Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
1. september 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-151-0408JEE43365
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 279 (Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 19. juli 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMartin Henriksen (DF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 279 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes oplyse omfanget af politiets samarbejdemed lokale imamer.”Svar:
Justitsministeriet kan henvise til Justitsministeriets vedlagte cirkulære af24. oktober 2007 om samarbejde mellem politiet og muslimske lokalmil-jøer. Cirkulæret er et led i udmøntningen af regeringens handlingsplanfor terrorbekæmpelse fra 2005 og er udarbejdet på baggrund af en anbe-faling i den rapport om det danske samfunds indsats og beredskab modterror, som blev afgivet i oktober 2005 af den tværministerielle arbejds-gruppe om terrorbekæmpelse.Cirkulæret indeholder bl.a. et ”Idekatalog til samarbejde mellem politietog muslimske lokalmiljøer”, som opstiller en række forslag til, hvordanpolitikredsene kan øge kontakten til de muslimske lokalmiljøer. I ideka-taloget peges bl.a. på muligheden for etablering af partnerskaber med re-præsentanter for de muslimske lokalmiljøer eventuelt suppleret med adhoc ansættelse af ressourcepersoner, som kan indgå i samarbejdet mellemmyndigheder og muslimske lokalmiljøer om en tidlig indsats mod radika-lisering. Disse ressourcepersoner kan bl.a. være imamer.Endvidere peges på, at det flere steder i udlandet har vist sig relevant ogvirkningsfuldt at gøre brug af religion og personer med særlig indsigtheri i afradikaliseringsøjemed. Personer med særlig indsigt i religiøseforhold – som f.eks. imamer – kan i kraft af deres viden modargumentereradikale synspunkter og konfrontere personer, der er på vej ud i en radi-kaliseringsproces, inden for samme terminologiske ramme, som den på-gældende selv benytter, og dermed på den pågældendes egne præmisser.Rigspolitiet har over for Justitsministeriet oplyst, at der ikke foreliggernærmere oplysninger om omfanget af politiets samarbejde med lokaleimamer i de enkelte politikredse. Rigspolitiet har i den forbindelse – somogså anført i ovennævnte cirkulære – peget på, at den varierende befolk-ningssammensætning i politikredsene og i lokalområderne inden for denenkelte politikreds gør, at der ikke i alle politikredse er grundlag ellerbehov for et styrket samarbejde mellem politiet og muslimske lokalmil-jøer. Det er således forudsat i cirkulæret, at omfanget af samarbejdet mel-lem politiet og muslimske lokalmiljøer vil variere fra politikreds til poli-tikreds.2
Justitsministeriet kan i tilknytning hertil henvise til ministeriets besvarel-se af 26. marts 2010 af spørgsmål nr. 741 (Alm. del) fra FolketingetsRetsudvalg vedrørende Politiets Efterretningstjenestes samarbejde påområdet.Som det nærmere fremgår heraf, følger det af Justitsministeriets instruksfor Politiets Efterretningstjeneste, at efterretningstjenesten selvstændigtog i samarbejde med relevante offentlige myndigheder og private aktørerskal bidrage til, at samfundet rustes bedst muligt til at imødegå trusler. Iden forbindelse skal efterretningstjenesten etablere relevante dialog- ogkontaktfora samt udvikle konkrete projekter, der kan bidrage til en styr-kelse af den forebyggende indsats. Efterretningstjenesten skal endvidereløbende og i overensstemmelse med det aktuelle trusselsbillede bidragetil, at såvel offentlige myndigheder som private kan træffe egnede præ-ventive foranstaltninger. Den forebyggende indsats forudsætter bl.a. enomfattende dialog med bl.a. repræsentanter fra forskellige etniske og re-ligiøse miljøer i Danmark.
3