Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Den 15. juli 2010
Udenrigsudvalgets spørgsmålnr. 194 (URU alm. del) af 1.juli 2010.
Spørgsmål 194”Vil ministeren oplyse forklaringen på den forskel, der er imellem de 250 mio. kr., som OECD(DAC) oplyser, at Danmark anvender til hiv/aids-bekæmpelse, og den 1 mia. kr., den danskeregering oplyser, at man anvender?”
SvarForskellen på opgørelsen skyldes, at DAC-opgørelsen kun kan medregne de helt specifikkehiv/aids-indsatser. Medregnes vægtningen af hiv/aids-elementerne i alle andre programmer erdet derimod muligt at opnå et væsentligt mere nøjagtigt billede af omfanget og fordelingen afden danske hiv/aids-indsats.Alle bevillinger rapporteres efter DAC-standard med deres primære sigte som formålskode. Itakt med at den sektor-fordelte bistand er blevet fokuseret på færre og større programmer, ogen stor del af NGO-samarbejdet er samlet i årlige rammebevillinger, er det blevet en størreudfordring at dokumentere indsatsen på prioriterede temaer og tværgående hensyn i DAC-rapporteringen.Derfor har Danmark i en årrække benyttet sig af en supplerende registrering vedrørendehiv/aids og de tre tværgående hensyn. Registreringen består af to elementer; dels registreringeraf de øremærkede hiv/aids aktiviteter i programmerne, dels en vægtning af den grad hvormedhiv/aids hensynet indgår i programmet. Dette giver et godt overblik over hvor, de tværgåendeprioriteter indgår med størst tyngde. Samtidig tillader vægtningen, at indsatsen gøressammenlignelig med andre indsatser trods forskelle i programmernes volumen og formål. Enrække andre DAC-lande foretager ligeledes deres egne supplerende registreringer, der findesendnu ikke en internationalt aftalt fælles metode.