Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del
Offentligt
800662_0001.png
800662_0002.png
Dato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:
15. februar 2010Koncernøkonomi10/01861SOBUUI 116 alm. delbesvarelse

Besvarelse af spørgsmål nr. 116, stillet af Folketingets Udvalg for Udlændin-

ge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integra-

tion den 25. januar 2010 (Alm. del).

Spørgsmål nr. 116:

”Ministeren bedes forholde sig til hver enkelt af de fem anbefalinger, som Røde Korspræsenterer i Rapporten "Herre i eget hus: om asylansøgende familiers trivsel efterudflytning til egen bolig" fra 2009. De fem anbefalinger er: at opholdstiden i asylsystemetbegrænses til et år, at muligheden for at flytte ud udvides til at være et frivilligt tilbud tilalle nationalitetsgrupper efter højst et års ophold i asylcenter, at asylansøgende familierflyttes mindst muligt, at udflytning til egen bolig organiseres således, at børnene samtidigkommer i kommunale skoler og børneinstitutioner, og at forældrene ligeledes i højst muliggrad tilbydes lokal aktivering eller uddannelse og på anden vis introduceres til lokal-samfundets foreninger, institutioner etc. f.eks. gennem tilknytning af frivillige netværks-personer.”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Jelved (RV).

Svar:

I forhold til den første anbefaling fra Dansk Røde Kors om at begrænse opholdstiden i asyl-systemet til et år kan jeg oplyse, at asylsager i dag som udgangspunkt behandles på underet år. Det bør derfor kun i helt særlige tilfælde være nødvendigt at opholde sig i et asylcenteri mere end et år. Visse grupper af afviste asylansøgere opholder sig imidlertid på asylcentre-ne i længere tid, fordi de nægter at rejse hjem efter at have fået afslag på asyl.De seneste to år har afviste asylansøgerfamilier med børn, der har opholdt sig her i landet imindst tre år efter endeligt afslag på asyl, og som kommer fra lande, hvortil Danmark ikkehar mulighed for tvangsmæssig udsendelse, fået tilbud om udflytning i særlige boliger udenfor centrene. Tilbuddet om udflytning gives for at sikre afviste asylansøgere et godt funda-ment for en fremtid i hjemlandet, men også for at sikre børnene gode rammer under deresophold i Danmark. Afviste asylansøgerfamilier, der efter afslag på asyl nægter at medvirke tiludrejse, skal ikke belønnes og gives fri adgang til at vælge bolig. Men de skal sikres et godt
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
fundament for deres fremtid i hjemlandet, og særligt børnene skal sikres gode rammer underopholdet i Danmark.I forhold til den tredje anbefaling om at familier flyttes mindst muligt, kan jeg oplyse, at ind-kvarteringssystemet er bygget således op, at man starter sit ophold på et modtagecenter,hvorefter man normalt flytter ud i et opholdscenter, når de indledende sagsbehandlingsskridter gennemført. Personer, der efter afslag på asyl ikke medvirker til udsendelse, vil normaltblive indkvarteret på et udsendelsescenter. Der vil således normalt i et indkvarteringsforløbvære tale om et par flytninger. I perioder med større aktivitetsforskydninger kan der dog væ-re behov for at foretage flytninger i takt med tilpasningen af asylcentersystemet. Ekstra flyt-ninger af asylansøgere bliver således som oftest nødvendiggjort, når et asylcenter lukkes.Udlændingeservice forsøger så vidt muligt at undgå ekstra flytninger, når der er tale om fa-milier med børnI forhold til den fjerde anbefaling fra Dansk Røde Kors kan det oplyses, at udgangspunktet iforbindelse med udflytningen af familier til særlige boliger er, at børnene skal tilbydes plads iasylcentrets institutioner, men individuelle forhold kan tale for, at børnene kommer i bl.a.kommunal daginstitution. Dansk Røde Kors har oplyst, at samtlige de børn, der bor i særligeboliger, ud fra konkrete og individuelle vurderinger er placeret i kommunale skoler og børne-institutioner.I forhold til den sidste anbefaling kan det oplyses, at aktiveringen af voksne asylansøgereforegår både internt i asylcentersystemet og ved anvendelse af eksterne tilbud. Aktiveringentilrettelægges i samarbejde mellem asylansøgerne og medarbejderne på indkvarteringsste-det og fremgår af den kontrakt, som alle asylansøgere indgår om undervisning og aktivering.Registrerede asylansøgere (fase 2) og afviste asylansøgere, der medvirker til deres udrejse,kan derudover aktiveres i en intern produktionsvirksomhed i tilknytning til asylcentret. Detkan f.eks. være på et sy- eller cykelværksted og lignende. Endelig kan registrerede asylan-søgere (fase 2) og afviste asylansøgere, der medvirker til deres udrejse, komme i praktikfor-løb i op til 13 uger uden for indkvarteringsstedet. Praktikopholdet må ikke udgøre eller virkesom en egentlig beskæftigelse, og asylansøgeren må ikke modtage løn eller andre ydelser iforbindelse med praktikopholdet. Samme persongruppe må endvidere udføre ulønnet huma-nitært arbejde eller andet frivilligt arbejde. En afvist asylansøger, der ikke medvirker til sinudrejse, mister muligheden for at deltage i intern produktionsvirksomhed, ekstern praktiksamt ulønnet humanitært arbejde. Det fremgår af rapporten, at ”På hvert center blev en erfa-ren netværksmedarbejder allokeret som primær kontakt til de udflyttende familier. Herudoverblev andre medarbejdere og afdelinger inddraget i processen ved behov.” En netværksmed-arbejder fra centret blev således tilknyttet familierne.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk