Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 84 (Alm. del):I brev af 20. november 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 84:"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 18/11-09 fra Ordblin-de/Dysleksiforeningen i Danmark vedr. behovet for specialundervisningtil ordblinde elever, jf. UDU alm. del – bilag 72?"Svar:Regeringen har gennem en række initiativer styrket indsatsen over for delæse- og skrivesvage elever i folkeskolen, herunder ordblinde elever.De overordnede initiativer, der er særligt relevante i forhold til de ord-blinde elever i folkeskolen tilsigter, at disse elever kan modtage fornødenstøtte i hjemskolen, således at de ikke skal henvises til specialklasser ellerspecialskoler som foreslået.Følgende initiativer er iværksat:Indførelse af flere timer i dansk, svarende til to ekstra ugentligelektioner i 1.-3. klasseObligatoriske afgangsprøver i læsning og retskrivningFokus på læsning i alle fag gennem Fælles Mål for 2009Særlig fokus på elever i 10. klasse med læsevanskeligheder bådeved yderligere målrettet læseundervisning og ved, at dansk tilby-des som et tilbudsfag.Endvidere har regeringen iværksat en række projekter inden for læseom-rådet:Øget specialisering i læreruddannelsen ved, at der nu tilbydesspecialundervisning som linjefagStyrkelse af læreruddannelsens linjefag i danskEn landsdækkende dialogbaseret kampagne, der varetages afDansk Videncenter for Ordblindhed, og som indeholder møder
15-12-2009
2om undervisning og vejledning af ordblinde og den netop gen-nemførte konference Ord09. Formålet er at styrke både kommu-nikation og relationerne mellem det faglige miljø omkring ord-blindhed og de mennesker, der arbejder med ordblindhed til dag-lig.Hertil kommer, at der ved det netop indgåede forlig om satspuljemidler-ne for 2010 er afsat midler til en række projekter med fokus på de læse-og skrivesvage. Af disse projekter kan fremhæves et forsøg med it-rygsække til læse- og stavesvage elever. Målet med projektet er at hjælpelæse- og stavesvage elever til at kunne fungere i normalundervisningen (1mio. kr.).Et andet projekt skal øge trivsel og indlæringsevne blandt unge med læ-se- og skrivevanskeligheder (1,9 mio. kr.).Jeg er opmærksom på, at der er behov for en mere intensiv støtte til ele-ver med store læsevanskeligheder i skolens ældste klassetrin. Derfor erder iværksat flere udviklingsprojekter, der netop har til formål at udviklebedre undervisningstilbud til elever med sådanne vanskeligheder.Støtte til de læse- og skrivesvage elever, herunder ordblinde elever, er etvæsentligt fokus i to puljer til skoleudviklingsprojekter, der administreresaf Skolestyrelsen.Der er givet støtte til 14 projekter omkring turbodansk, der har til formålat forbedre læsefærdighederne hos de bogligt svage elever på 6. til 9.klassetrin, således at der kan udvikles nye og mere effektive specialun-dervisningstilbud i form af intensive kursusforløb og holddannelser.En anden pulje støtter projekter med it-støttede undervisningsformer,hvor formålet er at forbedre udbyttet af undervisningen for elever medsærlige behov. Hensigten med dette projekt er at udvikle en optimal an-vendelse af it-hjælpemidler i undervisningen af bl.a. ordblinde elever.Indsatsen over for ordblinde elever i folkeskolen er en væsentlig del affolkeskolens specialundervisning, og det er kommunernes ansvar at etab-lere tilstrækkelige og fagligt kvalificerede tilbud. Det er en indsats, derunderstøttes af de nævnte udviklingsinitiativer.Både tal fra Danmarks Statistik og tal fra UNI-C om folkeskolens speci-alundervisning viser, at der sker en udbygning af specialundervisningen ikommunerne i form af især specialklasser og specialskoletilbud, jævnførmin tale i samrådet om specialundervisning i oktober 2009.For forældre, der ønsker deres barn henvist til undervisning i en special-klasse eller specialskole, er der mulighed for at klage til Klagenævnet for
3vidtgående specialundervisning, hvis de ikke finder, at kommunalbesty-relsen giver et acceptabelt undervisningstilbud. Dette gælder også forforældre til ordblinde elever.Klagenævnet for vidtgående specialundervisning fremhæver i deres års-rapport for 2008, at der sker en specifik registrering af ordblindhed. Ca.8 % af henvendelserne handler om ordblinde elever. I afgjorte sager ud-gør klager over elever med læse- og sprogvanskeligheder, herunder ord-blindhed, en af de 3 hyppigste kategorier. I 2008 blev der afgjort 19 sagervedrørende ordblinde elever.På denne baggrund finder jeg, at de rejste problemer omkring behov forudvikling af specialundervisning til ordblinde elever i folkeskolen er reel-le. Der sker imidlertid i disse år både en udbygning af specialundervis-ningstilbuddene og en faglig udvikling støttet af en lang række initiativermed henblik på at forbedre undervisningen af ordblinde elever. Derforhar jeg tillid til, at der i kommunerne etableres de nødvendige tilbud tildenne elevgruppe.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder