Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
759613_0001.png
759613_0002.png
759613_0003.png
759613_0004.png
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. november 2009Strafferetskontoret2009-792-1090RAJ41182
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 51 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justits-ministeren den 28. oktober 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLine Barfod (EL).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 51 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik (Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for, om en kvinde, der i Danmarkudnyttes som slave, fx til sex, under trusler om vold og tvang,er omfattet af reglerne for ofre for menneskehandel, uansethvordan hun er kommet til Danmark.”

Svar:

Efter straffelovens § 262 a om menneskehandel straffes den, der rekrutte-rer, transporterer, overfører, huser eller efterfølgende modtager en per-son, hvor der anvendes eller har været anvendt f.eks. ulovlig tvang, fri-hedsberøvelse eller trusler, med henblik på udnyttelse af den pågældendeved bl.a. kønslig usædelighed. Bestemmelsen omfatter både grænseover-skridende handel med mennesker (dvs. hvor personen fra udlandet kom-mer til Danmark) og handel med mennesker internt i Danmark, jf. Folke-tingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 2952.Det bemærkes, at der efter omstændighederne vil kunne være tale omf.eks. voldtægt (jf. straffelovens § 216) eller samleje opnået ved andenulovlig tvang end vold eller trussel om vold (jf. straffelovens § 217), hvispersonen som anført i spørgsmålet udnyttes til seksuelle forhold underanvendelse af vold eller trusler.Med hensyn til beskyttelse af ofre for menneskehandel kan det oplyses,at der både i retsplejeloven og i administrative bestemmelser findes enrække regler, der har til formål at beskytte ofre for kriminalitet, herunderofre for menneskehandel og voldtægt.Efter retsplejelovens § 741 a kan der således bl.a. i sager om overtrædel-se af straffelovens §§ 216 og 262 a beskikkes en bistandsadvokat for for-urettede. Bistandsadvokaten har til opgave at støtte forurettede under af-høringen hos politiet og i retten samt at yde bistand ved afgørelsen afeventuelle erstatningskrav. Herudover kan bistandsadvokaten efter om-stændighederne yde rådgivning om særlige hjælpemuligheder, yde per-sonlig støtte og vejledning og varetage andre opgaver for forurettede afmere almen karakter. Bistandsadvokaten har endvidere adgang til atovervære afhøringer af den forurettede såvel hos politiet som i retten oghar ret til at stille yderligere spørgsmål, jf. retsplejelovens § 741 c.
2
Der er endvidere i bekendtgørelse nr. 1108 af 21. september 2007 (ompolitiets og anklagemyndighedens pligt til at vejlede og orientere foruret-tede i straffesager og til at udpege en kontaktperson for forurettede) fast-sat regler om, at der i sager om grovere overtrædelser af straffeloven,hvor vold, trusler eller anden personfarlig kriminalitet indgår, og ved sæ-delighedsforbrydelser hos politiet eller anklagemyndigheden skal udpe-ges en kontaktperson for forurettede, såfremt det må forventes, at denforurettede skal afgive forklaring som vidne i retten.Kontaktpersonen, der skal udpeges i forbindelse med første afhøring ellersnarest herefter, skal hjælpe og støtte, når forurettede henvender sig tilpoliti og anklagemyndighed, herunder give vejledning og information omforurettedes retsstilling og om sagens gang og forventede forløb samt ombeskyttelsesregler i forbindelse med fremmøde i retten.Herudover indeholder retsplejeloven regler, der bl.a. giver mulighed forat beskytte ofre i forbindelse med afgivelse af forklaring i retten, f.eks.om dørlukning og om afgivelse af forklaring, uden at den tiltalte er tilstede.For så vidt angår udlændingelovens regler om ofre for menneskehandelhar Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Ministeriet for Flygtnin-ge, Indvandrere og Integration, der har oplyst følgende:”Udlændingelovgivningen indeholder særlige regler og tilbud rettetmod handlede udlændinge. Disse initiativer blev gennemført ved enændring af udlændingeloven, der trådte i kraft den 1. august 2007.Lovændringen udmøntede bl.a. en række tiltag fra regeringensHandlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2007-2010.Efter udlændingeloven er handlede udlændinge omfattet af lempe-de udvisningsregler, ligesom der fastsættes en længere udrejsefristpå op til 100 dage (refleksionsperiode) for de pågældende, hvis deskal udrejse af landet. Handlede udlændinge, der skal udrejse, til-bydes en forberedt og individuelt tilrettelagt hjemsendelse, som bå-de består af aktiviteter her i landet og et reintegrationsforløb ihjemlandet. Refleksionsperioden skal bruges til at forberede de på-gældende på livet efter hjemrejsen, og i løbet af perioden tilbydessom led heri særlig støtte i form af bl.a. en kontaktperson, udvidetsundhedsbehandling og psykologhjælp samt udvidet adgang til op-hold på krisecenter.Det er en forudsætning for at anvende disse regler, at det kan læg-ges til grund, at udlændingen har været udsat for menneskehandel.3
Denne vurdering foretages af Udlændingeservice bl.a. på baggrundaf politiets vurdering – hvis den pågældende allerede har været ikontakt med politiet – og på grundlag af informationer fra NGO’er,der også måtte have haft kontakt til udlændingen, samt sagens øv-rige oplysninger.Om en udlænding kan anses for at være omfattet af udlændingelo-vens regler om menneskehandel afhænger ikke af, på hvilketgrundlag udlændingen er indrejst i Danmark. Det afgørende er, omudlændingen er indrejst her i landet som led i menneskehandel.”
4