Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
894610_0001.png
894610_0002.png
894610_0003.png
Dato:J.nr.:
29. september 201010/17170
Folketinget, Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af UUI alm del.

spørgsmål nr. 325. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Jelved (RV).

Spørgsmål nr. 325:

”Ministeren bedes oplyse, hvilken retskilde den vejledende 2-årsgrænse, der vedrører ud-lændingelovens § 19, stk. 8, udspringer af.”

Svar:

Ved alle afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse foretager udlændingemyndighederneen konkret vurdering af, hvorvidt en inddragelse må antages at virke særligt belastende forden pågældende, navnlig på grund af udlændingens tilknytning til det danske samfund, al-der, helbred, tilknytning til herboende personer m.v., jf. udlændingelovens § 26.Ved denne vurdering skal der tages særligt hensyn til, om samlivsophøret skyldes, at ud-lændingen har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. her i landet, jf.den særlige bestemmelse i udlændingelovens § 19, stk. 8.Bestemmelsen i udlændingelovens nugældende § 19, stk. 8, blev indført ved lov nr. 380 af22. maj 1996, men allerede siden 1992 har der efter en ændring af udlændingeloven, jf. lovnr. 482 af 24. juni 1992, været en særlig praksis for vurdering af inddragelsessager, hvor ud-lændingen har været udsat for vold fra sin ægtefælle, og hvor volden har været årsagen tilsamlivsophøret.Myndighedernes praksis har efterfølgende været administreret i overensstemmelse medbemærkningerne til ændringslovene fra henholdsvis 1992 og 1996, idet der på baggrund afde konkrete sager har været en løbende udvikling i praksis, herunder eksempelvis for så vidtangår dokumentationskravet for volden.Ved bestemmelsen i udlændingelovens nugældende § 19, stk. 8’s indførsel i 1996 fremgårdet bl.a. af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. lovforslag nr. 150 af 17. januar 1996 omændring af udlændingeloven, side 3:
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
”Det bør således efter udvalgets opfattelse ikke længere være afgørende for udfaldet af sagen, hvorlænge en udenlandsk, voldsramt kvinde har opholdt sig i landet, og udlændingemyndighederne skal ihøjere grad vurdere de konkrete omstændigheder i de enkelte sager.Udvalget finder, at vold i ægteskab eller samliv bør indgå som et særskilt hensyn til udlændingelovens§ 26, hvorefter udsættelse for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. her i landet, eller fordi ud-lændingen i øvrigt befinder sig i en særligt svag position, bør medføre, at en tidligere meddelt opholds-tilladelse ikke inddrages.Indenrigsministeriet kan tilslutte sig udvalgets anbefaling.”
I sager, hvor udlændingemyndighederne anser voldsudøvelsen for dokumenteret og for atvære den reelle årsag til samlivsophævelsen, foretager myndighederne således i hver enkeltsag en konkret og individuel vurdering af, om en afgørelse om inddragelse må antages atville virke særligt belastende for den pågældende. (§ 26-vurderingen)Praksis i forhold til denne vurdering har udmøntet sig i en positiv formodningsregel, hvorefterdet antages, at en udlænding, der har haft mere end to års ophold, har opnået en sådan til-knytning her til landet – forudsat at den pågældende har gjort en indsats for at blive integre-ret i det danske samfund – at det vil virke særligt belastende for den pågældende, såfremtden pågældendes opholdstilladelse inddrages.Det følger heraf, at den pågældende skal have ydet en indsats udover blot at opholde sig iDanmark, og vurderingen heraf vil afhænge af de øvrige momenter i den samlede § 26-vurdering, herunder særligt vurderingen af hvilken tilknytning den pågældende har fået til detdanske samfund. Ved vurderingen heraf inddrages det forhold, at udenlandske familiesam-menførte kvinder, der lever i et voldeligt ægteskab, kan have svært ved at integrere sig ogskabe tilknytning til arbejdsmarkedet m.v. som følge af ægtefællens undertrykkelse. Samtidigvil en udlænding, der ikke på nogen måde har gjort noget for at blive integreret her i landet,således efter en helt konkret vurdering kunne vurderes at have en så begrænset tilknytningher til landet, at den pågældendes opholdstilladelse – trods dokumentation for vold – vil bliveinddraget.I denne vurdering efter § 26, stk. 1, tages der også hensyn til eventuelle ophold i Danmark,der ligger forud for den periode, hvor udlændingen har haft opholdstilladelse som led i ægte-fællesammenføring, ligesom der tages hensyn til længden og karakteren af et eventuelt op-hold i Danmark, der ligger tidsmæssigt efter samlivsophævelsen.Der er altid tale om en konkret vurdering af hver enkelt sag, og det er derfor ikke udelukket,at der kan meddeles ret til fortsat opholdstilladelse, selvom udlændingen har opholdt sig iDanmark i mindre end to år.Den vejledende 2-års formodningsregel er således udtryk for en udmøntning af et positivthovedhensyn i skønsudøvelsen, der er et udslag af den hidtidige almindelige praksis.Jeg kan desuden henvise til notat af 9. februar 2010 om behandlingen af sager, hvor en fa-miliesammenført ægtefælles opholdsgrundlag ikke længere er til stede grundet vold, som
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
blev omdelt den 9. marts 2010 til udvalget i forbindelse med besvarelsen af UUI alm del.spørgsmål nr.137.Endeligt kan jeg oplyse, at ministeriet i 2008 havde lejlighed til overfor Folketingets Om-budsmand at redegøre for praksis på området.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk