Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
900147_0001.png
900147_0002.png
900147_0003.png
900147_0004.png
900147_0005.png
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1210 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. oktober 2010ØkonomikontoretRikke Ørum Petersen2010-0032-000912759
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 313 (Alm. del), som Folke-tingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til ju-stitsministeren den 20. august 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraJohanne Schmidt-Nielsen (EL).
Lars Barfoed/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 313 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik (Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for, hvor stort et ressourcefor-brug Rigspolitiet har haft siden 2008 (opgjort år for år) ved-rørende meldepligt for personer, der er på tålt ophold pågrund af (1) administrativ udvisning, (2) udvisning ved dompå baggrund af kriminalitet i Danmark og (3) udvisning påbaggrund af flygtningekonventionens artikel 1F. Ressource-forbruget bedes opgjort selvstændigt for hver kategori. Her-under bedes om en særskilt opgørelse over ressourceforbru-get for Rigspolitiet, anklagemyndigheden og domstolene i de3 sager om overtrædelse af meldepligt, der indtil nu har ver-seret ved retten.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetudtalelser fra Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Domstolsstyrelsen, hvortilder henvises.Rigspolitiet har oplyst følgende:”Det følger af udlændingelovens § 34, stk. 3 og 4, at politietkan bestemme, at en udlænding, der er på tålt ophold, skalgive møde hos politiet på nærmere angivne tidspunkter medhenblik på løbende at sikre, at politiet har kendskab til ud-lændingens opholdssted, herunder for at kunne udsende ud-lændingen straks, når muligheden herfor måtte opstå.Rigspolitiet kan oplyse, at opgaven med at administrere mel-depligten for udlændinge på tålt ophold hovedsageligt vare-tages af to medarbejdere, der er stationeret i Center Sand-holm.Hertil kommer juridisk sagsbehandling mv., som er forbundetmed disse sager.De medarbejdere, som er involveret i behandlingen af sageraf den omhandlede type, udfører også andre arbejdsopgaver.Det er ikke ud fra Rigspolitiets tidsregistreringssystem muligtat udspecificere ressourceforbruget. Rigspolitiet skønner, atRigspolitiets arbejde med tålt ophold samlet udgør 1,5 års-værk.Udebliver udlændingen fra meldepligten uden at have fået til-ladelse hertil, og uden at der foreligger særlige grunde hertil,f.eks. sygdom, anmeldes udlændingen straks til den relevante2
politikreds for overtrædelse af udlændingelovens § 60, stk. 1.Strafferammen er bøde eller under skærpende omstændighe-der fængsel indtil 1 år. Straffesagsbehandlingen varetages afpolitikredsen/anklagemyndigheden. Rigspolitiets ressource-forbrug er således begrænset til indgivelse af anmeldelse,hvilket ressourceforbrug er indregnet i ovenstående estimat.”For så vidt angår en opgørelse over ressourceforbruget for domstolenehar Domstolsstyrelsen indhentet en udtalelse fra præsidenten for Retten iHillerød, hvortil Domstolsstyrelsen har henholdt sig. Præsidenten forRetten i Hillerød har oplyst følgende:”Retten i Hillerød har behandlet fire sager om meldepligt.Tidsforbruget i disse sager har været følgende:

SS 345/2010, Dom afsagt den 8. juni 2010.

Retsmøde 1 time.Kontorbehandling ca. 3 timerJuristtid til skrivning af dom (11 sider) ca. 4 timer.

SS 1969/2009, Dom afsagt 8. juni 2010

3 Retsmøder, i alt 2 timerKontorbehandling ca. 2 timerJuristtid til skrivning af dom (16 sider) ca. 6 timer

SS 1739/2009, Sluttet med indenretlig advarsel 14.

december 2009

2 retsmøder, i alt 2½ timeKontorbehandling ca. 1 time

SS 1740/2009, Dom afsagt 2. marts 2010

1 retsmøde. 35 minutterKontorbehandling ca. ½ timeJuristtid til skrivning af dom 4 timerRetten har endvidere modtaget en yderligere (femte) sag, derer sluttet efter kontorbehandling uden afholdelse af retsmøde.

SS 1742/2009, Sluttet med udenretlig advarsel 1. sep-

tember 2009

Kontorbehandling ca. 1½ time (til berammelse mv.)”Hvad angår anklagemyndigheden, har Rigsadvokaten indhentet en udta-lelse fra Politidirektøren i Nordsjælland, hvortil Rigsadvokaten har hen-holdt sig. Politidirektøren i Nordsjælland har oplyst følgende:
3
” Jeg kan i den anledning og efter drøftelse med Retten i Hil-lerød oplyse, at der har verseret følgende sager i Hillerød ret:1. Afgørelsesdato: 14. december 2009 – Indenretlig advarselRettens sag nr. 7-1739/2009Politiets j.nr. 0900-84130-00029-092. Afgørelsesdato: 2. marts 2010 – Dom (bøde)Rettens sag nr. 8-1740/2009Politiets j.nr. 0900-84130-00025-093. Afgørelsesdato: 8. juni 2010 – Dom (bøde)Rettens sag nr. 7-345/2010Politiets j.nr. 0900-81430-00045-104. Afgørelsesdato: 8. juni 2010 – Dom (bøde)Rettens sag nr. 7-1969/2009Politiets j.nr. 0900-84130-00045-09Jeg kan supplerende oplyse, at den af Domstolsstyrelsen om-talte femte sag, oprindelig blev sendt til Retten i Hillerød.Sagen blev imidlertid tilbagekaldt inden afholdelse af rets-møde og afgjort med et tiltalefrafald.For så vidt angår anklagemyndighedens ressourceforbrug erdet ikke muligt ud fra politiets tidsregistreringssystem at ud-specificere ressourceforbruget på de enkelte sager.Skønsmæssigt vurderes det dog, at der i de sager nævnt oven-for under punkt 1, 3 og 4 har været brugt i gennemsnit ca. 6 -7 juristtimer pr. sag til udarbejdelse af anklageskrifter, sags-forberedelse, retsmøder og efterfølgende sagsbehandling iforbindelse med to af de domfældtes anmodning til Proces-bevillingsnævnet om anketilladelse til landsretten. Hertilkommer ca. 2 timer pr. sag til administrativ kontorbehand-ling, herunder indberetning til Kriminalregisteret. For så vidtangår den ovenfor under punkt 2 nævnte sag, kan det oplyses,at tidsforbruget er skønnet til ca. 5-6 jurist timer og 2 timer tiladministrativ kontorbehandling.Det skal dog oplyses, at når anmeldelsen modtages fra Rigs-politiet indledes en sædvanlig politimæssig efterforskning afsagen, herunder afhøringer og sigtelse, før sagen overgives tilanklagemyndigheden til juridisk vurdering. Det ovenfor an-førte skøn over tidsforbruget vedrører således alene anklage-myndighedens tidsforbrug og ikke den sagsbehandlingstid,der er medgået til den politimæssige behandling af sagerne.”Om ressourceforbruget i forbindelse med den politimæssige efterforsk-ning af sagerne har Rigspolitiet indhentet en udtalelse fra Politidirektøren4
i Nordsjælland, som har oplyst følgende:”1. Rettens sag nr. 7-1739/2009 — Politiets j.nr. 0900-84130-00029-09Afgørelsen omfatter 24 anmeldelser med efterfølgendesigtelser. Der er brugt ca. 28,5 timer på efterforskning afsagen.2. Rettens sag nr. 8-1740/2009 — Politiets j.nr. 0900-84130-00025-09Afgørelsen omfatter 37 anmeldelser med efterfølgendesigtelser. Der er brugt ca. 64 timer på efterforskning afsagen.3. Rettens sag nr. 7-345/2010 — politiets j.nr. 0900-84130-00045-10Afgørelsen omfatter 8 anmeldelser med efterfølgende sig-telser. Der er brugt ca. 7 timer på efterforskning af sagen.4. Rettens sag nr. 7-1969 — politiets j.nr. 0900-84130-00045-09Afgørelsen omfatter 97 anmeldelser med efterfølgendesigtelser. Der er brugt ca. 118 timer på efterforskning afsagen.Det bemærkes, at efterforskning omfatter registrering,opdateringer, sigtelser og afhøringer, herunder forgævesforsøg på at træffe de personer, der ønskes sigtet og afhørt.Der er tale om en skønsmæssig vurdering, der ikke omfattertidsforbrug i forbindelse med henvendelse fra advokater oglignende.Det bemærkes endvidere, at opgørelsen udelukkende omfat-ter Nordsjællands Politis tidsforbrug på de ovennævnte kon-krete sager, ikke politikredsens samlede tidsforbrug på sagervedrørende overtrædelse af meldepligt.”
5