Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
TALEPAPIRDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:4. februar 2010Internationalt Kontor10/00605MDS
Talepunkt til brug for samråd i Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik den 23. februar 2010 forud for rådsmødet (retli-
ge og indre anliggender) den 25.– 26. februar 2010.
Anledning
Samråd forud for rådsmødet retlige og indre anliggender den 25. – 25. fe-bruar 2010:Samrådsspørgsmål C
”Ministeren bedes redegøre for de væsentligste punkter på dagsordenenfor det formelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 25. og 26.februar 2010”.
TaletidTid og sted
UbegrænsetFolketinget, ca. kl. 15.30
- Jeg vil nu forelægge dagsordenen for den del afrådsmødet, der vedrører Integrationsministeriets om-råde.- Der er tale om dagsordenspunkterne 9 – 13 og 16.- Jeg vil i dag alene nævne punkt 9 - 11 om henholds-vis ulovlig indvandring, FRONTEX’ arbejde og visumtil længerevarende ophold, mens jeg for de øvrigepunkter henviser til samlenotatet.
- Punkt 12 om visuminformationssystemet udgår, dadet er taget af dagsordenen for rådsmødet.- Samtlige punkter er til orientering.- Inden jeg går i gang med de nævnte sager, vil jeggerne nævne, at der i forbindelse med rådsmødetogså vil ske en formalisering af beslutningen om, atasylstøttekontoret skal ligge på Malta. [Europaud-valget er oplyst om den politiske beslutning om pla-ceringen af asylstøttekontoret ved redegørelsen omdet seneste rådsmødes resultater, der blev over-sendt den 8. december 2009].
Dagsordenspunkt 9): Bekæmpelse af ulovlig indvandring via Middelhavet – samleno-
tatet side 2
[EU-procedure: Der er tale om en drøftelse, og sagen forelægges alene til orientering. Alenesager af større rækkevidde – for eksempel lovgivningsmæssigt eller økonomisk – forelæg-ges med forhandlingsoplæg, jf. Folketingets beretninger].
- Bekæmpelse af ulovlig indvandring via Middelhaveter et meget vigtigt og også tilbagevendende emne.Det drøftes løbende både i Rådet for retlige og indreanliggender og af Det Europæiske Råd - ligesomproblematikken indgår i Stockholm-programmet.- I Stockholm-programmet fremhæver Det Europæi-ske Råd en lang række elementer, der bør være fo-Side 2
kus på, når der i EU skal gennemføres effektive poli-tikker til bekæmpelse af den ulovlige indvandring.- Der henvises blandt andet til vigtigheden af en effek-tiv og bæredygtig udsendelsespolitik og samarbejdemed oprindelses- og transitlande, blandt andet i formaf kapacitetsopbygning.- Frankrig og Grækenland har for nylig fremsendt etfælles brev til det spanske formandskab med an-modning om en fortsat drøftelse af emnet og medforslag om, at der udarbejdes en ”køreplan” for im-plementeringen af Det Europæiske Råds konklusio-ner.-
Der er nu fremlagt et udkast til rådskonklusioner, derkobler spørgsmålet om bekæmpelse af ulovlig ind-vandring og styrkelse af de ydre grænser.I udkastet til konklusioner understreges vigtighedenaf hurtigt at få iværksat en række af de initiativer, dernævnes i Stockholm-programmet, herunder ændringaf Frontex-forordningen, etablering af et regionaltFrontex-kontor som et pilotprojekt, samt udvikling afEurosur grænseovervågningssystemet ved syd- ogøstgrænserne.Der henvises også til behovet for samarbejde mel-lem Europol, Eurojust og Frontex i forhold til be-
-
-
Side 3
kæmpelse af menneskesmugling, og at medlems-landene gør bedre brug af grænsefonden.-
Endelig lægges der i konklusionerne vægt på at fort-sætte arbejdet med at implementere den samledetilgang til migration, hvor et af hovedelementerne erat sikre samarbejde og politisk dialog mellem EU ogde væsentligste oprindelses- og transitlande.Udkastet er under forhandling, men det forventesstøttet af de andre lande.Regeringen kan også støtte, at der udarbejdes poli-tiske konklusioner om de ovennævnte emner. Rege-ringen lægger dog vægt på, at det videre arbejde såvidt muligt følger Stockholm-programmet, som vi ligeer blevet enige om i december, og at vi fokuserer påat få implementeret de konkrete initiativer.Regeringen vil derfor også kunne støtte, at der ud-arbejdes en køreplan for implementeringen.
-
-
-
Dagsordenspunkt 10): Status vedrørende EU’s grænseagentur (FRONTEX) – samleno-
tatet side 6
[EU-procedure: Der er tale om en drøftelse, og sagen forelægges derfor til orientering. Alenesager af større rækkevidde – for eksempel lovgivningsmæssigt eller økonomisk – forelæg-ges med forhandlingsoplæg, jf. Folketingets beretninger].
Side 4
- På rådsmødet forventes direktøren for Frontex atdeltage for blandt andet at redegøre for Frontex’ ar-bejdsprogram for 2010.- Frontex er siden oprettelsen blevet en væsentlig delaf EU’s samlede indsats i forhold til forvaltning af deydre grænser, herunder ikke mindst i forhold til be-kæmpelse af ulovlig indvandring.- Som det fremgår af samlenotatet planlægges i 2010en lang række fælles operationer, som i øvrigt ikkekun finder sted i Middelhavsområdet, der ellers til-trækker sig stor fokus, men også på landegrænserog i lufthavne. Planlægningen af operationerne byg-ger på Frontex’ risikoanalyser.- Der planlægges også en række aktiviteter på ud-sendelses-området, herunder fælles tilbagesendel-sesoperationer, som en række lande benytter sig af.- Det fremgår af Stockholm-programmet, at Kommis-sionen i begyndelsen af 2010 skal fremlægge forslagtil en præcisering af Frontex’ mandat og til styrkelseaf Frontex’s rolle.- Dette forslag foreligger endnu ikke, men hvis Kom-missionen når at fremlægge forslaget inden råds-mødet, ventes den at benytte lejligheden til at præ-sentere forsalget for Rådet.Side 5
- Regeringen støtter det vigtige arbejde, FRONTEXudfører både i relation til udarbejdelse af risikoanaly-ser, fælles operationer på EU’s ydre grænser og enøget indsats i forhold til samarbejde med tredjelan-de.- Regeringen kan tage arbejdsprogrammet 2010 forFRONTEX til efterretning og vil se frem til at modta-ge Kommissionens forslag om en ændring af Fron-tex-forordningen.
Dagsordenspunkt 11. Forslag til ændring af Schengen-reglerne om visum til længere-
varende ophold – samlenotatet side 9.
[EU-procedure: Sagen er omfattet af forbeholdet og forelægges derfor alene til orientering.Alene sager af større rækkevidde – for eksempel lovgivningsmæssigt eller økonomisk – fore-lægges med forhandlingsoplæg, jf. Folketingets beretninger].
- Ifølge den foreliggende dagsorden til rådsmødet be-handles sagen ikke på rådsmødet. Jeg vil alligevelgerne orientere om sagen i dag.- Vi har netop gennemført lovgivning i Danmark, dertræder i kraft den 5. april 2010 for at implementereEU’s nye visumkodeks.- Dette forslag om ændring af Schengen-reglerne omvisa til længerevarende ophold – det vil sige ud over3 måneder – vil imidlertid ændre på den retstilstand,der bliver indført med visumkodeks.Side 6
- Efter implementering af det nye visumkodeks den 5.april vil det fortsat være muligt at udstede langtidsvi-sa, der er begrænset til landets eget nationale terri-torium, men det giver alene ret til gennemrejse gen-nem andre Schengen-lande.- Før visumkodeksen sidestillede man så at sige lang-tidsvisa med almindelige visa i forhold til de pågæl-dendes ret til at besøge andre Schengen-lande i deførste tre måneder.- Nu har Kommissionen stillet forslag om at sidestillelangtidsvisa med en opholdstilladelse, således at depågældende får mulighed for at kunne rejse indenfor Schengen-området uden at søge et nyt visum iop til 3 måneder inden for en 6 måneders periode foreksempel på grund af forretning eller familiebesøg.- Denne rettighed har personer med en opholdstilla-delse allerede efter Schengen-konventionen.- Forslagene er omfattet af det danske forbehold forretlige og indre anliggender, men udgør en videre-udvikling af Schengen-reglerne.- Det er regeringens holdning, at de lande, som an-vender disse langtidsvisa som udgangspunkt burdeudstede opholdstilladelse kort tid efter indrejsen, så-Side 7
ledes at man undgår at stille tredjelandsstatsborgeremed langtidsvisa i en dårligere situation end perso-ner med en opholdstilladelse i forhold til Schengen-reglerne.- Der forventes en generel opbakning til forslageneblandt medlemslandene. Flere medlemsstater, her-under Tyskland, Frankrig og Spanien, har i mange årudstedt disse langtidsvisa som alternativ til en op-holdstilladelse i den første periode af de pågælden-des ophold.- Vi bakker også op om forslaget, men det har væretvigtigt for regeringen, at ordningen ikke forringer sik-kerheden.- Vi støtter derfor, at der som foreslået af Kommissio-nen etableres en ordning, der sikrer de nødvendigesøgninger i Schengen-informationssystemet.- Når forslaget bliver vedtaget, vil Danmark i medfør afprotokollen om Danmarks stilling skulle tage stillingtil, om det skal gennemføres i dansk ret.- Dette vil have lovgivningsmæssige konsekvenser,og der vil derfor i givet fald skulle fremsættes et lov-forslag herom.
Side 8
- Jeg vil derfor vende tilbage til Folketinget, når forsla-get er blevet vedtaget.
Side 9