Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Den . 26. maj 2010j.nr. 500.B.29.
Besvarelse af URU alm. del spørgsmål nr. 139 til udenrigsministeren af 3. maj 2010.Spørgsmål 139:Vil ministeren oversende et baggrundspapir om det forventede forløb af rekrutteringen til denkommende fælles europæiske udenrigstjeneste – herunder en beskrivelse af forventningerne tilrekrutteringen af danskere til tjenesten?Svar:I overensstemmelse med artikel 27, stk. 3 i Lissabon-traktaten skal den fælles udenrigstjenestebestå af personale fra Generalsekretariatet for Rådet og Kommissionen samt framedlemsstaternes diplomatiske tjenester. Sidstnævnte vil blive ansat på tidsbegrænsedekontrakter, men alle diplomatiske medarbejdere vil i øvrigt inden for deres stillingskategorierblive behandlet på lige fod, hvad angår rettigheder og forpligtelser.Udenrigsrepræsentanten vil have ansættelsesmyndigheden, mens der skal sammensættes enansættelseskomité med deltagere fra de to institutioner og medlemsstaterne. Alle ansættelserskal baseres på kvalifikationer ud fra den bredest mulige geografiske base. Endvidere vil balancemellem kønnene skulle tilstræbes. Når tjenesten er fuldt etableret, skal mindst en tredjedel afpersonalet komme fra medlemsstaterne.Der foreligger endnu ingen endelige beslutninger om den samlede rekrutteringsproces, men deter hensigten, at man i etableringsfasen vil overflytte en række eksisterende enheder fra hhv.Kommissionen og Rådssekretariatet til den fælles udenrigstjenesteen bloc.Herefter ventes deretableret fælles og transparente rekrutteringsprocedurer baseret på stillingsopslag for alle tremedarbejderkilder. Den formelle etablering af tjenesten, herunder tilvejebringelsen af et budget,forudsætter at eksisterende bestemmelser vedrørende personale og finansiel forvaltningrevideres, under medvirken af Europa-Parlamentet. Hensigten er dog at søgeudvælgelsesproceduren vedrørende et begrænset antal topposter i den fælles udenrigstjenesteiværksat allerede i overgangsfasen også med inddragelse af alle tre medarbejderkilder.I afventen af endelige beslutninger om ansættelsesprocedurer, herunder til tjenestensdelegationer i tredjelande, er der under eksisterende regler igangsat en rekrutteringsprocedurefor 32 delegationschefsstillinger, som skal genbesættes i indeværende år, hvor der også harværet mulighed for ansøgere fra de nationale tjenester. Udnævnelser til disse poster ventes kortinden sommerferien til besættelse 1. september og ventes at omfatte et passende antaldelegationschefer fra medlemsstaterne. Der er i alle tilfælde tale om eksisterenderepræsentationer, der efter etableringen af tjenesten har skiftet status fra Kommissions-repræsentationer til EU-delegationer og dermed fået pålagt flere opgaver.
Som del af den umiddelbareen bloc-overflytningventes et antal medarbejdere overført, derallerede er udstationeret fra medlemsstaterne. Da flertallet af disse er ansat som sekunderedenationale eksperter – en ansættelsesform der kun vil blive anvendt i meget begrænset omfang iden fælles udenrigstjeneste – må disse forventes at blive udfaset ved kontraktudløb, medmindre de søger og opnår ansættelse som midlertidigt ansatte.Det samlede antal af stillinger i tjenesten er endnu uvist. Den indledende overflytning afpersonale fra Kommission og Rådssekretariat ventes inklusiv delegationer i tredjelande atomfatte ca. 800 eksisterende akademiske stillinger, hvoraf et antal er eller vil blive vakante påtidspunktet for overflytning og dermed kan besættes ved medarbejdere fra de nationaletjenester. Hertil kommer, at der vil skulle ansættes et antal akademiske medarbejdere til løsningaf de nye opgaver, der vil blive pålagt tjenesten, herunder på dennes delegationer i tredjelande.Princippet om at mindst 1/3 af diplomatstillingerne på sigt skal besættes fra de nationaleudenrigstjenester sammenholdt med princippet om geografisk bredde ipersonalesammensætningen peger i retning af, at tilstedeværelsen af medarbejdere fra dendanske udenrigstjeneste i tjenesten ikke vil overstige 5-8 personer. Hertil kommer danskefastansatte europæiske funktionærer, der sammen med deres enheder skifter fra Rådssekretariatog Kommission til den nye tjeneste.Det bemærkes, at antallet af ledige stillinger vil afhænge dels af antallet af vakancer, der opstårunder tjenestens etablering, dels af de forhandlinger om budgettet for tjenesten, som førstventes påbegyndt efter vedtagelsen af forslaget til tjenestens etablering. Som udgangspunkt skaletableringen af den fælles udenrigstjeneste basere sig på omkostningseffektivitet medbudgetneutralitet som mål. Med henblik herpå ventes der at blive tale om en gradvis opbygning,ligesom at alle muligheder for rationaliseringer ventes udnyttet.