillet afUdvalget for Videnskab og Teknologi den 23. september 2010. Spørgsmålene erstillet efter ønske fra Yildiz Akdogan (S).
14. oktober 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København K
Med venlig hilsen
TelefonTelefaxE-post
3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
NetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09499515579671/1

Spørgsmål nr. 254, 255 og 256 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi

den 23. september 2010 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling

(Alm. del).

Spørgsmål 254

Hvilke konkrete nye initiativer vil ministeren tage for at gøre NemID mere bru-gervenlig for grupper som ældre og handicappede?

Svar

Som det fremgår af Videnskabsministeriets arbejdsprogram Digitale Veje tilVækst, er tilgængelighed for f.eks. handicappede og ældre et vigtigt indsatsområ-de for at nå regeringens målsætning om fuld digital kommunikation mellem bor-gerne og den offentlige sektor.NemID er udviklet i et samarbejde mellem den finansielle og den offentlige sek-tor. Med NemID har vi både i forhold til den gamle digitale signatur og i forholdtil flere af de tidligere netbankløsninger fået en sikkerhedsmæssig forbedring.Sikkerheden har været et af de overordnede formål med at etablere en fælles digi-tal signatur for det offentlige og finanssektoren, men alle parter har naturligvis enmeget stor interesse i, at løsningen også er så brugervenlig som muligt.Under udviklingen af NemID er der derfor gennemført afprøvninger af løsnin-gens brugervenlighed for mange forskellige målgrupper, herunder ældre og bru-gere med svage it-kompetencer. NemIDs hjemmeside www.nemid.nu overholderde standarder for tilgængelighed, som er en del af de åbne, obligatoriske standar-der fastlagt i henhold til beslutning i Folketinget i 2006 (B 103) og i henhold tilaftale mellem regeringen, KL og Danske Regioner.Samtidig er der i samarbejde med Dansk Blindesamfund udviklet specielle alter-nativer til nøglekortet rettet mod blinde og svagtseende – det store nøglekort medmagnaprint og Voice Response-løsningen, hvor brugeren bliver ringet op på tele-fonen og får læst en nøgle på seks cifre højt. Disse alternativer er også anvendeli-ge for andre handicapgrupper.Både en gruppe ældre fra en datastue på Nørrebro og Dansk Blindesamfund harendvidere evalueret løsningen umiddelbart inden idriftsættelsen den 1. juli 2010.De ældre på datastuen meldte meget positivt tilbage, og de deltagende havdenemt ved at forstå og anvende nøglekortet.IT- og Telestyrelsen har netop afholdt et møde med repræsentanter for DanskBlindesamfund den 11. oktober 2010. Dansk Blindesamfund har foreslået yderli-gere vejledning til de blinde brugere, og det blev aftalt, at der nu udarbejdes ensærlig vejledning til blinde brugere. Dansk Blindesamfund udtrykte stor tilfreds-hed med dialogen og den imødekommenhed, der er i forhold til forbedrende tiltagfor blinde.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09499515579671/1
Danske Handicaporganisationer har på et møde med mig den 19. august 2010fremført, at NemID byder på nogle nye udfordringer i forhold til den tidligere di-gitale signatur og de fleste eksisterende netbankløsninger.IT- og Telestyrelsen har i forlængelse heraf indledt en meget konstruktiv dialogmed Danske Handicaporganisationer, og det er aftalt, at Danske Handicaporgani-sationer afprøver den eksisterende Voice Response-løsning, som Danske Handi-caporganisationer ikke har været tilstrækkeligt bekendt med.Desuden var Danske Handicaporganisationer meget positive over for én af deplanlagte fremtidige løsninger, der baseres på en elektronisk enhed, som indsæt-tes i computeren (USB Etoken). DanID er kontraktligt forpligtet til at levere den-ne løsning senest i løbet af 2011. Løsningen vil bl.a. hjælpe de bevægelseshæm-mede handicappede, der har svært ved at taste tal og bogstaver, når de skal loggepå offentlige hjemmesider.Som jeg redegjorde for på samrådet den 7. oktober 2010, har IT- og Telestyrelsensammen med finanssektoren og DanID desuden allerede nedsat en taskforce, somhurtigst muligt igen vil gennemgå de henvendelser, der er modtaget med kritik afog spørgsmål til NemID for at se, om der er behov for forbedringer.Vi er desuden i dialog med finanssektoren omkring at lave en målrettet brugerun-dersøgelse af netbankkundernes modtagelse af NemID. Vi skal bruge brugerensudsagn til at forbedre indsatsen, herunder at afklare hvorvidt der er udfordringermed NemID i aktiveringsfasen.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2

Spørgsmål 255

Hvilke konkrete initiativer er der taget i forbindelse med lanceringen af NemIDfor at sikre, at løsningen er brugervenlig for grupper som ældre og handicappede?

Svar

Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 254, er der under udviklingen af Ne-mID gennemført afprøvninger af løsningens brugervenlighed for mange forskel-lige målgrupper, herunder ældre og brugere med svage it-kompetencer.Samtidig er der som nævnt i svar på spørgsmål 254 udviklet specielle alternativertil nøglekortet rettet mod blinde og svagtseende – det store nøglekort med mag-naprint og Voice Response-løsningen, hvor brugeren bliver ringet op på telefonenog får læst en nøgle på seks cifre højt. Disse alternativer er også anvendelige forandre handicapgrupper.Endvidere har jeg i svaret på spørgsmål 254 nævnt, at både en gruppe ældre fraen datastue på Nørrebro og Dansk Blindesamfund har evalueret løsningen umid-delbart inden idriftsættelsen den 1. juli 2010. De ældre på datastuen meldte megetpositivt tilbage, og de deltagende havde nemt ved at forstå og anvende nøglekor-tet.
Som det også fremgår af mit svar på spørgsmål 254, har IT- og Telestyrelsen ind-ledt en konstruktiv dialog med Danske Handicaporganisationer, herunder om af-prøvning af den eksisterende Voice Response-løsning, som Danske Handicapor-ganisationer ikke har været tilstrækkeligt bekendt med, samt fremtidige muligeløsninger, herunder NemID signatur på hardware (USB Etoken).

Spørgsmål 256

Er det en målsætning for ministeren, at flere ældre skal bruge NemID i forhold tilden gamle Digitale Signatur?

Svar

Som nævnt i mit svar på spørgsmål 254 fremgår det af Videnskabsministerietsarbejdsprogram Digitale Veje til Vækst, at tilgængelighed for f.eks. handicappe-de og ældre er et vigtigt indsatsområde for at nå regeringens målsætning om fulddigital kommunikation mellem borgerne og den offentlige sektor.NemID er udviklet med øget brugervenlighed som ét af målene, og det er opnåetblandt andet ved at undgå, at NemID skal installeres på borgerens egen computer– i modsætning til den gamle digitale signatur. Det gør NemID markant nemmereat tage i brug, og det er særlig vigtigt for den gruppe borgere, herunder ældre, derikke har så veludviklede it-kompetencer.At NemID ikke skal installeres, har endvidere den positive effekt, at borgernesNemID ikke er knyttet til egen pc, hvorved it-svage og ældre kan få hjælp til atbestille og anvende NemID, uanset hvor borgerne er. Det kan være på ældrecent-rene, i borgerservicecentret, på biblioteket eller hos venner og familie. At få dennødvendige hjælp kan være det afgørende springbræt til at komme i gang meddigital selvbetjening.Der er desuden udarbejdet e-læringsfilm om NemID. Disse er distribueret til lan-dets folkebiblioteker med henblik på, at bibliotekerne gør dem tilgængelige viaderes hjemmesider.Filmene er også distribueret via Lær mere om it-netværket, der blandt andre om-fatter Ældre Sagen, Ældremobiliseringen, folkeoplysningsforbund, bibliotekermed videre.Via dette netværk udbydes også gratis kurser i NemID over hele landet via bib-lioteker og ældreorganisationernes datacentre, hvorfra der også distribueres USB-armbånd med NemID-vejledning.Der arbejdes intenst med at styrke Lær mere om it-netværket, som når ud til rig-tig mange danskere. Det er et unikt netværk, hvor alle folkebiblioteker, borger-servicecentre, ældreorganisationer, folkeoplysningsforbund, partnere fra ar-bejdsmarkedet og andre relevante organisationer arbejder sammen om undervis-ningsmateriale, kursusaktiviteter mv. på it-færdighedsområdet.I forhold til den ældre del af befolkningen har vi netop gennemført en undersø-gelse af initiativer i andre EU-lande og Norge med henblik på at få inspiration til
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
at etablere nye initiativer i Danmark. Det er vi nu i dialog med ældreorganisatio-nerne om.Det har været hensigten med NemID at komme bredt ud til den danske befolk-ning og opfordre til, at de digitale selvbetjeningsmuligheder tages i brug. Ogselvfølgelig har det også været hensigten at skabe mulighed for, at flere ældre ta-ger springet om bord på den digitale vogn. Med NemID er det en reel mulighed,som samtidig understøttes med flere store offentlige kampagner i dette efterår:eDag3 og netsikker nu!-kampagnerne. Jeg ser frem til, at de store kampagner viløge digitaliseringen af Danmark med øget vækst, velstand og velfærd til følge.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4