Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del
Offentligt
887343_0001.png
887343_0002.png
887343_0003.png
887343_0004.png
887343_0005.png
887343_0006.png
TalepapirÅbent samråd i Udvalget for Videnskab og Teknologi – spørgsmålstillet af Yildiz Akdogan (S)

Indledende replik

17. august 2010J. nr. 10/01930
”Danmark er i front med udvikling og implementering afdigital forvaltning og ligger i toppen i alle internationaleundersøgelser på området”. Sådan skriver OECD i re-viewet af den danske digitaliseringsindsats.Regeringens ambitioner med digitaliseringen har siden2001 været store. Der er blevet udviklet offentlige it-løsninger, som matches få andre steder i verden, og vihar opnået markante serviceforbedringer for borgere ogvirksomheder, samt sparret mange penge ved hjælp afdigitalisering.Samtidig har ambitionerne vokset sig endnu større. Digi-talisering er i dag et af de væsentligste værktøjer i be-stræbelserne på at gøre den offentlige sektor mere mod-erne og effektiv – og den nye teknologi fører til stadigstørre forandringer af vores samfund. De mulighederskal vi udnytte til fulde.Men samtidig med, at vi skal være stolte af de flotte re-sultater vi har opnået – og, at vi i de kommende år skalendnu videre med digitaliseringen af den offentlige sek-tor - så skal jeg også være den første til at pege på, at detikke er acceptabelt, at vi bliver ved med at høre om it-projekter, der overskrider tidsplaner og budgetter.
C:\DOCUME~1\WEBUDV~1\LOCALS~1\Temp\BCL Technologies\easyPDF5\@BCL@1C0C3116\@[email protected]
2
Derfor er jeg også glad for, at regeringen i maj månedtilsluttede sig de anbefalinger som en tværministeriel ar-bejdsgruppe under Finansministeriet gav i rapporten”Professionalisering af arbejdet med it-projekter istaten”. Med de tiltag vi nu iværksætter, mener jeg vi ergodt på vej til at få et meget bedre greb om de statsligeit-projekter.

Svar på spørgsmål AB

Hvilket ansvar vil ministeren påtage sig for den elendige styring af statsligeIT-projekter, der siden 2001 har ført til budgetoverskridelser på en milliardkroner?
I forhold til styringen af statslige it-projekter vil jeg gørespørgeren opmærksom på ministeransvaret der inde-bærer, at det enkelte ministerium er ansvarligt for ak-tiviteterne indenfor eget ressort. På den måde sikres det,at Folketinget kan stille den enkelte minister til ansvar.Når det er sagt, så er der siden 2001 løbende gjort enbetydelig indsats på tværs af ministerierne for at vejledeministerierne i at drive it-projekter. Både Viden-skabsministeriet og Finansministeriet har løbendeudgivet vejledninger om it-projekter.Med rapporten fra maj i år har regeringen taget initiativtil, at der bliver strammet væsentligt op på styringen af it-projekterne i staten. De nye initiativer er af væsentligmere forpligtende karakter for ministerierne, end de ini-tiativer der ellers er taget siden 2001.Det kan også ses som et udtryk for, at der i regeringen eren klar holdning til, at når der opstår alvorlige sager, somtidsoverskridelser og budgetoverskridelser, så skal der fracentralt hold tages et ansvar, i forhold til at løse proble-merne. Det bringer mig videre til det næste spørgsmål.
3

Svar på spørgsmål AC

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor statslige IT-projekter gang på gang erløbet af sporet uden, at regeringen har været i stand til at gribe ind?
I forbindelse med udarbejdelsen af rapporten om destatslige it-projekter blev der gennemført en dyb-degående analyse af ni statslige it-projekter. Der blevindsamlet et særdeles omfattende datamateriale fra pro-jekterne, samt gennemført interviews med projektejere,projektledere, leverandører og brugere. I rapportensammenfattes analysens resultater i tre overskrifter.For det første er der et behov for en øget pro-jektmodenhed i ministerierne. Projektmodenhed handlerom de værktøjer, erfaringer og ressourcer, ministeriernehar til rådighed. Analysen har vist, at projektmodenhe-den i flere tilfælde burde være højere set i forhold tilkompleksiteten af de it-projekter, som ministerierne hargennemført.For det andet er der brug for, at it-projekterne bliver til-rettelagt sådan, at de er mindre risikofyldte og frem foralt ikke baserer sig på uprøvet teknologi. I så fald, at derer betydelige risici indlejret i projekterne, så skal der sæt-tes massivt ind for at sikre, at de nødvendige forholdsre-gler tages.Endelig peger rapporten på, at relationen mellem minis-terierne og leverandørerne ofte er præget af mistillid oggensidige bebrejdelser. Oplevelsen i mange ministerierer, at leverandørerne lover mere, end de kan holde. Om-vendt mener mange leverandører, at staten anvenderEU-udbudssystemet for rigidt.Det var en kort gennemgang af de væsentligste proble-mer rapporten peger på, og det fører videre til det sidste
4
spørgsmål, om hvilke initiativer regeringen vil iværksætte.

Svar på spørgsmål AD

Ministeren bedes redegøre for, hvordan han vil sikre, at vi ikke i fremtiden skalopleve overskridelser af budgetter og tidsplaner som følge af dårligt styredestatslige IT-projekter med heraf følgende massive økonomiske tab for både detoffentlige, borgere og erhvervsliv samt servicetab for borgerne?
Som tidligere nævnt besluttede regeringen i maj, at gen-nemføre de anbefalinger der er i rapporten om destatslige it-projekter. Jeg forventer, at initiativerne kanvære implementeret i løbet af 2011.For at give anbefalinger til regeringen har den tværminis-terielle arbejdsgruppe indhentet erfaringer fra hvordanstore private virksomheder styrer deres it-projekter. Derer bl.a. indhentet erfaringer fra Novo Nordisk, DanskeBank, Nykredit, Carl Bro og Mærsk.De private virksomheder har – som staten – haft ud-fordringer med at gennemføre it-projekter. Men flere afde nævnte virksomheder, er kommet væsentligt længeremed at udvikle passende metoder, værktøjer og ar-bejdsgange.Erfaringerne fra de private virksomheder kan selvfølgeligikke overføres direkte til staten. Det skyldes, at ramme-betingelserne i staten adskiller sig fra dem, der kendes ide fleste private koncerner. Men jeg mener alligevel, atdet er fornuftigt at lade sig inspirere af virksomhederneserfaringer.Derfor er jeg også glad for, at de private virksomheder,der har været inddraget i arbejdet, har erklæret, at de kantilslutte sig de tiltag regeringen vil tage. Jeg vil kortopridse de væsentligste tiltag.
5
Eksterne reviews
Først og fremmest skal der strammes væsentligt op iforhold til at trykprøve om projekterne er tilstrækkeligtrobuste, inden de igangsættes. Det skal ske ved at laveeksterne reviews af særligt risikofyldte eller strategisk vig-tige projekter.Ved et eksternt review hyres eksterne eksperter til at seprojektet igennem i sømmene. Et eksternt review harden fordel, at der opnås en uafhængig vurdering af deøkonomiske, tidsmæssige og tekniske rammer for pro-jektet. Det er en model, der også kendes fra større anlæg-sprojekter på transportområdet, og som jeg forventermig meget af.Det andet centrale indsatsområde er, at ministerierneskompetencer til at drive it-projekter skal øges.Det skal bl.a. ske ved at etablere et fælles korps med er-farne projektledere, et slags rejsehold for it-eksperter,ligesom der indføres en fælles projektmodel for alle it-projekter. Målet er at sikre, at ministerierne har de retteværktøjer, kompetencer og ressourcer til rådighed, når deigangsætter et it-projekt.Det betyder, at ministerierne fremover vil kunne låne er-farne projektledere med stærke og dokumenterede kom-petencer, til særligt risikofyldte eller strategisk vigtige it-projekter. Det skal være med til at sikre, at de største it-projekter i staten drives af de bedste projektledere.
Fælles projektlederkorps og fælles metoder
6
Bedre samarbejde med leverandører
Det er erfaringen, at de it-projekter, der går godt, erpræget af en god dialog mellem de statslige kunder ogleverandørerne. Derfor er det væsentligt, at samarbejdetmellem staten og leverandørerne forbedres. Det skal bl.a.ske ved, at ministerierne bliver bedre til at anvende deforskellige muligheder, der ligger inden for EU’s udbuds-regler. Desuden vil der blive iværksat en proces sådan, atdet sikres, at der sker en central erfaringsudveksling ogløbende evaluering af leverandørerne på tværs af it-projekterne.Som afrunding vil jeg sige, at jeg ikke tror, at det er mu-ligt, hverken for denne regering, eller en hvilken somhelst anden regering, fuldstændig at undgå, at it-projekterfra tid til anden vil gå over deres tidsplaner og budgetter.En offentlig sektor, der aldrig fejler, kan ikke samtidigvære blandt de mest innovative i verden.Danmark er som nævnt et af verdens førende lande nårdet kommer til digital forvaltning. For at opretholdedenne førerposition skal vi fortsat være innovative ogeksperimentere med nye løsninger.Men samtidig er det en klar målsætning for regeringen, atlangt flere it-projekter vil kunne gennemføres til tiden ogbudgettet i fremtiden, end de har kunnet de seneste 10-15 år. Hvis vi tager risici skal det være på et fuldt oplystgrundlag og vi skal blive bedre til at håndtere de risici, vitager. Jeg er sikker på, at vi med de tiltag vi nu iværksæt-ter – tager et stort skridt i den rigtige retning.

Afrunding