Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
776429_0001.png
776429_0002.png
Dato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:
16. december 2009Økonomi- og Analyse-kontoret09/09923MKTUUI spm 71 - svarUUI

Besvarelse af spørgsmål nr. 71 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik til ministeren for Flygtninge, Indvandrere og Integration den 26. no-

vember 2009 (Alm. Del).

Spørgsmål 71

”Vil ministeren oplyse, hvor mange kommuner der ikke udarbejder en integrationsplan til ny-ankomne inden for en måned? Hvilke problemer mener ministeren i den forbindelse, det gi-ver for integrationen, at der ikke bliver levet op til loven, og hvad agter ministeren at foretagesig i forhold til de kommuner, der ikke lever op til loven?”Spørsmålet er stillet efter ønske fra Henrik Dam Kristensen (S).

Svar

Der foreligger ikke løbende statistik for, hvor mange kommuner, som udarbejder integrati-onskontrakter inden 1 måned. I 2005 gennemførte Rambøll for Integrationsministeriet en un-dersøgelse ”Temarevision - individuelle kontrakter”. Undersøgelsen viste, at halvdelen afkommunerne formåede at overholde de tidsmæssige rammer for udarbejdelsen af kontrak-ten med de nyankomne.Det fremgår dog af en anden undersøgelse ”Integration i udvikling” ligeledes fra 2005, atstørstedelen af de nyankomne udlændinge hurtigt fik tilbudt danskundervisning. Undersøgel-sen viste bl.a., at lidt over 70 pct. af sagsbehandlerne havde tilbudt mindst 80 pct. af de ny-ankomne udlændinge danskuddannelse inden for en måned, dvs. til tiden. Knap 20 pct. afsagsbehandlerne havde tilbudt mellem 50 og 79 pct. af udlændingene danskuddannelse in-den for en måned, mens 5 pct. af sagsbehandlerne havde tilbudt under halvdelen af udlæn-dingene danskuddannelse inden for en måned. De hyppigste årsager til, at danskuddannel-se ikke tilbydes inden for en måned, er ifølge sagsbehandlerne, at udlændingen er traumati-seret, syg, gravid eller på barsel, hvilket er rimelige begrundelser efter integrationsloven.Det følger af integrationslovens § 19, stk. 1, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen inden 1 månedefter at have overtaget ansvaret for en udlænding, som er omfattet af integrationsloven, ogsom tilbydes et introduktionsprogram, i samarbejde med udlændingen skal udarbejde en in-
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
tegrationskontrakt. Det vil sige, at der skal indgås integrationskontrakter med nyankomneflygtninge og familiesammenførte,Integrationskontrakten skal sikre kvaliteten af den enkelte udlændings introduktionsprogramved, at kommunalbestyrelsen på et så tidligt tidspunkt som muligt, i samarbejde med udlæn-dingen, fastlægger et konkret og individuelt forløb for udlændingens introduktionsperiode.Kontrakten er et dynamisk redskab. Det følger således af § 5, stk. 2, i bekendtgørelse nr.445 af 19. maj 2009 om udarbejdelse af integrationskontrakt og om introduktionsprogrammetefter integrationsloven, at i det omfang det ikke er muligt inden for en måned at foretage enfuldstændig afklaring af udlændingens færdigheder, forudsætninger og behov, skal integrati-onskontrakten således alene beskrive de aktiviteter, der kan iværksættes på det foreliggen-de grundlag, samt en målsætning for, hvordan en endelig afklaring skal foretages, og hvor-når afklaringen skal foreligge.Der er til brug for kommunernes udarbejdelse af integrationskontrakter udfærdiget en kon-traktskabelon, og Integrationsministeriet har i marts 2006 udsendt informationsmateriale omintegrationskontrakten.Det indgår som et af initiativerne i regeringens plan for afbureaukratisering i kommuner ogregioner, ”Mere tid til velfærd” fra oktober 2009, at der skal udarbejdes en ny kontraktskabe-lon, som er mere overskuelig, og som er lettere at anvende. Skabelonen vil blive oversat til20 forskellige sprog. Herudover vil der blive udarbejdet yderligere information om integrati-onskontrakten til kommunerne.Blandt andet som opfølgning på disse undersøgelser har ministeriet efterfølgende iværksaten række initiativer med henblik på at sikre en effektiv integrationsindsats i kommunerne.Ministeriets erfaringsudvekslings- og vejledningsindsats i forhold til kommunerne blev bl.a.styrket væsentligt gennem oprettelsen af Integrationsservice i 2005. Integrationsservice hartil opgave, at bistå kommunerne med at styrke integrationsindsatsen på især beskæftigelses-og uddannelsesområdet, herunder sikre tværgående opsamling, udbredelse og forankring afeffektive metoder i integrationsindsatsen. Integrationsservice har på baggrund af sit samar-bejde med kommuner i hele landet bl.a. indsamlet gode praktiske eksempler og opstillet rådom integrationsindsatsen.I forbindelse med den seneste effektmåling af kommunernes integrationsindsats for personeromfattet af integrationsloven har ministeriet skrevet ud til en lang række kommuner medhenblik på at anspore til udveksling af viden og erfaringer om organisering og tilrettelæggel-sen af integrationsindsatsen i kommunerne. I den sammenhæng har ministeriet også opfor-dret kommunerne til at benytte sig af ministeriets viden og kompetencer på området.Det skal endvidere nævnes, at finansieringsreglerne i integrationsloven – herunder de indfør-te resultattilskud – medvirker til at sikre, at kommunerne har et stort økonomisk incitament tilat yde en effektiv integrationsindsats.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk