Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del
Offentligt
887869_0001.png
887869_0002.png
Udenrigsministeriet8. september 2010Spørgsmål fraUdenrigsudvalget tiludviklingsministeren af 31.august 2010. URU alm. del– spørgsmål 242.

Spørgsmål 242:

Med tanke på udviklingsministerens fokus på at gøre udviklingspolitikken mere ”resultatorienteret”, ”mere fokuseret” ogmere ”effektiv” bedes ministeren redegøre for, hvorfor man har valgt at fortsætte undervisningsprogrammer i et så uroligt ogkrigsplaget land som Afghanistan, frem for i eksempelvis mere stabile lande som Zambia og Burkina Faso?

Svar:

Situationen i Afghanistan er ustabil og udgør fortsat en potentiel trussel mod international fredog sikkerhed. For at opnå stabilitet og udvikling i Afghanistan er det nødvendigt med ensammenhængende politisk, militær og civil indsats. Den danske bistand til Afghanistanfokuserer bl.a. på uddannelse, og fortsat og langsigtet støtte til uddannelse indgår som en del afden danske strategi for bistanden til Afghanistan.Indsatsen i Afghanistan er helt i tråd med den nye strategi for Danmarks udviklingssamarbejde,hvor én af prioriteterne er at øge indsatsen i skrøbelige, konfliktramte og sammenbrudte lande.Det er klart, at udfordringerne er større i skrøbelige stater, og indsatser her kræver størrerisikovillighed. Trods fremskridt på uddannelsesområdet er behovene fortsat store iAfghanistan. I alt skal der fra 2010 til 2012 opføres 5.000 nye skoler (det eksisterende antalskoler er 11.000). 42 procent af børn i skolealderen har fortsat ikke adgang til uddannelse, ogstørstedelen af lærerne er ikke tilstrækkeligt uddannet. Hertil kommer, at Fast-track initiativetfor uddannelse (FTI) i øjeblikket ikke er aktiv med støtte til uddannelse i Afghanistan. På denbaggrund er det afgørende, at Danmark ikke afbryder den bilaterale støtte til uddannelse ilandet.Danmark spiller en stor og vigtig rolle i uddannelsessektoren i Afghanistan, og ioverensstemmelse med ønske fra den afghanske regering støttes uddannelsesområdet medsektorbudgetstøtte direkte til det afghanske undervisningsministerium. Danmark er dermed énaf de donorer der er længst fremme ift. at tilpasse støtten til nationale systemer og strukturersamt opbygning af national kapacitet. I 2010 støtter Danmark uddannelsessektoren med 120mio. kr.Der er sket store fremskridt på uddannelsesområdet i Afghanistan, bl.a. på grund af danskstøtte. I 2001 gik 900.000 drenge i skole. Nu har ca. 7 mio. børn adgang til undervisning, ogheraf 34 procent piger. I 2009 blev der i Afghanistan bygget 617 nye skoler og genåbnet 221
skoler. Den danske støtte til uddannelsesindsatsen i Afghanistan har vist sig effektiv. Såeffektiv, at USA (USAID) har anmodet Danmark om at administrere deres midler tilskolebogsudgivelser. Der er i alt udgivet 139 mio. skolebøger siden 2003, heraf 101 mio. medfælles dansk/amerikansk støtte. Undervisningsministeriets kapacitet og systemer er blevetvæsentligt forbedret over de seneste år. I Helmand har den danske bistand påuddannelsesområdet bl.a. finansieret opførelsen af 12 skoler, tre kollegier og genåbning af etlærerseminarium.