Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
902089_0001.png
902089_0002.png
Folketingets udvalg forUdlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg
Dato:J.nr.:
14. oktober 201010/19177

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål

nr. 340, alm.del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (SF).

Spørgsmål nr. 340:

”Ministeren bedes kommentere de forhold i Syrien, der beskrives i pressemeddelelsen af 14.september 2010 fra gruppen Asylret, jf. UUI alm. del - bilag 195. Herunder bedes ministerenoplyse, om det er korrekt, at afviste syrisk-kurdiske asylansøger har indledt en sultestrejke iDanmark.”

Svar:

Jeg har som integrationsminister ikke kompetence i asylsager.Afgørelser om asyl træffes derimod af Udlændingeservice i 1. instans med klageadgang tilFlygtningenævnet, der er et domstolslignende organ. Alle afgørelser træffes efter en konkretog individuel vurdering på baggrund af de oplysninger, der foreligger om asylansøgerenshjemland.Flygtningenævnet har på baggrund af spørgsmålet oplyst, at der efter ansøgning i medfør afudlændingelovens § 7, stk. 1 (konventionsstatus), gives opholdstilladelse til en udlænding,hvis udlændingen er omfattet af flygtningekonventionen af 28. juli 1951. Kriteriet for, hvornårFlygtningenævnet anser betingelserne for opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk.1, for opfyldt, kan generelt udtrykkes således, at der skal være tale om en person, som haren velbegrundet frygt for at blive udsat for en konkret, individuel forfølgelse af en vis styrkeved en eventuel tilbagevenden til sit hjemland.Flygtningenævnet har endvidere oplyst, at der efter ansøgning i medfør af udlændingelovens§ 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus), gives opholdstilladelse til en udlænding, der ved en tilbage-venden til sit hjemland risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskeligeller nedværdigende behandling eller straf. Flygtningenævnets praksis for at anse betingel-serne for at meddele opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, for opfyldt kan ge-nerelt beskrives således, at der skal foreligge konkrete og individuelle forhold, der sandsyn-
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
liggør, at ansøgeren ved en tilbagevenden til sit hjemland vil blive udsat for en reel risiko fordødsstraf eller for at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende be-handling eller straf.Flygtningenævnet træffer afgørelse på baggrund af den enkelte asylansøgers forklaring omsit asylmotiv sammenholdt med de til enhver tid foreliggende baggrundsoplysninger om for-holdene i ansøgerens hjemland.Flygtningenævnet har herudover oplyst, at nævnet i år har behandlet sager vedrørende 77syriske statsborgere. Nævnet har i 34,5 % af sagerne omgjort Udlændingeservices afslag ogmeddelt ansøgerne asyl. Hovedparten af tilladelserne er meddelt til etniske kurdere.Flygtningenævnet har i sin praksis vedrørende asylansøgere fra Syrien ikke fundet, at degenerelle forhold i landet for etniske kurdere i sig selv har kunnet føre til opholdstilladelse ef-ter udlændingelovens § 7.For yderligere oplysninger om Flygtningenævnets baggrundsoplysninger og praksis vedrø-rende Syrien, har nævnet henvist til Flygtningenævnets hjemmeside, www.fln.dk.Udlændingeservice har for så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt afviste syrisk-kurdiskeasylansøgere har indledt en sultestrejke i Danmark, oplyst, at Udlændingeservice ikke er be-kendt med identiteten på de udlændinge, der omtales i spørgsmålet, samt at Dansk RødeKors har oplyst, at de ej heller er bekendt med de pågældendes identitet. Udlændingeservicehar desuden oplyst, at sultestrejken skulle være indstillet.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk