Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del
Offentligt
852470_0001.png
852470_0002.png
852470_0003.png
852470_0004.png
852470_0005.png
852470_0006.png
852470_0007.png
852470_0008.png
852470_0009.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 130 – 145 (Alm. del ) stillet af Udval-get for Videnskab og Teknologi den 11. maj 2010.25. maj 2010
Spørgsmål 130 – 142 er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S) og TorstenSchack Pedersen (V).Spørgsmål 143 er stillet efter ønske fra Hanne Agersnap (SF).Spørgsmål 144 og 145 er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
Sagsnr.Dok nr.Side
10-08681513715221/1
Charlotte Sahl-Madsen

Spørgsmål nr. 130 - 145 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den

11. maj 2010 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del ).

Spørgsmål 130

Hvis det har en positiv effekt for brugerne og for markedets effektive funktion atkunne få oplysninger i en database med sammenlignelige prisoplysninger, hvilkeforbedringsmuligheder kan ministeren forestille sig kunne øge forbrugernes an-vendelse af en sådan base, så mere end de blot 15.000 brugere månedligt besøgerbasen?

Svar

Det er vigtigt, at forbrugerne kan få adgang til at kunne sammenligne telepriser.Derfor vil jeg iværksætte initiativer, der kan styrke udbuddet af alternative tele-guider på markedet.I forbindelse med driften af teleguiden indberetter teleselskaberne oplysningerom deres abonnementer til IT- og Telestyrelsen. Jeg har bedt IT- og Telestyrelsenom at undersøge mulighederne for at offentliggøre de indsamlede data i et let til-gængeligt format, som kan benyttes af alternative private guider.Dette vil være helt i tråd med Videnskabsministeriets initiativ om Offentlige Datai Spil (ODIS). ODIS handler om at gøre offentlige data tilgængelige, så data kangenbruges til mere og af flere.Alternative teleguider vil på baggrund af de offentliggjorte data kunne tilbydenye og innovative funktioner og derved øge gennemsigtigheden i markedet forforbrugerneMinisteriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-08681513715221/1

Spørgsmål 131

Har ministeren forslag til, hvordan man kunne øge informationsniveauet og sam-tidigt sikre øget gennemsigtighed i om priser hos brugerne i telefonimarkedet?

Svar

IT- og Telestyrelsen udarbejdede i slutningen af 2009 en kortlægning af brugenaf gebyrer på telemarkedet. På baggrund af kortlægningen inviterede den davæ-rende videnskabsminister til et møde med telebranchen om gennemsigtighed oggebyrer.På dette møde blev det aftalt, at Telekommunikationsindustrien (TI) vil kommemed konkrete initiativer, der kan forbedre forbrugertilliden og øge gennemsigtig-heden på teleområdet.
Telekommunikationsindustrien orienterede på konferencen”Videnskabsudvalgetsåbne høring om prisfastsættelse af forbrugermobiltelefoni” om, at TI arbejdermed en række områder, hvor gennemsigtigheden kan øges, og kundetilfredshedenkan forbedres, herunder vedrørende gebyrer, opkaldsafgifter, abonnementstyper,hastigheder og utilsigtet dataforbrug.Jeg vil derfor afvente TI’s udspil, som TI vil præsentere for mig på et møde sene-re i maj. Derefter vil jeg vurdere, om disse tiltag er tilstrækkelige, eller om detmåtte give anledning til yderligere tiltag.

Spørgsmål 132

Har ministeren overvejelser om at sælge den sammenlignende database, for atfremme en stærkt udvidet anvendelse af basen eller har ministeren forslag til til-tag, det kan videreudvikle basen i statsligt regi, så den får stærkt øget anvendel-se?

Svar

Side2/2
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Jeg henviser til besvarelsen af spørgsmål 130.

Spørgsmål 133

Finder ministeren, at der fremover skal være mulighed for at sikre, at en kundesbrugerprofil let kan overføres til andre selskaber med henblik på at få mulighedfor at få realistiske tilbud fra konkurrerende selskaber med udgangspunkt i ensfaktiske forbrugsmønster hos ens nuværende teleoperatør?

Svar

Det er et forslag med mange aspekter. Jeg mener, at der er behov for en afklaringaf de tekniske og juridiske aspekter i et sådant forslag samt en drøftelse medbranchen, inden en eventuel beslutning herom kan træffes.Jeg vil bede IT- og Telestyrelsen om i dialog med branchen at se nærmere på for-slaget.

Spørgsmål 134

Har ministeren forslag til forenklinger af reguleringen af telefoniområdet, såmarkedets funktion og forbrugerens tarv samtidigt forbedres?

Svar

Jeg kan oplyse, at der i den kommende folketingssamling ventes fremsat forslagtil lov om ændring af Teleloven. Lovforslaget sigter primært på at gennemføre deseneste ændringer i teledirektiverne. I den forbindelse vil spørgsmålet om muligeforenklinger indgå.

Spørgsmål 135

Er konkurrencen på fastnettelefoniområdet relativt svagere end på mobiltelefoni-området, så fastnettelefoni-området bidrager til andre telefoniområders dæk-ningsbidrag?

Svar

Der er flere forskellige selskaber, som konkurrerer om at levere fastnet- og mo-biltelefoni. Der er derfor som udgangspunkt ingen sektorspecifik konkurrencere-gulering af mobiltelefoni til slutbrugerne. Der er dog i EU-regi fastsat maksimal-priser for international roaming vedrørende tale og sms. Derudover formodeskonkurrencen at indebære, at der ikke kan opnås en overnormal indtjening, somkan overføres til andre markeder.Situationen er anderledes på engrosmarkederne, hvor teleselskaberne køber tjene-ster af hinanden. Mobiltelefoniområdet er dereguleret med undtagelse af engros-markederne for at aflevere opkald til andre mobilselskaber og international roa-ming.På fastnettelefoniområdet er der på en række engrosmarkeder ikke velfungerendekonkurrence. Derfor regulerer IT- og Telestyrelsen engrospriserne på disse mar-keder. Reguleringen medvirker til at sikre, at der ikke opnås en overnormal ind-tjening, som kan overføres mellem markeder.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3

Spørgsmål 136

Hvilke begrænsninger er der reguleringsmæssigt på fastnetområdet?

Svar

På detailniveau er der en række generelle regler, som alle udbydere af elektroni-ske kommunikationsnet og -tjenester skal overholde, for eksempel om slutbru-gernes adgang til at kunne ringe 112 og længden af den maksimale bindingsperi-ode for et kundeforhold. Reglerne følger af bekendtgørelse om udbud af elektro-niske kommunikationsnet og –tjenester og gælder også for fastnetområdet.Der er desuden regulering vedrørende anvendelsen af 90-numre. Reguleringensætter grænser for anvendelsen af disse numre, hvor udbyderen som en integreretdel af takseringen for opkaldet samtidig fakturerer for en bagvedliggende infor-mations- eller indholdstjeneste. Denne regulering retter sig mod opkald både framobiltelefoner og fastnettelefoner, men derimod ikke mod sms-tjenester, som istedet er omfattet af en brancheaftale.Derudover er der forpligtelser, der specifikt påhviler forsyningspligtudbyderen påfastnetområdet. TDC A/S er indenfor rammerne af telelovgivningen af IT- og Te-lestyrelsen udpeget som forsyningspligtudbyder blandt andet vedrørende basal ta-letelefoni, og selskabet skal derfor leve op til specifikke krav vedrørende kvalitetog levering.
På engrosniveau, hvor selskaberne køber teletjenester af hinanden, er der en ræk-ke fastnetmarkeder, hvor IT- og Telestyrelsen har konstateret, at der ikke er kon-kurrence, og som er kendetegnet ved, at der er ét dominerende selskab. Det drejersig blandt andet om markederne for fysisk infrastruktur, fastnettelefoni og bred-båndsforbindelser. For at kompensere for den manglende konkurrence er det do-minerende selskab, som er TDC, på disse markeder pålagt en række forpligtelser.Forpligtelserne indebærer blandt andet, at selskabet skal give adgang til selska-bets produkter på rimelige og lige vilkår og til regulerede priser.

Spørgsmål 137

Hvilken tidshorisont finder ministeren det er nødvendigt at sikre telefoniudby-derne for at de kan få en rimelig afskrivningsperiode for deres investeringer?

Svar

Ministeriet for Videnskab
Jeg kan oplyse, at i det omfang IT- og Telestyrelsens markedsanalyser viser, atder ikke er konkurrence på et givent delmarked, har styrelsen mulighed for at re-gulere de priser, som dominerende selskaber må tage for deres produkter.IT- og Telestyrelsen har i den forbindelse mulighed for at fastsætte den maksima-le engrospris, som et selskab må tage for sine produkter, efter den såkaldteLRAIC-metode. LRAIC-metodens implementering, herunder fastsættelse af dekonkrete afskrivningsperioder, sker på baggrund af en forudgående dialog medtelebranchen. De anvendte afskrivningsperioder varierer alt efter udstyrets karak-ter. Styrelsen har oplyst, at afskrivningsperioderne generelt er mellem 5 år og 30år. Således er afskrivningsperioden på for eksempel fiberkabler 20 år.
Teknologi og Udvikling
Side
4/4

Spørgsmål 138

Finder ministeren, at der er tilstrækkeligt statistikgrundlag til at vurdere telefoni-branchens henholdsvis kundernes vilkår og har man tilstrækkelige muligheder forat foretage relevante internationale sammenligninger som udgangspunkt for enplanlægning af de fremtidige rammer for telefonisektoren. Hvilke særlige pro-blemer ser ministeren på dette område?

Svar

IT- og Telestyrelsen indsamler løbende statistiske oplysninger, der belyser udvik-lingen på telefoniområdet. IT- og Telestyrelsen indsamler blandt andet oplysnin-ger om antallet af abonnementer på fastnet- og mobiltelefoni i området, herunderoplysninger om samtale- og datatrafik. Den danske telestatisk er baseret på inter-nationale definitioner fra blandt andet EU og OECD.IT- og Telestyrelsen indberetter de statistiske oplysninger til blandt andet EU'sårlige implementeringsrapport samt OECD’s Communications Outlook, som ud-kommer hvert andet år. Disse organisationer offentliggør rapporter, der gør detmuligt at foretage internationale sammenligninger på en række parametre.
Derudover vurderer IT- og Telestyrelsen i henhold til telelovgivningen løbendekonkurrencen på telemarkedet på grundlag af indsamlede data. De pågældendemarkedsanalyser bruges til at vurdere, om der er effektiv konkurrence på delmar-keder af teleområdet. Er der ikke effektiv konkurrence på et delmarked, skal IT-og Telestyrelsen pålægge det dominerende selskab specifikke forpligtigelser, somhar til formål at kompensere for den manglende konkurrence. Er der effektivkonkurrence fjerner IT- og Telestyrelsen eventuelle sektorspecifikke reguleringerpå det pågældende marked.Endvidere indsamler og offentliggør IT- og Telestyrelsen oplysninger om prisud-viklingen på telefoniområdet.Endelig kan det nævnes, at telelovens § 107 a giver IT- og Telestyrelsen mulig-hed for at iværksætte særlige dataindsamlinger, hvis der er områder, som særligtønskes belyst.Alt i alt finder jeg derfor, at der er tilstrækkelige muligheder for at udarbejde sta-tistik på teleområdet.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5

Spørgsmål 139

Er der behov for nogle standard-produkter, som forbrugere kunne bruge somstart-produkter i markedet, og som alle selskaber kan (eller skal) udbyde?

Svar

Det danske telemarked er liberaliseret, og teleselskaberne kan derfor frit tilbydeforbrugerne de produkter og de priser, de ønsker. Teleselskaberne tilbyder på denbaggrund mange forskellige produkter, og forbrugerne kan vælge netop de pro-dukter, der passer til deres behov.Det frie marked giver efter min overbevisning de bedste muligheder for et righol-digt udbud af produkter til fordel for forbrugerne. Jeg ser ikke behov for stan-dard-produkter, som alle selskaber kan (eller skal) udbyde.

Spørgsmål 140

Kan ministeren sikre, at selskaberne skelner klart og korrekt mellem gebyrer ogafgifter i deres markedsføring?

Svar

Selskaberne har i henhold til telelovgivningen pligt til i kontrakten med forbruge-ren at oplyse om alle relevante priser. Det omfatter også eventuelle gebyrer ogafgifter.Herudover gælder de generelle regler om prisoplysning i markedsføringslovenogså for teleydelser. Det fremgår af markedsføringsloven, at forbrugeren skal op-lyses om den samlede pris inklusive gebyrer, omkostninger, moms og alle andreafgifter.
Forbrugerombudsmanden har i sine teleretningslinjer desuden defineret, hvad hanforstår ved god skik på teleområdet. Her fremgår det blandt andet, at prisen skalangives som alle de faste omkostninger, forbrugeren som minimum skal betalesom følge af aftalen. Det vil sige inklusive de udgifter forbrugeren har til abon-nement i den periode, forbrugeren som minimum har bundet sig til.Det, der er væsentligt for mig, er, at det er tydeligt for forbrugeren, hvad et pro-dukt koster, og at der ikke er nogen skjulte udgifter, uanset om selskaberne kaldersådanne beløb for gebyrer eller afgifter.

Spørgsmål 141

Kan ministeren antyde nogle nye hovedelementer i et eventuelt nyt teleforlig, derkunne afløse det ca. 10 år gamle forligsgrundlag?Ministeriet for Videnskab

Svar

Principaftalen om sigtelinjer for telepolitikken, som blev indgået den 8. september1999 med tilslutning fra Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Venstre, DetKonservative Folkeparti og Socialistisk Folkeparti, har udgjort et solidt og fremad-rettet fundament for den telepolitiske udvikling i Danmark i mere end ti år. Når derhar vist sig et konkret behov, har der i forligskredsen været enighed om at indgå til-lægsaftaler.Jeg er ikke stødt på telepolitiske udfordringer, som ikke har kunnet rummes indenfor det eksisterende forlig med tillægsaftaler.
Teknologi og Udvikling
Side
6/6

Spørgsmål 142

Finder ministeren, at der kunne være grund til at overveje forbud af kombineretmarkedsføring og salg af mobiltelefon + abonnement?

Svar

Teleselskaberne tilbyder i dag forbrugerne et bredt udbud af abonnementer bådemed og uden samtidigt salg af mobiltelefoner.Det er min vurdering, at udbuddet af abonnementer, der tilbydes henholdsvis medeller uden samtidig salg af mobiltelefoner, er drevet af efterspørgslen på disseprodukter.Jeg mener rent principielt, at den enkelte forbruger skal have maksimal mulighedfor selv at vælge, hvad der er bedst. Jeg ser derfor ikke behov for at forbyde salgog markedsføring af abonnementer kombineret med salg af mobiltelefoner.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling

Spørgsmål nr. 143

Er det rigtigt forstået, at ministeren vil implementere en omgående dag til dagnummerportering i Danmark, og hvornår kan en sådan i givet fald forventesiværksat som regel henholdsvis som realitet i hele branchen?

Svar

I november 2009 blev en ny teledirektivpakke vedtaget. Blandt andet er der idenne teledirektivpakke indsat nye regler om, at medlemsstaterne skal sikre, atabonnenter, der har indgået aftale om portering af et nummer til et andet telesel-skab, har mulighed for at få dette nummer aktiveret inden for en frist på én ar-bejdsdag.Reglerne om nummerportering er i dag en del af teleloven (lov om konkurrence-og forbrugerforhold på telemarkedet). Den nye frist for portering af numre vilblive implementeret i teleloven i forbindelse med en generel revision af loven,hvor også de øvrige ændringer, der følger af den nye teledirektivpakke, vil bliveimplementeret.Den nye telelov skal være på plads senest maj 2011 for at opfylde direktivernesimplementeringsfrist, så de ændrede regler om nummerportering vil gælde fradette tidspunkt.
Side
7/7

Spørgsmål 144

Vil ministeren vurdere bindingsperiodernes længde, herunder betydning for kon-kurrence og priser på mobiltelefonimarkedet?

Svar

Bindingsperiodens længde har flere gange været drøftet i teleforligskredsen, udenat der har kunnet opnås enighed om at ændre på den nuværende regulering.Jeg er åben overfor en fornyet drøftelse med teleforligskredsen, hvis der er et øn-ske om på ny at drøfte længere bindingsperioder.

Spørgsmål 145

Finder ministeren generelt, at der er behov for en yderligere detaljeret reguleringaf mobiltelefonimarkedet eller finder ministeren, at der er behov for dereguleringaf markedet?

Svar

Generelt mener jeg, at der skal være så få regler som muligt.Ministeriet for Videnskab
Når det er sagt, så har IT- og Telestyrelsen en række forpligtelser blandt andet fraEU til at regulere telemarkedet på grundlag af styrelsens markedsundersøgelser.På områder, der ligger uden for disse forpligtelser, og uden for områder, hvor sty-relsen i øvrigt har truffet afgørelse, drøfter jeg gerne, hvor der kan reguleres min-dre.
Teknologi og Udvikling
Side
8/8