Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
Dato:J.nr.:
24. juni 201010/08216
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborgMinisteren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af
spørgsmål nr. 226 (alm. del).
Spørgsmål nr. 226:
”Af samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender ) den 3.-4. juni 2010 (forså vidt angår Integrationsministeriets område), jf. UUI alm. del - bilag 140, fremgår det afside 6-7, at det af Stockholmprogrammet fremgår, at "...EU skal sikre en retfærdigbehandling af tredjelandsstatsborgere, som opholder sig lovligt på medlemsstaternesområde. En mere effektiv integrationspolitik bør sigte mod at indrømme dem rettigheder ogpligter, der kan sidestilles med dem, der gælder for unionsborgere." Ministeren bedesuddybe, hvad præcis det er for rettigheder og pligter, man med Stockholm-programmetstræber efter at give tredjelandsstatsborgere. Herunder bedes ministeren specificere, hvilkekategorier af tredjelandstatsborgere der er tale om.”
Svar:
Allerede af Tammerfors-programmet fra 1999, der var det første femårige arbejdsprogrampå området for retlige og indre anliggender, fremgik det, at ”EU skal sikre en retfærdigbehandling af tredjelandsstatsborgere, som opholder sig lovligt på medlemsstaternesområde, og at en mere effektiv integrationspolitik bør sigte mod at indrømme demrettigheder og pligter, der kan sammenlignes (”comparable”) med dem, der gælder forunionsborgere.”Denne målsætning er blandt andet udmøntet ved Rådets direktiv 2003/109/EF af 25. no-vember 2003 om tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding. Status somfastboende udlænding kan under visse betingelser, herunder at der rådes over faste og re-gelmæssige indtægter, opnås efter 5 års lovligt og uafbrudt ophold i en medlemsstat.Direktivet omfatter blandt andet ligebehandling mellem fastboende udlændinge og medlems-statens statsborgere i forhold til adgang til arbejdsmarkedet, undervisning og erhvervsud-
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
dannelse, anerkendelse af erhvervskompetencegivende eksamensbeviser og social bistand ihenhold til national lovgivning. Direktivet giver desuden mulighed for, at en tredjelandsstatstredjelandsstatsborger med status som fastboende udlænding under visse betingelser, her-under at der rådes over faste og regelmæssige indtægter, kan tage ophold i en anden med-lemsstat.Af Haag-programmet fra 2004, der afløste Tampere-programmet, fremgår det blandt andet,at ”Selvom Det Europæiske Råd erkender, at der allerede er gjort fremskridt med hensyn tilretfærdig behandling af tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold i EU, opfordrer det til, attredjelandsstatsborgere får lige muligheder for at deltage fuldt ud i samfundet.”Rådet har efterfølgende blandt andet vedtaget direktiv 2005/71/EF om forskere fra tredjelan-de og direktiv 2009/50/EF om højt kvalificerede arbejdstagere fra tredjelande, der begge in-deholder bestemmelser om samme rettigheder som medlemslandenes statsborgere på visseområder, herunder arbejdsvilkår og anerkendelse af eksamensbeviser i overensstemmelsemed relevante nationale procedurer samt sociale sikringsområder som defineret i forordningnr. 1408/71 (vedrørende arbejdstagere, selvstændige og familiemedlemmer) og bilaget tilforordning nr. 859/2003.Kommissionen har den 23. oktober 2007 fremsat forslag til direktiv om en enkelt procedurefor udstedelse af en samlet opholds- og arbejdstilladelse samt om et fælles rettighedssæt forlovlige arbejdskraftindvandrere (single permit). Direktivforslaget omfatter blandt andet rettenfor arbejdstagere fra tredjelande til ligebehandling i forhold til arbejdsforhold, herunder løn,regler for opsigelse samt sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen, organisationsfrihed, an-erkendelse af uddannelseskvalifikationer, samt sociale sikringsområder som defineret i for-ordning nr. 1408/71 (vedrørende arbejdstagere, selvstændige og familiemedlemmer) og bi-laget til forordning nr. 859/2003 samt udbetaling af opsparet pension ved flytning til et tredje-land. Direktivet er fortsat under forhandling.Af Stockholm-programmet fremgår det som anført i spørgsmålet, at ”Den Europæiske Unionskal sikre en retfærdig behandling af tredjelandsstatsborgere, som opholder sig lovligt påmedlemsstaternes område. En mere effektiv integrationspolitik bør sigte mod at indrømmedem rettigheder og pligter, der kan sidestilles (”comparable”) med dem, der gælder for uni-onsborgere.”Kommissionen opfordres i forlængelse heraf til at fremsætte forslag tilkonsolidering af al lovgivning på immigrationsområdet, i første omgang lovlig migra-tion, som vil blive baseret på en evaluering af gældende EU-ret, som, hvor det ernødvendigt, vil omfatte de ændringer, der skal til for at forenkle og/eller udvide deeksisterende bestemmelser og forbedrer deres gennemførelse og sammenhængevaluering og om nødvendigt, fornyet gennemgang af direktivet om familiesammen-føring under hensyn til integrationsforanstaltningernes betydning.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Af Kommissionens handlingsplan af 20. april 2010 om gennemførelse af Stockholm-programmet fremgår det, at Kommissionen påtænker følgende konkrete initiativer på områ-det:Offentliggørelse i 2010 af en grønbog (rapport) om retten til familiesammenføring.Forslag i 2012 til ændring af direktiv 2003/86/EF om ret til familiesammenføring.Samlet indvandringskodeks i 2013. Det drejer sig om konsolidering af lovgivningvedrørende lovlig indvandring under hensyntagen til evalueringen af den eksisteren-de lovgivning, behov for forenkling og eventuelt udvidelse af de gældende bestem-melser til at omfatte kategorier af arbejdstagere, der ikke på nuværende tidspunkt eromfattet af EU-lovgivning.
De kategorier af tredjelandsstatsborgere, der er tale om, er således familiesammenførtesamt lovlige indvandrere generelt, herunder arbejdstagere.Danmark er som følge af forbeholdet for retlige og indre anliggender ikke bundet af de ovenfor nævnte direktiver. Hvis implementeringen af Stockholm-programmet fører til vedtagelseaf nye retsakter med hjemmel i Traktaten om EU’s Funktionsmåde, tredje del, afsnit V, vilDanmark på grund af forbeholdet heller ikke blive omfattet heraf.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk