Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del
Offentligt
Udenrigsministeriet8. september 2010Spørgsmål fraUdenrigsudvalget tiludviklingsministeren af 31.august 2010. URU alm. del– spørgsmål 239.
Spørgsmål 239:
Hvordan harmonerer udfasningen af uddannelsesprogrammer i Zambia, Burkina Faso, Nepal og Benin med FN's2015 mål om ”grunduddannelse til alle”, øget ligestilling mellem mænd og kvinder” og ”bekæmpe HIV/Aids, malariaog andre sygdomme”?
Svar:
Omlægningen af udviklingsbistanden til uddannelse fra de bilaterale uddannelsesprogrammer iZambia, Burkina Faso, Nepal og Benin til Fast-track initiativet for uddannelse (FTI) ændrerikke ved niveauet for den samlede danske støtte til grunduddannelse. Baggrunden foromlægningen er, at det i disse lande er mere omkostningseffektivt at fremme uddannelsegennem FTI frem for at opretholde de bilaterale uddannelsesprogrammer. FTI er til stede medet godt og velfinansieret program i alle fire lande.FTI benytter de samme principper som Danmark til at yde finansiel og teknisk støtte tiluddannelsessektoren, dvs. nationale sektorplaner, brug af nationale systemer og koordinationmed andre donorer. Derfor er FTI et reelt multilateralt alternativ til de bilaterale programmer.Omlægningen bidrager til en styrket international arbejdsdeling mellem donorerne, hvilket vilbidrage til reducerede transaktionsomkostninger, først og fremmest for partnerlandene. Der er iforvejen en række bilaterale donorer i uddannelsessektorerne i de fire lande.Danmark har siden sin indtræden i FTI prioriteret pigers og kvinders uddannelse, ikke mindstigennem de seneste to år som medlem af FTI’s bestyrelse. FTI partnerskabet prioriterer istigende grad pigers og kvinders uddannelse, og Danmark vil gennem sin deltagelse i FTIfortsat arbejde for at holde fokus på dette. Herved vil Danmark gennem støtten til FTI fortsatbidrage til, at kvinders rettigheder og muligheder styrkes, også i forhold til beskæftigelse ogsundhed.Danmark vil fortsat – og med øget finansiel vægt – arbejde for at fremme mål om bedre adgangtil og kvalitet i uddannelse i udviklingslandene gennem FTI. Her vil Danmarks bestyrelsespostblive anvendt til at styrke FTI som det naturlige omdrejningspunkt for støtte tiluddannelsessektoren.
FTI er et globalt partnerskab etableret i 2002 med det mål at fremme 2015-målet om fuldgrundskoleuddannelse til alle. Siden 2001 er der kommet yderligere 3 millioner børn i førsteklasse i FTI-landene. I enkelte lande som Mali er optaget steget med over 70 pct. menstilgangen af nye elever i første klasse er fordoblet bl.a. i Burkina Faso. I samme tidsrum er dettotale optag i grundskolen øget med over 19 millioner i FTI-landene. I de nuværende 40 FTI-lande er det totale antal børn, der ikke går i skole, blevet reduceret med 1,7 millioner fra 2006 til2007. 11 FTI-lande har opnået lighed i optag af drenge og piger, og i 2007 befinder kun et landsammenlignet med 8 i 2001 sig fortsat langt fra målet om lighed mellem drenge og piger.Disse resultater skyldes naturligvis ikke kun FTI-indsatser, men FTI har ydet et megetvæsentligt bidrag