Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
765724_0001.png
765724_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
KoncernafdelingenFrederiksholms Kanal 211220 København K.Tlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 76 (Alm. del):I brev af 12. november 2009 har udvalget efter ønske fra Christine Anto-rini (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 76:"Vil ministeren i forlængelse af svar på spm. 429, 2008-09, redegøre forantallet af pladser i amtslige/regionale tilbud samt antallet af pladser ikommunale specialskoler i perioden 2000-2008."Svar:Undervisningsministeriet har ikke registreret antallet af udbudte pladser iamtslige/regionale tilbud eller i kommunale specialskoler.Undervisningsministeriet har derimod en række oplysninger om antalletaf elever henvist til specialundervisning, men som følge af ændretafgrænsning og dataindsamling er det ikke umiddelbart muligt atsammenligne de foreliggende elevtal før og efter kommunalreformen.Før kommunalreformen blev eleverne registreret efter, om eleverne varhenvist til amtslige foranstaltninger efter folkeskolelovens § 20, stk. 2,dvs. den vidtgående specialundervisning, eller til kommunale tilbud i sær-lige specialklasser efter § 20, stk. 1, dvs. almindelig specialundervisning. Itabel 1 er angivet elevtallet før kommunalreformen for den almindeligekommunale specialundervisning i specialklasser og den amtsligevidtgående specialundervisning.Tabel 1: Specialundervisning før kommunalreformen (elevtal)SkoleårAlmindelig specialun-Vidtgående specialun-I altdervisningdervisning2001/0210.7728.79819.5702002/0311.5299.90121.4302003/0411.5159.86821.3832004/0513.12510.65523.7802005/0613.56710.95724.5242006/0715.35511.72027.075Kilde: UNI-C, Statistik & Analyse
30-11-2009
2De enkeltintegrerede elever, det vil sige de elever, der var henvist tilamtslige foranstaltninger, men modtog undervisning i normalklasser medindividuel støtte, indgik i den vidtgående specialundervisning, men efterkommunalreformen er disse elever en del af den specialundervisning, dergives integreret med den mere begrænsede specialundervisning på denlokale folkeskole, og kan ikke umiddelbart adskilles herfra. Det er derforikke muligt entydigt at sammenligne elevtal på specialundervisningsom-rådet før og efter kommunalreformen.Tabel 2 viser elevtallet i de nuværende specialundervisningstilbud, derbedst kan sammenlignes med det i tabel 1 angivne elevtal for specialun-dervisningen før kommunalreformen, dvs. summen af den kommunalespecialundervisning i specialklasser og den amtslige vidtgående special-undervisning.Tabel 2: Specialundervisning efter kommunalreformen (2008/09)SkoletypeAntal eleverSpecialklasser i almindelige folkeskoler18.493Specialskoler for børn9.003Dagbehandlingstilbud og behandlingshjem3.005I alt30.501Kilde: UNI-C, Statistik & Analyse
Elevtal for regionale tilbud indgår i opgørelsen for specialskoler, mensenkeltintegrerede elever ikke er medtalt. Det bemærkes, at de indsamlededata for skoleåret 2007/08 er mangelfulde og derfor udeladt.Som nævnt i mit svar til spørgsmål 429 er der som opfølgning på kom-muneaftalen for 2009 og 2010 nedsat en arbejdsgruppe, hvor et af måle-ne med arbejdet er at fremskaffe mere specifikke oplysninger om elevtal,ressourceforbrug m.v. for folkeskolens specialundervisning.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder