Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
865772_0001.png
865772_0002.png
IntegrationsafdelingenKontoret for beskæftigelseog uddannelse
Dato:J.nr.:Sagsbeh.:
17. juni 201010/07816AMO

Besvarelse af spørgsmål nr. 218, stillet af Udvalget for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 21.

maj 2010.

Spørgsmål:

”I forlængelse af integrationsministerens udtalelser om, at sundhedsplejersker kan agerenøglepersoner i forhold til at få minoritetsbørn ud i daginstitutioner, bedes ministeren be- el-ler afkræfte, om sundhedsplejerskerne stadig kommer i hjemmet hos småbørnsfamilier, nårbarnet er blevet to år.Spørgsmålet stilles på baggrund af et åbent samråd i Socialudvalget den 11. maj 2010 medintegrationsministeren og socialministeren om de sociale og integrationsmæssige udfordrin-ger i brug af dagtilbud, jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål AT – AV.”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (SF).

Svar:

Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Indenrigs- og Sund-hedsministeriet, der har oplyst følgende:”Reglerne om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge, herunder sundhedsplejer-skeordningen, findes i lovbekendtgørelse nr. 95 af 7. februar 2008 af sundhedsloven, be-kendtgørelse nr. 1183 af 28. november 2006 om forebyggende sundhedsydelser til børn ogunge samt i Sundhedsstyrelsens vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn ogunge, 2007.Sundhedsplejerskens opgaver i forhold til førskolebørn er bl.a. at tilse dem i hjemmet pri-mært i det første leveår. Sundhedsstyrelsen anbefaler syv besøg af sundhedsplejersken ibarnets første leveår.I forbindelse med sundhedsplejerskens besøg i hjemmet skal sundhedsplejersken bidrage tilat sikre barnets trivsel og sunde udvikling samt forebygge fejludvikling ved undersøgelser og
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
observation af barnet og samtaler med forældrene om: barnets basale pleje og pasning,herunder fx barnets ernæring og forebyggelse af ulykker, barnets fysiske, psykiske, motori-ske, sproglige og sociale udvikling, herunder stimulation, barnets sygelighed, herunder fore-byggelse og forhold vedr. eventuelle medfødte handicap. Sundhedsplejersken er desudenen ressourceperson for familien, når der er behov for særlig støtte. Det kan være rådgivningom daginstitutioner f.eks. i tilknytning til sproglige udviklingsproblemer.Fra barnets andet år og indtil skolealderen er sundhedsplejerskens rutinemæssige kontaktertypisk ophørt i de fleste familier, og den praktiserende læge vil normalt være den sundheds-faglige person, som ser familien og barnet i denne periode. Det sker typisk i forbindelse medde forebyggende helbredsundersøgelser hos den praktiserende læge (sundhedslovens §63), som omfatter samtale, undersøgelse og vaccination.Men sundhedsplejen skal følge barnets sundhed, trivsel og udvikling og efter behov tilbydeyderligere hjemmebesøg til børn i førskolealderen. Sundhedsplejersken skal på baggrund afsine observationer og kontakt med familien støtte en fortsat sund udvikling hos barnet. Dettebetyder, at børn med særlige behov skal prioriteres. I det omfang det skønnes nødvendigt,må sundhedsplejersken opretholde kontakten med barnet og familien for at forebygge, atsygelige tilstande opstår og medvirke til, at formodede eller erkendte trivsels- og udviklings-problemer kommer under behandling så tidligt som muligt.Sundhedsplejerskens kontakt til familier efter barnets første leveår og før skolealderen skalsåledes som udgangspunkt gives til familier med børn med særlige behov og er ikke en ge-nerel pligt, heller ikke overfor familier med anden etnisk baggrund end dansk.”Jeg kan henholde mig til det af Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyste.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk