Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
790996_0001.png
790996_0002.png
UdlændingeafdelingenUdlændingelovskontoret
Dato:Journalnummer:Sagsbehandler:
28. januar 201010/00134SVE

Besvarelse af spørgsmål nr. 88 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 4. januar

2010 (Alm. Del).

Spørgsmål:

”Kan integrationsministeren oplyse, hvilke juridiske og administrative hindringer der inden forden nuværende lovgivning og administrationen af denne måtte være til hinder for at udviseterrormistænkte fra Danmark?”

Svar:

Der er ikke noget til hinder for at udvise terrormistænkte fra Danmark.Efter udlændingelovens § 25, nr. 1, kan en udlænding udvises administrativt, hvis udlændin-gen må anses for en fare for statens sikkerhed. Udvisning efter bestemmelsen vil medføreindrejseforbud for bestandig, jf. udlændingelovens § 32, stk. 4.Efter udlændingelovens § 45 b, stk. 1, vurderer justitsministeren til brug for behandlingen afen sag efter udlændingeloven, om en udlænding udgør en fare for statens sikkerhed. Dennevurdering skal lægges til grund af udlændingemyndighederne ved afgørelse af sagen.Reglerne indebærer, at terrormistænkte kan udvises, uden at de pågældende er tiltalt ellerdømt for terror.Reglerne kan anvendes, både når udlændingen opholder sig i udlandet og i Danmark.Reglerne i udlændingelovens § 25 og § 45 b blev indført i forbindelse med regeringens anti-terrorpakke I fra 2002.Ved lov nr. 487 af 12. juni 2009 er der foretaget ændringer i udlændingeloven i relation til deto bestemmelser, bl.a. således at det nu er justitsministeren – i stedet for integrationsministe-ren – der skal vurdere, om en udlænding anses for at være til fare for statens sikkerhed. Med
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
lovændringen er der endvidere blevet større mulighed for at udvise administrativt, samtidigmed at retssikkerheden er blevet forbedret. De administrative udvisninger skal således nuprøves ved domstolene, og PET har fået mulighed for i retten at fremlægge de oplysninger,der kan bevise, at en udlænding er til fare for statens sikkerhed, uden at PET’s arbejdsmeto-der og kilder kompromitteres.Efter min opfattelse er de gældende regler således tilstrækkelige til at sikre, at en terrormis-tænkt kan udvises af landet.Selvom terrormistænkte kan udvises uden dom, betyder det ikke altid, at de kan udsendes.Danmark kan ikke foretage udsendelse til lande, hvor personer idømmes dødsstraf ellerbliver underkastet tortur. De, der ikke kan udsendes, opholder sig derfor i Danmark på så-kaldt tålt ophold. På grund af den øgede terrortrussel og udsigten til at få flere udlændinge,der ikke er dømt, men til fare for statens sikkerhed, på tålt ophold, blev der ved lov nr. 1397af 27. december 2008 om ændring af udlændingeloven indført muligheder for skærpet kon-trol med disse udlændinge.Justitsministeriet vil – som oplyst i bilag til svar af 12. november 2009 på Folketingets Rets-udvalgs spørgsmål nr. 1265 (Alm. del) – senere i denne folketingssamling give en orienteringtil Folketingets Retsudvalg om erfaringerne med de regler, som blev gennemført i forbindelsemed antiterrorpakke I og II fra henholdsvis 2002 og 2006. Orienteringen vil indeholde bidragfra andre berørte ministerier, herunder Integrationsministeriet, om erfaringerne med de reg-ler, der ved antiterrorpakkerne blev gennemført på disse ministeriers områder.
Side 2 af 2