Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del
Offentligt
Udenrigsministeriet8. september 2010Spørgsmål fraUdenrigsudvalget tiludviklingsministeren af 31.august 2010. URU alm. del– spørgsmål 253.
Spørgsmål 253:
På baggrund af kritikken af manglende effektivitet fsva. Verdensbankens Fast Track Initiativ (FTI) fra såvel enuafhængig evaluering bestilt af FTI selv og den kritik af FTI's effektivitet, der er indeholdt i UNESCO's årlige EFAGlobal Monitoring Report 2010, hvorfor mener ministeren, at ”Verdensbanken er bedre til uddannelse. [Den er]Billigere og mere effektiv.”?
Svar:
FTI er udover et partnerskab mellem donorer, civilsamfund og udviklingslande også enplatform for bistandseffektivitet inden for uddannelsessektoren. FTI benytter de sammeprincipper som Danmark til at yde finansiel og teknisk støtte til uddannelsessektoren, dvs.nationale sektorplaner, brug af nationale systemer og koordination med andre donorer. Derforer FTI et reelt multilateralt alternativ til de bilaterale programmer. De kritikpunkter, der rejsesaf FTI i UNESCO rapporten, er kendte og accepterede af FTI, og FTI er i gang med atadressere dem. Reformprocessen er bl.a. igangsat under dansk lederskab. Der er fra dansk sidefokus på dette på alle bestyrelsesmøder.Det giver god mening at fremme uddannelse gennem FTI frem for, at mange bilaterale donorerskal bruge ressourcer på at koordinere bistanden med hinanden, og ikke mindst vil det spareadministrative ressourcer i partnerlandene, der vil skulle håndtere færre donorer.