Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del
Offentligt
888930_0001.png
888930_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 13. september 2010Spørgsmål fra Folketingets UdenrigsudvalgStillet af Per Clausen (EL)Nr. 208 af 3. august 2010

Spørgsmål 208:

Vil ministeren gøre rede for årsagen til, at ministerens rejse til Kabul ikke foregik med et af fly-vevåbnets Challenger fly, således som det er gængs ved ministerrejser, men med et fly fra AirAlsie?

Svar:

I planlægningen af delegationens rejse til Kabul-konferencen anmodede UdenrigsministerietForsvaret om at opstille mulige transportmodeller for rejsen. På den baggrund fremsendte For-svaret fire forskellige rejsemodeller:Rejsemodel 1 indeholdt flyvning med Forsvarets Challenger fra København til Dubai samt etHercules-fly fra Dubai til Kabul. Rejsemodel 2 indeholdt en flyvning med Forsvarets Hercules-fly fra København til Kabul d. 17/7 samt fra Kabul til Dubai d. 20/7, men indeholdt ikketransport fra Dubai til København. Rejsemodel 3 indeholdt transport med Forsvarets Hercules-fly fra Dubai til Kabul og retur, men dækkede ikke rejsen til og fra Dubai. Rejsemodel 4 var enprivatchartrede model, der indeholdt transport fra København til Kabul og retur.Udenrigsministeriets beslutning om at vælge den privatchartrede rejsemodel 4, med anvendelseaf luftselskabet Air Alsie, var først og fremmest begrundet i økonomiske hensyn, da det varlangt den billigste løsning med en pris på 630.553 kr. Hertil kom hensyn til sikkerhed, fleksibili-tet og Air Alsies erfaring med flyvning til Afghanistan, der understøttede valget af dette selskab.Air Alsie flyver således til Afghanistan ca. en gang om måneden, bl.a. ambulanceflyvning for detnorske og det svenske forsvar, og har i otte år haft kontrakt på flyvninger til Afghanistan forden norske regering. Senest stod Air Alsie for den norske udenrigsministers rejse til Afghani-stan i forbindelse med konferencen i Kabul. Rejsen foregik dog søndag d. 18. juli, da den nor-ske udenrigsminister forud for konferencen besøgte de norske soldater i Faryab. Air Alsie harderudover kontrakt med Flyvertaktisk Kommando – dvs. at de er godkendt til at flyve for detdanske forsvar.
1
De sikkerhedsmæssige aspekter af rejsemodellen med Air Alsie blev forudgående godkendt afCenter for Terroranalyse (CTA).For så vidt angår de forslåede rejsemodeller fra Forsvaret vurderede Udenrigsministeriet føl-gende:Rejsemodel 1 involverede flyvning med Forsvarets Challenger fra København til Dubai, somkostede 600.000 kr., samt et Hercules-fly fra Dubai til Kabul til 750.000 kr. Den samlede udgiftvar i alt 1,35 mio. kr., hvilket blev fundet uforholdsmæssig dyrt i sammenlignet med den privat-chartrede model til 630.553 kr.Rejsemodel 2 involverede en flyvning med Forsvarets Hercules-fly fra København til Kabul d.17/7 og fra Kabul til Dubai d. 20/7 til i alt 750.000 kr. samt behov for anden transport på rutenDubai-København. Modellen blev afvist fordi, 1) de ansvarlige for konferencen af sikkerheds-mæssige årsager havde anmodet om ankomst d. 19. eller 20. juli, 2) den indebar, at hele delega-tionen ville skulle afrejse tre dage før konferencens start, hvilket ville have betydet unødvendigehotelomkostninger og tidsforbrug, 3) den markant øgede sikkerhedsrisiko ved at være på jordeni Afghanistan i flere dage forud for konferencen, og 4) der ville skulle findes anden transportfor delegationen for ruten Dubai-København og dermed påregnes yderligere rejseudgifter.Rejsemodel 3 involverede transport med Forsvarets Hercules-fly fra Dubai til Kabul og retur,hvilket udgjorde en udgift på 750.000 kr. Dertil skulle der findes anden transport for delegatio-nens rejse til og fra Dubai. I sammenligning med den privatchartrede rejsemodel 4 ville model-len være cirka 130.000 kr. dyrere og inkluderede en betydelig merudgift som følge af rejse til ogfra Dubai. Hertil kom, at der var usikkerhed om, hvorvidt Hercules-flyet ville være ledigt grun-det en planlagt flyvning med andet gods. En usikkerhed, som i øvrigt knyttede sig til samtligerejsemodeller, som involverede Forsvarets fly.Rejsemodel 4 foreslået af Forsvaret var den option, som Udenrigsministeriet valgte at benytte,jf. ovenfor om Air Alsie.På baggrund af de indhentede tilbud og korrespondancen med Flyvertaktisk Kommando blevbeslutningen om at bruge et privatfly truffet af Udenrigsministeriet og ikke af udenrigsministe-ren.
2