Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
900140_0001.png
900140_0002.png
900140_0003.png
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
11. oktober 2010Statsretskontoret2010-792-1412MOA40895
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 304 (Alm. del), som Udval-get for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministerenden 18. august 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Jesper-sen (V).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 304 fra Udvalget for Udlændinge- og Integrationspoli-

tik (Alm. del):

”Kan ministeren give en vurdering af, hvilke problemstillin-ger der må lægges vægt på, hvis et burkaforbud skal begrun-des?”

Svar:

Justitsministeriet har i besvarelsen af spørgsmål nr. 286 fra FolketingetsUdvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik (Alm. del) udtalt sig om,hvorvidt et forbud mod at bære burka i det offentlige rum vil være for-eneligt med grundloven og Den Europæiske Menneskerettighedskonven-tion.I den nævnte besvarelse har Justitsministeriet i forhold til spørgsmåletom, hvorvidt et forbud mod at bære burka i det offentlige rum vil væreforeneligt med grundlovens § 70 givet udtryk for, at ministeriet på detforeliggende grundlag er mest tilbøjelig til at mene, at et sådant forbudvil indebære, at nogen på grund af ”trosbekendelse […] berøves adgangtil den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder”, og at det gi-ver anledning til væsentlig tvivl, om forbuddet vil udgøre en berettigetundtagelse fra lighedsgrundsætningen i grundlovens § 70.Justitsministeriet har endvidere bl.a. anført, at det må anses for sandsyn-ligt, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil finde, at indfø-relsen af et forbud mod at bære burka i det offentlige rum udgør et ind-greb i den konventionsbeskyttede ret til religionsfrihed (artikel 9 i DenEuropæiske Menneskerettighedskonvention), ligesom det er anført, at detnævnte forbud vil udgøre et indgreb i den konventionsbeskyttede ret tilytringsfrihed (artikel 10 i konventionen). Indførelsen af et forbud mod atbære burka i det offentlige rum vil i givet fald vil skulle søges begrundeti hensynet til ”den offentlige tryghed”, beskyttelsen af ”den offentligeorden” eller hensynet til beskyttelsen af ”andres rettigheder og friheder”,jf. konventionens artikel 9, stk. 2, og 10, stk. 2.I den forbindelse har Justitsministeriet givet udtryk for, at det på det fore-liggende grundlag efter ministeriets opfattelse giver anledning til væsent-lig tvivl, om et forbud mod at bære burka i det offentlige rum vil opfyldebetingelserne i Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel9, stk. 2, og artikel 10, stk. 2.2
I forhold til det foreliggende spørgsmål kan det oplyses, at Justitsministe-riet ikke har kendskab til forhold, der skulle begrunde, at et forbud modat bære burka i det offentlige rum må anses for foreneligt med grundlo-vens § 70 eller artikel 9 og 10 i Den Europæiske Menneskerettigheds-konvention.
3