Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
Dato:J.nr.:
1. oktober 201010/19151
Folketinget, Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr.
331, alm.del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Spørgsmål nr. 331:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen har opgivet at tage initiativ til enlovgivning, der indfører sanktionsmuligheder over for bevillingshavere, der diskriminererminoriteter i nattelivet, sådan som regeringen ellers har lovet i regeringsgrundlaget fra 2007samt i handlingsplanen ”En fælles og tryg fremtid: handlingsplan om forebyggelse afekstremistiske holdninger og radikalisering blandt unge” fra 2009. Spørgsmålet stilles i lysetaf, at forslaget i ”handlingsplan om etnisk ligebehandling og respekt for den enkelte” fra juli2009 er erstattet med en oplysningskampagne samt en revision af den allerede eksisterendeuddannelse af dørmænd.”Svar:
Regeringen offentliggjorde i juli 2010 en handlingsplan om ligebehandling og respekt for denenkelte. Handlingsplanen, der er tilgængelig på Integrationsministeriets hjemmeside(www.inm.dk), indeholder 21 initiativer, der blandt andet skal give plads til forskellighed ogudbrede kendskabet til og respekten for grundlæggende demokratiske værdier ogrettigheder i det danske samfund.
I forbindelse med udarbejdelsen af handlingsplanen blev det overvejet, om der burdeindføres en særlig adgang til at inddrage eller frakende alkoholbevillingen fra restauratører,der overtræder reglerne i lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race(racediskriminationsloven).
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Det har imidlertid været vurderingen, at en frakendelse, som alene begrundes i overtrædelseaf racediskriminationsloven – i lyset af indgrebets meget vidtgående konsekvens forvirksomhedens eksistens – vil forudsætte, at der er tale om grove eller gentagneovertrædelse af diskriminationsforbuddet. Endvidere vil såvel overtrædelsen sombevillingsfrakendelsen skulle fastslås ved dom. Dette svarer til, hvad der gælder forbevillingsfrakendelser begrundet i overtrædelser af restaurationslovens regler, jf.restaurationslovens § 19, stk. 1, nr. 1.
Henset hertil – og til det nedenfor anførte om det meget begrænsede antal sager omdiskrimination i nattelivet, der bliver anmeldt til politiet, samt de betydelige bevismæssigeproblemer, der er forbundet med førelsen af disse sager – har det imidlertid væretvurderingen, at en særlig adgang til at fratage restauratører deres bevilling på baggrund afovertrædelser af reglerne i racediskriminationsloven ikke vil bidrage nævneværdigt til at løseproblemerne med diskrimination i nattelivet.
Indsatsen mod diskrimination i nattelivet understøttes imidlertid på anden vis afhandlingsplanen, idet der lægges op til at iværksætte en oplysningskampagne og en revisionaf den eksisterende dørmandsuddannelse (initiativ 17).
Oplysningskampagnen, som er forankret hos Integrationsministeriet, skal bidrage til størreopmærksomhed på problemer med diskrimination i nattelivet og modvirke, at ungenydanskere udsættes for diskrimination. Revisionen af dørmandsuddannelsen tager blandtandet sigte på at øge fokus på kulturelle forskelle og på dørmændenes håndtering af mødetmed nydanskere i nattelivet.
I tilknytning til ovenstående kan det oplyses, at det følger af racediskriminationsloven, at den,som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på grund af en persons race,hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering nægter at betjeneden pågældende på samme vilkår som andre, straffes med bøde eller fængsel indtil 6måneder. På samme måde straffes den, som af de samme grunde nægter at give en personadgang på samme vilkår som andre til sted, forestilling, udstilling, sammenkomst ellerlignende, der er åben for almenheden.
Ifølge Rigsadvokaten blev der i perioden 2007-2009 alene rejst tiltale for overtrædelse afracediskriminationsloven i tre sager om diskrimination i nattelivet. I alle sager blev derforuden mod dørmændene også rejst tiltale mod virksomheden eller bestyreren. En afsagerne blev afsluttet med, at dørmændene blev idømt bøder på 1000 kr., mens der sketefrifindelse for virksomheden, en anden af sagerne blev afsluttet med frifindelse af alle detiltalte, og i den sidste sag blev dørmanden idømt en bøde på 1000 kr., mens bestyrerenvedtog et bødeforlæg på 5000 kr.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
I samme periode indstillede politiet efterforskning i medfør af retsplejelovens § 749, stk. 2, ifire sager og opgav påtale i én sag i medfør af retsplejelovens § 721. Der ses ikke i periodenat være eksempler på, at anmeldelser om diskrimination i nattelivet er blevet afvist.
Det begrænsede antal anmeldelser og tiltalerejsninger for overtrædelse afracediskriminationsloven kan ikke nødvendigvis tages som udtryk for, at personer ikke ividere omfang bliver udsat for diskrimination i nattelivet. Dette er også én af begrundelsernefor, at ét af initiativerne i regeringens handlingsplan (initiativ 7) vedrører iværksættelse af etprojekt, der blandt andet skal bidrage til en udvikling af mere præcise metoder til måling afdiskrimination, herunder den oplevede diskrimination.
Det vurderes i forlængelse heraf, at en styrket oplysningsindsats om diskrimination inattelivet (jf. ovennævnte initiativ 17) foruden at reducere omfanget af diskrimination også vilkunne medvirke til, at overtrædelser af racediskriminationsloven anmeldes mere konsekventend tilfældet er i dag, hvorved der vil kunne tilvejebringes et grundlag for en mere effektivindgriben over for bevillingshavere, der medvirker til, at gæster i nattelivet diskrimineres.
Der henvises i øvrigt til Justitsministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 2698 af 15.september 2010.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk