Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for gymnasialeuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 94 (Alm. del):I brev af 30. november 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 94:"Efter et besøg på Helsingør Gymnasium, der resulterede i flere påbud,skrev Frederiksborg Amts Avis 26/11-09: "Charlotte Friis (tilsynschef iArbejdstilsynet) fortæller, at der også er mange skoler, der har problemermed indeklimaet. - Dårligt indeklima er også et udbredt problem påskolerne, og det skyldes blandt andet, at der er kommet flere elever iklasserne, end lokalerne er bygget til, siger hun."Ministeren bedes kommentere denne udtalelse samt redegøre for:-Om skolerne kan blive påbudt at sænke klassekvotienten?-Hvad Arbejdstilsynets krav er til udbedring af indeklima-problemer?-Hvordan ministeren forestiller sig, at en skole kan løse problemetmed udviklingen i forholdet mellem klassestørrelser og lokale-størrelser?-Om ministeren på denne baggrund forventer, at gymnasier medpåbud nedsætter klassekvotienten - eller i negativt fald hvilkeandre løsninger, gymnasier forventes at tage i brug?"Svar:Hvad angår Arbejdstilsynets krav til udbedring af indeklimaproblemer,har jeg indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, der oplyser følgende:”Hvis Arbejdstilsynet konstaterer indeklimaproblemer på uddannelsesinstitutioner,vil Arbejdstilsynet give påbud om, at disse problemer afhjælpes. Arbejdstilsynet vilnormalt ikke i et påbud give anvisninger på, hvilken metode institutionen skal an-vende for at løse det konstaterede problem. Det er således op til skolen at vælge denmest hensigtsmæssige løsning.”Skolerne vil således hverken fra Arbejdstilsynet eller fra min side blivemødt med et krav om at sænke klassekvotienten. Som jeg flere gangetidligere har udtalt, vil jeg ikke fastsætte centrale bestemmelser om, hvor
16-12-2009
2mange elever der på et givet tidspunkt må være i et givet lokale. Det errektor på den enkelte skole, der - som kender af de lokale forhold ogsom pædagogisk ansvarlig for undervisningen - skal træffe sådanne be-slutninger.Jeg kan oplyse, at Arbejdstilsynet i forlængelse af citatet ovenfor udtalerfølgende:”Som nævnt giver Arbejdstilsynet ikke påbud om en bestemt metode til at løsning afet arbejdsmiljøproblem, men det er Arbejdstilsynets erfaring, at de metoder, der anven-des i uddannelsesinstitutioner, ofte vil være etablering af bedre ventilation, pauser medudluftning, samt flytning af klasser, så der bliver bedre plads. Eventuelt en kombina-tion af disse foranstaltninger.”
Med venlig hilsen
Bertel Haarder