Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del
Offentligt
Udenrigsudvalget (URU)Christiansborg
Finansministeren
24. februar 2010
Svar på Udenrigsudvalgets (URU) spørgsmål nr. 100 af 18. febru-ar 2010 (Alm. del) stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).Spørgsmål:
Den Internationale Valutafond (IMF) har for øjeblikket konsultationer om mulig-heden for at indføre en global skat på finansielle transaktioner (financial transac-tion tax), som en mulig finansieringsmekanisme. Flere EU-lande har udtrykt støttetil konceptet. Vil ministeren uddybe regeringens position vedrørende en sådanskat på finansielle transaktioner og komme med en vurdering af mulighederne for,at den kan blive til virkelighed?Svar:
Jeg har uddybet regeringens position vedrørende en global skat på finansielletransaktioner i besvarelsen af spørgsmål S 639 af 15. december 2009, som jeghenholder mig til:”Det Europæiske Råd (DER) har i sine konklusioner fra mødet den 10.-11. de-cember 2009 lagt vægt på vigtigheden af en fornyet økonomisk og social kontraktmellem de finansielle institutioner og samfundet. DER har anmodet IMF om atundersøge alle muligheder i denne kontekst, herunder en global finansiel transak-tionsskat.Regeringen støtter en sådan undersøgelse. Det er imidlertid velkendt, at en sådanTobin-skat vil være meget svær at indføre og få til at fungere i praksis. Det er så-ledes afgørende at skatten er global, da finansielle transaktioner ellers vil flytte tillande, der ikke implementerer skatten eller undlader at håndhæve skatten i praksis.En Tobin-skat risikerer af samme grund at underminere den intensiverede indsatsfor at bekæmpe skattely, der i givet fald vil få en ny kanal til at tiltrække finansielaktivitet på andre landes bekostning. En lang række lande, herunder skattely, måventes at være imod selv at indføre en Tobin-skat.Desuden er det ikke givet, at en Tobin-skat skulle have de tilsigtede effekter. EnTobin-skat risikerer således at reducere handel og deraf følgende velfærd, ikkemindst for udviklingslande, idet skatten vil fordyre og forvride de transaktioner,der skaber ligevægt på markederne for handel, mens skatten omvendt risikererikke effektivt at kunne forhindre valutaspekulation, idet skatten vil fylde meget lidti forhold til store forventede kursændringer.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Regeringen er enig i behovet for at sikre indtægter til f.eks. udviklingsbistand ogklimatiltag og i behovet for at forhindre fremtidige finanskriser. Indtægter til fi-nansiering af udvikling og klimatiltag bør imidlertid overvejende sikres via priori-tering inden for nationale budgetter, mens risikoen for fremtidige finanskriser bl.a.imødegås via den igangværende styrkelse af den internationale finansielle regule-ring. En Tobin-skat vil af de nævnte grunde ikke være et hensigtsmæssigt instru-ment i den forbindelse.”Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen