Besvarelse af spørgsmål nr. 138 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration
den 9. februar 2010 (Alm. Del).
Spørgsmål 138
”Hvordan harmonerer det med formålet for projekt Bydelsmødre, når der indkaldes til et"fædrefrit" skolemøde med den begrundelse, at "..der er indvandrerkvinder, hvis mænd ikkemener, at kvinderne må deltage, hvis der er andre mænd til stede", som skoleleder SørenEllesøe på Holbergskolen formulerede det i artiklen "Fædre ingen adgang til skolemøde" iBerlingske Tidende den 4. februar 2010?”Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne give udtryk for, at jeg er stolt af bydelsmødrene og bydelsmødre-projekterne, som Integrationsministeriet støtter i en række udsatte boligområder rundt om ilandet. Jeg har selv mødt nogle af bydelsmødrene, og det er mit klare indtryk, at kvinderneer blevet bedre rustet til selv at tage del i samfundet og til at fremme deres børns integration.Bydelsmødreprojekterne er en del af Integrationsministeriets Kvindeprogram, der er finansie-ret af satspuljemidler. Bydelsmødreprojekterne indebærer, at nydanske mødre deltager i etkursus, så de kan blive bydelsmødre. På kurset får mødrene viden om mange relevante em-ner, herunder om børns opdragelse og skolegang. Bydelsmødrene skal derefter videregivedenne viden til andre nydanske mødre i boligområdet.Det omtalte møde på Holbergskolen havde form af en mødrecafé og blev tilrettelagt af Kø-benhavns Kommune som led i bydelsmødreprojektet ”Bydelsmødre og kommunale kvinde-ambassadører”.Den konkrete udmøntning af bydelsmødreprojektet er den enkelte ansøgers ansvar. I dettetilfælde Københavns Kommune.